نشست علمی «امکان بهره‌گیری از روش‌شناسی‌های ‌جدید در مطالعات اسلامی»

پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی , 16 مهر 1388 ساعت 16:50

فرهنگ: روش‌های مدرن و پسامدرن، کاربرد و ظرفیت آنها در مطالعات اسلامی،در نشستی که به همت دفتر جنبش نرم‌افزاری قم برگزار شده بود بررسی شد.


در ابتدای این نشست دبیر علمی آن، عبدالمجید مبلغی، رویکرد به روش‌شناسی را از جمله اصلی‌ترین اهداف دفتر جنبش نرم‌افزاری معرفی نمود. وی خاطرنشان کرد که برنامه امروز یکی از پیش نشست‌های همایشی علمی است که سال آینده در حوزه روش‌شناسی در مطالعات اسلامی برگزار می‌گردد. 

در این نشست دکتر حقیقت به مباحثی نظیر مقصود از روش‌های مدرن و پسامدرن، محدودیت‌ها و کارآیی‌های این گروه از روش‌ها، امکان یا عدم امکان بهره‌مند شدن از روش‌های جدید با لحاظ سنتی بودن مطالعات اسلامی، مبانی معرفتی روش شناسی‌ها و نهایتا امکان برقرار نسبت میان روش‌های مدرن و پسامدرن با مطالعات اسلامی در تحلیل و احتهاد پرداخت.

وی سپس در قالب «گزاره نتیجه» بیان داشت در صورت دستکاری روش‌های مدرن و پسا مدرن می‌توان به استفاده از آن‌ها در مطالعات اسلامی پرداخت. اما باید توجه نمود که این روش، جدید است و با روش قبلی تفاوت دارد. 

پس از آن حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا به ارایه مطالب خود پرداخت. وی بیان داشت که رویکرد به روش به مثابه یک ابزار بی‌طرف نه صحیح است و نه قابل دفاع. واقعیت آن است که روش‌شناسی‌ها، حایز مبانی معرفتی ویژه‌ای هستند و به کارگیری آنها در قالب مطالعات اسلامی به سادگی میسر نیست.
 
وی تاکید نمود که باید هنگام به کارگیری روش‌ها به نتیجه تحقیق نیز نظر داشت و دقت نمود که حاصل کار به لحاظ هویتی با رویکرد برآمده از دین‌مداری و تدین ناسازگار نباشد. 

دکتر پارسانیا شکل‌گیری فضای مطالعه روش‌شناسی‌های جدید و عبور از رویکردهای پوزیتویستی را امری خوب توصیف نمود و اضافه کرد که مطالعه نقادانه و روش‌شناسانه روش‌های مدرن و پسامدرن ظرفیت تولید روش‌های جدید را در محیط‌های علمی گسترش می‌دهد.


کد مطلب: 9184

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9184/نشست-علمی-امکان-بهره-گیری-روش-شناسی-های-جدید-مطالعات-اسلامی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir