هنر آیینی

درباره جشنواره موسيقي ذکر و ذاکرين

19 مهر 1388 ساعت 14:13

فرهنگ: جشنواره موسيقي ذکر و ذاکرين به موسيقي‌هايي اختصاص دارد كه درباره پيامبر و ائمه است.


موضوع اصلي جشنواره ذكر وذاكرين آوازها و نغمه‌هاي موسيقي نواحي ايران است كه در ذكر پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين خوانده و نواخته مي‌شود.

عمده برنامه‌هاي اين جشنواره را اجراي گروه‌هاي موسيقي تشکيل مي‌داد که قرار بود گروه‌ها بر اساس محور اصلي که جشنواره نيز به نام آن نامگذاري شده است به اجراي قطعاتي همراه با ذکر و يا درونمايه‌هاي ذکر و مدح اوليا و پيامبران به اجراي برنامه بپردازد.

از ديگر بخش‌هاي اين جشنواره مي‌توان به بخش پژوهشي يا کارگاه‌هاي پژوهشي اين جشنواره اشاره کرد که پس از توضيحي بسيار کوتاه توسط پژوهشگران منطقه‌اي در مورد يک مقام، قطعه يا تصنيف خاص، گروه موسيقي آن ناحيه به اجراي آن مقام يا قطعه مي‌پرداخت.

اين جشنواره تا کنون در پانزده دوره برگزار شده است.

شانزدهمين جشنواره موسيقي ذکر و ذاکرين با حضور يكصد نوازنده و خواننده موسيقي نواحي ايران و ۱۰ هنرمند از پاكستان به صورت منطقه‌اي در کاخ نیاوران برگزار ‌شد.

اين جشنواره در پانزده دوره در سنندج ويا در بندر تركمن و دوره شانزدهم در تهران برگزار شد.

جشنواره ذكر و ذاكرين در ۱۰ تا ۱۲ دوره اول خود در هفته وحدت برگزار مي شد ، اما پس از آن به شكل آزاد در مقاطع مختلف برگزار شود.

در برگزاري اين جشنواره شوراي اسلامي شهر تهران، سازمان ميراث فرهنگي، سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، معاونت ارتباطات و سازمان ميراث فرهنگي حضور دارند.


کد مطلب: 9220

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9220/درباره-جشنواره-موسيقي-ذکر-ذاکرين

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir