هنرمندان دینی

درباره خليفه ميرزا آغه غوثي

20 مهر 1388 ساعت 16:11

فرهنگ - خیمه:‌خليفه ميرزا آغه غوثي متولد ۱۳۰۷ در شهر سنندج، محله جورآباد است.


وی در خانواده متدين و مذهبي و عارف به دنيا آمد و از نوجواني نزد پدرش استاد حاج غوثي به سير و سلوک تصوف و فراگيري مداحي و دف نوازي پرداخت و تا پایان عمر به مداحی مذهبي و دف نوازی مشغول بود.

خليفه آغه غوثي هميشه در جشنواره‌ها با نوه‌اش بر روي صحنه حاضر مي‌شد. هر دو دف مي‌نواختند و با صداي خوش ذکر مي‌گفتند. ذکر آنها از مرحله آرام و ابتدايي شروع مي‌شد و سپس اوج مي‌گرفت.

همراه با ذکر، اشعاري از حافظ، سعدي، مولانا، شيخ عبدالقادر گيلاني و... را با ريتم‌هاي مختلف مي‌خواندند.

آغه غوثي به همراه فرزندانش در بسياري از جشنواره‌هاي مختلف از جمله در جشنواره‌هاي ذكر و ذاكرين ، فجر ، هفت اورنگ ، آئينه ، ميراث فرهنگي ، سوره جرگه عشاق ، ايرانگردي و جهانگردي ، كيش شركت كرد.

شركت وي در جشنواره معروف آوينيون فرانسه در سال ‪ ۷۰‬ مورد استقبال بي‌نظير مردم آن كشور قرار گرفت و از طرف اساتيد لقب «پرنده نادر» به او داده شد.

آغه غوثي همچنين دركشورهاي مختلف از جمله درتركيه ، كلمبيا ، پرو ، پاناما ، اكوادور ، يونسكو (در پاريس) ، مراكش ،امارات، ايتاليا، اسپانيا ، هلند واسكاتلند برنامه‌هايي در مدح حضرت رسول (ص) اجرا كرد.

مراسم ذکري که آغه غوثي و ديگر دراويش آيين قادريه اجرا مي‌کردند، از معدود طريقت‌هاي درويشي است که مراسم ذکر آنها با از خود بي‌خود شدن حاضران در جمع همراه است.

مراسمي که در آن دراويش در تکيه و خانقاه دور هم جمع مي‌شوند تا به رهبري خليفه ذکر بگويند.

دف آغه غوثي، عالي‌ترين ساز مراسم و عضو جدايي ناپذير آن به حساب مي‌آمد. قدرت صوتي اين ساز در برانگيختن حال و ايجاد هيجان نقش مهمي ايفا مي‌کند. همچنين اين ساز داراي جنبه ‌هاي نمادين بسياري نيز هست. از جمله اينکه تعداد حلقه‌هاي زنجير آن که ۱۰۱ عدد است با تعداد صفات خداوند مطابقت دارد.

خليفه ميرزا آغه غوثي در خاطرات خود آورده است: «در جواني از سوي مرشدم شيخ عبدالکريم کسنزاني (قدس) خليفه شدم و بعد از وي جانشين ايشان حضرت شيخ محمد کسنزاني است و ۵۵ سال است که خليفه هستم و روزهاي جمعه هر هفته مراسم ذکر و قرائت قرآن مجيد و مداحي و سماع در تکيه دارم.»

وی در ادامه می‌گوید: «هدفم دعوت مردم به راه خدا و پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) و اولیاء است. چون اولیا وسیله و راهنمایی موثر برای راه دین و شریعت و تصوف هستند و خداوند سبحان می‌فرماید:«الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون ( سوره یونس )» آگاه باشید که دوستان خدا هرگز هیچ ترس و اندوهی در دل آنها نیست .»

خليفه ميرزا آغه غوثي در سال ۱۳۸۶ به هنگام عزيمت به مكه معظمه دچار سكته مغزي شد و تيرماه دار فاني را وداع گفت.

نخستين يادواره خليفه ميرزا آغه غوثي همزمان با اولين سالگرد فوت اين هنرمند فقيد در سال ۱۳۸۷ در سنندج برگزار شد.

قرارشد هر سال همزمان با فوت خليفه ميرزا آغه غوثي اين برنامه برگزار و سالانه به سه نفر از افراد شاخص در حوزه موسيقي عرفاني و دف نوازي جايزه ويژه خليفه اهدا شود.


کد مطلب: 9244

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9244/درباره-خليفه-ميرزا-آغه-غوثي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir