زيان بي‌سابقه بخش حج و گردشگري عربستان

خبرگزاری ايرنا , 20 مهر 1388 ساعت 11:09

جهان: يک عضو کميته گردشگري اتاق بازرگاني و صنايع عربستان سعودي پيش‌بيني کرد که زياني که بخش حج تمتع و عمره اين کشور، امسال متحمل خواهد شد در ۵۰ سال اخير بي‌سابقه باشد .


«عبدالغني الانصاري» عضو کميته گردشگري در اتاق بازرگاني و صنايع عربستان، شيوع بيماري آنفلوانزاي نوع آ را علت به بار آمدن اين خسارت سنگين عنوان کرد. 

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، دست كم ۴۵۰۰ نفر به بيماري آنفلوانزاي خوكي مبتلا شده‌اند كه تاكنون ۴۰۰ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند . انتشار اين آمار موجب شد بار ديگر نگاه‌ها به مراسم حج امسال و تاثير اقتصادي احتمال شيوع اين بيماري در ميان حجاج جلب شود.

وي گفت: ۵۰ درصد از هتل‌هاي مدينه به علت پيامدهاي منفي بيماري آنفلوانزا در معرض ورشکستگي قرار دارند. 

بر اساس اين گزارش، بحران بوجود آمده در بخش حج تمتع و عمره عربستان به امسال محدود نخواهد شد بلکه تا سه سال ادامه خواهد يافت. 

شبکه خبري الجزيره نيز در گزارشي اعلام کرد: هم اکنون نيمي از هتل‌هاي شهر مدينه منوره در معرض تعطيلي قرار دارند. آمارها نشان مي‌دهد نمايندگي‌ها و شرکت‌ها، قسط اخير رزرو اتاق در هتل ها در زمان حج را نپرداخته‌اند. 

در صورتي که ظرف چند هفته آينده تحولي مثبت صورت نگيرد، زياني که بخش حج عربستان متحمل خواهد شد به بيش از ۸۰۰ ميليون دلار خواهد رسيد. 

کاهش شمار حجاج همچنين موجب اخراج بسياري از کارکنان شاغل در بخش حج عربستان خواهد شد و اين موضوع بر اقتصاد مکه و مدينه که تا حد زيادي به درآمد حج متکي است تاثير منفي خواهد گذاشت. 

شرکت‌هاي فعال در بخش حج و عمره گردشگري عربستان کميته‌اي را براي کاهش پيامدهاي ناشي از شيوع آنفلوانزاي نوع آ تشکيل داده‌اند. اين شرکت‌ها از دولت عربستان خواسته اند خسارت‌هاي ناشي از کاهش شمار حجاج را جبران کرده و فصل عمره را زودتر آغاز کند و با کاهش سهمه حج بخشي از کشورها، آن را به ساير کشورها واگذار کنند. 

شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع آ در عربستان سعودي موجب شده است که بسياري از کشورهاي اسلامي محدوديت‌هاي شديدي در اعزام زايران به عمره و حج اعمال کنند. 

اعزام حدود ۶۵ هزار زاير ايراني به حج تمتع از آبان ماه آغاز مي شود.


کد مطلب: 9226

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9226/زيان-بي-سابقه-بخش-حج-گردشگري-عربستان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir