تعطیلی بیمارستان ایرانی در یمن به دلیل بدهی مالی یا سیاسی

25 مهر 1388 ساعت 13:30

جهان-خیمه: دولت یمن بیمارستان هلال احمر ایران را در صنعا پایتخت این کشور تعطیل کرد.


جمعیت هلال احمر ایران یکی از فعال‌ترین جمعیت‌های هلال احمر در جهان و خاورمیانه است که با هدف گسترش روابط دوستانه و بهبود مناسبات سیاسی با دیگر کشورها و نیز درمان بیماران نیازمند این مناطق بویژه کشورهای همسایه، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی بیمارستان‌هایی مجهز در سطح بین‌المللی کرده است.

از میان این کشورها می‌توان به امارات متحده عربي (دوبي)، لبنان، يمن، كنيا، نيجر، غنا، مالي، نخجوان، افغانستان، آذربايجان، ازبكستان، تاجيكستان و ... اشاره کرد. 

بنا بر آمار ارائه شده از این سازمان، ۱۵ مرکز پزشکی توسط ایران در اقصی نقاط جهان هم‌اکنون به بیماران نیازمند خدمات درمانی و بیمارستانی ارزان ارائه می‌دهد.

 اما شاید زمانی که در اوایل دهه ۸۰ خورشیدی، بیمارستان پنج طبقه، ۷۰ تخت‌خوابی ایران، با مساحتی حدود ۳۴۰۰ مترمربع و هزینه ساختی حدود ۴ میلیون دلار ساخته شد تا با360میلیون ریال یمنی تجهیز شود؛ گمان آن نمی‌رفت که تنش میان ایران و یمن به تعطیلی این بیمارستان منجر شود و اهداف دوستانه و شاید سیاسی افتتاح این مرکز درمانی، جایش را به تیتر اول همه خبرگزاری‌ها از اخبار درگیری‌ها در یمن بدل کند.

هشت کارمند از ۱۲۰ کارمند این بیمارستان ایرانی‌اند و برخی خبرها حاکی از آن است که مقامات يمن دليل تعطيلي اين بيمارستان را كمك كاركنان آن به مبارزان شيعه كه در شمال يمن با ارتش اين كشور مي جنگند، عنوان كرده‌اند. 

شاهدان یعنی گفته‌اند، نيروهاي امنيتي بیمارستان را محاصره كرده و مانع مراجعه بيماران به اين ساختمان شدند. 

در حالی که یک مقام دولتي كه نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت است، كاركنان اين بيمارستان به دست داشتن در جمع‌آوري اطلاعات براي ايران و هدايت كمك‌هاي مالي به سمت مبارزان زيدي متهم هستند، ایران موضع مشخصی نسبت به این خبر نگرفته و در عین حال کلیت خبر حمایت از شیعیان زیدی را طی ماه‌های اخیر رد کرده است.    

دولت یمن، مبارزان زيدي (الحوثي) را که از سال 2004 در شمال این کشور ناآرامی‌هایی پدید آورده‌اند به اقدام علیه دولت و اعمال اصول و آداب شیعه زیدی در این کشور متهم می‌کنند. مبارزان شیعه نیز  اتهام آزار و اذیت شیعیان را به دولت وارد کرده‌اند.

برخی از گزارش‌ها به نقل از مسئولان وزارت اوقاف یمن، بدهی مالی این بیمارستان که مبلغی حدود ۲۸ میلیون دلار است را دلیل تعطیلی این مرکز درمانی اعلام کرده‌اند با این حال هفته گذشته یک منبع آگاه در ارتش یمن به تلوزیون العربیه گفت بود: «یمن به مدارکی درباره حمايت ايران از گروه حوثي دست پيدا کرده است.»
 
بر اساس این گزارش دولت يمن در پی کشف مدارک مربوط به کمک مالي و تسليحاتي ايران به گروه حوثي بيمارستان ايراني در صنعا پايتخت اين کشور را تعطيل کرد.

منبع آگاه ارتش یمن می‌گوید «اين مدارک واقعيت روابط بين گروه الحوثي و ايران از يک سو و روابط گروه الحوثي با جدايي طلبان جنوب يمن و القاعده از سوي ديگر را ثابت مي‌کند.» 

اين منبع مدعی است «اين مدارک جنگ کنوني در صعده را بخشي از طرح يکسال پيش سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران ايران معرفي مي‌کند.» 

به گفته او هدف از اين طرح تشکيل دو کشور در يمن است که در يکي از آنها حکومت اماميه به رهبري گروه الحوثي تشکيل شود و در ديگري گروه‌هاي جدايي طلب جنوب يمن مستقر شود.  

با این حال شیعیان الزیدی ضمن رد این ادعا، عربستان را به حمایت مالی و تسلیحاتی از دولت یمن علیه آن گروه شیعی متهم می‌کند.


کد مطلب: 9430

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9430/تعطیلی-بیمارستان-ایرانی-یمن-دلیل-بدهی-مالی-یا-سیاسی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir