ششمين همايش دوسالانه بين‌المللي اقتصاد اسلامي برگزار مي‌‌شود

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی , 15 مهر 1388 ساعت 11:02

جامعه: به همت پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس، ششمين همايش دوسالانه بين‌المللی اقتصاد اسلامی با عنوان توسعه با رويكرد اقتصاد اسلامی، ۲۹مهرماه در اين دانشگاه برگزار می‌‌شود.


اميرحسين مزينی، معاون پژوهشی پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس، ضمن بيان اين خبر گفت: پس از گذشت ۳۰ سال از پيروزی انقلاب اسلامی، هنوز ابعاد مختلفی از چارچوب‌های لازم برای توسعه كشور بر اساس اصول و آرمان‌های اسلامی روشن نيست.

وی افزود: نام‌گذاری دهه چهارم با عنوان توسعه و عدالت، ايجاب می‌كند كه بيش از پيش برای تدوين، ترسيم و اجرای ابعاد مختلف توسعه از ديدگاه اسلامی همت گماشته شود. همچنين با توجه به اين‌كه بر روی الگوی ايرانی اسلامی و بحث برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأكيد می‌شود، بر اين اساس فراخوانی در پائيز سال گذشته ارسال شد و از صاحب‌نظران و انديشمندان متخصص در اين زمينه تقاضا شد مقالات خود را در چارچوب محورهای اين فراخوان برای دبيرخانه همايش ارسال كنند. 

وی افزود: هر دو سال يك‌‌بار اين همايش را برگزار می‌كنيم كه امسال ششمين همايش دو سالانه اقتصاد اسلامی در آستانه تدوين نهايی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در اولين سال دهه چهارم انقلاب اسلامی به شكل بين‌المللی برگزار می‌شود. مسلم است كه همايش در هر سال با توجه به موضوعات خاص روز و مبانی نظری اقتصادی تعيين می‌شود. 

محورهای موضوعی همايش شامل مفهوم و ابعاد توسعه، نهادهای اسلامی و توسعه (نقش نهادها در توسعه اقتصادی از ديدگاه اسلامی)، فرآيند توسعه ايران و توسعه اسلامی، توسعه و تمدن ايرانی ـ اسلامی و كشورهای مسلمان و توسعه اسلامی است. 

این عضو هيئت علمی پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: اين همايش با عنوان «توسعه با رويكرد اقتصاد اسلامی» با همكاری نزديك به ۳۰دانشگاه و مركز علمی ـ پژوهشی آموزش عالی برگزار خواهد شد؛ و جلسات راهبردی با نمايندگان دانشگاه‌ها داشتيم كه ۸ مهرماه برگزار شد.
 
معاون پژوهشی پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس در ادامه سخنانش تأكيد كرد: تاكنون حدود ۶۰ مقاله دريافت شده است كه داوری را طی كرده و در روز همايش ۱۲مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود. همچنين حدود ۲۰ مقاله در كتاب مجموعه مقالات منتشر می‌شود. انتظار داريم مقالاتی كه ارائه می‌شود با توجه به اين‌كه برنامه پنجم در شرف ارسال برای مجلس شورای اسلامی است، مفيد باشد و جنبه‌های اسلامی آن را تقويت كند. 

مزينی تصريح كرد: در افتتاحيه همايش اساتيد برجسته‌ای از جمله پروفسور «چودهوری» از صاحب‌نامان اقتصاد اسلامی از كشور كانادا شركت خواهند كرد و قرار است علاوه بر ارائه مقالات، ميزگردی با حضور اساتيد دانشگاهی، نمايندگان كميسيون مربوطه مجلس شورای اسلامی برای برنامه پنجم و مديران مربوطه دولت در حوزه تدوين برنامه تشكيل شود تا بحث‌های كاربردی هم مطرح شود.
وی در پايان گفت: بر طبق برنامه ۱۰ صبح ۲۰ مهر‌ماه نيز يك مصاحبه مطبوعاتی برگزار، و ابعاد مختلف اين همايش تبيين شود.


کد مطلب: 9170

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9170/ششمين-همايش-دوسالانه-بين-المللي-اقتصاد-اسلامي-برگزار-مي-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir