نرم‌افزار لفظی و موضوعی موسوعه کلمات پیامبر منتشر می‌شود

خبرگزاری مهر , 18 مهر 1388 ساعت 14:53

فرهنگ: رئیس پژوهشکده باقرالعلوم از تهیه نرم‌افزار موضوعی و لفظی موسوعه کلمات الرسول و افزودن دو تا سه جلد دیگر با استفاده از کتاب‌های خطی و کتب حدیثه فرقه‌های اسماعیلیه و زیدیه تشیع به آن خبر داد.


دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم  می‌گوید: قرار است کتاب موسوعه کلامات الرسول در قالب دو نوع نرم‌افزار تهیه شود .

وی افزود: نرم‌افزار اول نرم افزار جستجوی موضوعی در متن کتاب خواهد بود تا کاربر بتواند براساس الفاظ مورد نظر خود به جستجو در متن کتاب بپردازد، نرم‌افزار دوم نیز نرم‌افزار جستجوی موضوعی است که براساس آن کاربر می‌تواند موضوعات تهیه شده برای کتاب را با استفاده از نمایه مورد مطالعه قرار دهد.

دکتر قشقایی در رابطه با زمان انتشار این دو نرم‌افزار گفت: نرم‌افزار جستجوی لفظی قرار است تا دو ماه آینده منتشر شود، اما انتشار نرم‌افزار موضوعی از هفت ماه تا یکسال به طول می‌انجامد. 

وی همچنین گفت: قدم بعدی در رابطه با موسوعه تکمیل این اثر از نظر منابع دیگری است که پیشتر در دسترس نبود.

دکتر قشقایی یادآور شد: قرار است تمام کتاب‌های خطی که در کتابخانه‌های داخل و خارج از کشور وجود دارند را به دست آورده و تمام آنچه را که از پیامبر نقل شده را استخراج و در این موسوعه قرار دهیم؛ در این رابطه کتب تمام فرقه‌های مطرح شیعه که دارای کتب حدیثی هستند چون زیدیه و اسماعیلیه را تعمق و با تفکیک در این کتاب قرار خواهیم داد.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم گفت: اگر این کتابهای خطی و حدیثی فرقه‌های شیعه را بررسی کنیم دو تا سه جلد دیگر به این موسوعه می‌افزاید.

وی یادآور شد: آیت الله جوادی آملی پیشنهاد داده پس از تکمیل این کار از نظر منابع شیعی بحث کتب اهل سنت را هم از نظر تطبیق اضافه کنیم تا مشخص شود محتوای ذکر شده در کتب اهل سنت نیز ذکر شده است، البته هنوز در این مورد تصمیم قطعی گرفته نشده است .

وی این طرح را بسیار جامع توصیف کرد و گفت اگر این پیشنهاد به مرحله عمل برسد جامع احادیث پیامبر را در کتب فرق اسلامی پوشش داده‌ایم.

دکتر حسین قشقاوی همچنین از تکمیل گلچین موسوعه کلمات الرسول خبر داد و گفت: احتمال دارد این کتاب تا یک ماه دیگر منتشر شود.


کد مطلب: 9198

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9198/نرم-افزار-لفظی-موضوعی-موسوعه-کلمات-پیامبر-منتشر-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir