آیت الله العظمی سیستانی:

اشک عنصر مهمی در فرهنگ عاشوراست

18 دی 1386 ساعت 20:12

آیت الله العظمی سیستانی با بیان این که اشک عنصر مهمی در فرهنگ عاشوراست گفت: مبلیغان باید در سخنان خوو از منابع معتبر استفاده کنند و از خرافه گویی دوری کنند.


به گزارش خیمه، در آستانه فرا رسيدن ماه محرم، آيت‌الله سيستاني با انتشار پيامي، روحانيان و مبلغان حوزه‌هاي علميه عراق را به تبيين ضرورت انسجام اسلامي در بين مردم دعوت كرد.

آيت الله سيد علي سيستاني، مرجع شيعيان عراق روز گذشته و در آستانه فرا رسيدن ماه محرم، با صدور پيامي به علما، سخنرانان و مبلغان حوزه‌هاي علميه عراق بر تلاش آنان براي حفظ وحدت و يکپارچگي مردم عراق و تبيين ضرورت انسجام اسلامي تاکيد کرد. 

وي در اين پيام با اشاره به اين كه مبلغان بايد با رفتار و کردار خود مردم را متوجه خدا و اهل بيت (ع) كنند، افزود: روحانيان بايد بيش از هرچيز به تبليغ عملي توجه کنند نه تبليغ کلامي، چرا که بر اساس سخنان اهل بيت(ع) تبليغ عملي اثري بيش از تبليغ کلامي دارد. 

آيت الله سيستاني در ادامه، اشک و ابراز عواطف و احساسات را عنصر مهمي در فرهنگ عاشورا عنوان کرد و ادامه داد: مبلغان بايد در سخنان خود از منابع معتبر استفاده و از خرافه گويي دوري کنند. سخنان زيبا و جذاب اهل بيت (ع) را از منابع معتبر روايي مانند نهج البلاغه و تحف العقول استخراج و با بياني شيوا و رسا براي مردم تبيين کنند تا همه از مکتب اهل بيت(ع) بهره‌مند شوند‌. 

اين مرجع تقليد در ادامه خاطر نشان کرد: در دوران کنوني كه دشمني با مردم عراق و به ويژه شيعيان و دوستداران اهل بيت(ع) بسيار زياد شده است، مبلغان بايد دهه‌هاي محرم را غنيمت شمارند و همه را به حمايت از دولت نوپاي عراق فرا خوانند تا دولت با همه قوا با تروريست‌ها و خرابکاران مبارزه کند و امنيت و آرامش را به خانواده هاي عراقي بازگرداند. 

وي از مبلغان خواست تا هدف اساسي مراجع تقليد و علماي حوزه هاي علميه را كه تنها خدمت به ملت است را براي آنان تبيين كنند و ادامه داد: اين بدان معنا نيست که در روحانيت قصد دارد در همه جزئيات حکومتي و اداره کشور دخالت کند، زيرا اين امر امکان پذير نيست و نتايج منفي فراواني در پي خواهد داشت. 

اين مرجع تقليد در ادامه افزود: در طول سال‌هاي گذشته مرجعيت شيعه نقش مِؤثري را در مبارزه با تروريست و ناامني هاي کشور عراق ايفا کرده است، به گونه‌اي که مردم جهان پي برده‌اند که شيعيان خشونت‌طلب نيستند. 

آيت الله سيستاني با انتقاد از كساني كه مرجعيت را ذينفع از اموال و دارايي هاي کشور بر مي‌شمرند، بيان داشت: مرجعيت به هيچ وجه از دارايي هاي دولت و ثروت‌هاي عمومي استفاده نمي‌کند و بنده اجازه داده‌ام که حتي حقوق شرعي‌ام را نيز صرف مردم مستحق کنند و به نجف اشرف نياورند. 

وي در پايان پيام خود به نقش زنان در تبليغ آموزه‌هاي ديني در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: ارزش فعاليت مذهبي و فرهنگي زنان در سطح جامعه کمتر از فعاليت مردان نيست و من براي همه مردان و زناني که در راستاي نشر و گسترش آموزه هاي اهل بيت (ع) تلاش مي‌کنند دعا مي‌کنم و از خداوند متعال توفيق روز افزون همه مبلغان و سخنرانان مذهبي در طول ماه محرم را خواستارم.


کد مطلب: 932

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/932/اشک-عنصر-مهمی-فرهنگ-عاشوراست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir