تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۹
۰
کد مطلب : ۹۴۳۸

نمايش رايگان سكه ولايت‌عهدي امام رضا (ع) در موزه ملي ملك

نمايش رايگان سكه ولايت‌عهدي امام رضا (ع) در موزه ملي ملك
اين سكه‌ها كه در سال ۲۰۲ هجري قمري (۸۱۷ ميلادي) در شهرهاي سمرقند و اصفهان ضرب شده‌اند، از نوادر آثار تاريخي ايران به شمار مي‌آيند.

جنس آن‌ها از نقره است و رويشان عبارت «اميرالرضا وليعهد المسلمين علي بن موسي بن علي بن ابي طالب» خوانده مي‌شود.

امام رضا عليه السلام در سال ۲۰۱ هجري قمري به اصرار مأمون عباسي از مدينه به خراسان آمدند و به اكراه ولايت‌عهدي وي را پذيرفتند.

هم‌زمان سكه‌هايي به نام آن حضرت در سرزمين‌هاي اسلامي ضرب شد كه اكنون تعداد اندكي از آن‌ها در موزه آستان قدس رضوي و موزه ملي ملك نگهداري مي‌شود.

نمايش وي‍ژه سكه ولايتعهدي امام رضا(ع) يكي از برنامه‌هايي است كه مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك در قالب جشنواره «ماه هشتم» برگزار مي‌كند.

اين جشنواره در فاصله ولادت حضرت معصومه (س) (۲۸مهر) تا ميلاد امام رضا عليه السلام (۸ آبان ) برگزار مي شود و در اين مدت بازديد از موزه رايگان خواهد بود.

كتابخانه و موزه ملي ملك در ششم آبان ۱۳۱۶ خورشيدي توسط بزرگ ترين واقف تاريخ معاصر ايران، زنده ياد حاج حسين ملك، براي استفاده عموم مردم وقف آستان قدس رضوي شد.

اين نهاد فرهنگي كه همزمان با ميلاد امام رضا عليه السلام هفتاد و دومين سالروز بنياد خود را جشن مي گيرد، ۱۹ هزار عنوان نسخه خطي نادر و نفيس و مجموعه هايي از سكه، فرش، تمبر، آثار لاكي، تابلوهاي نقاشي ايراني و اروپايي و قطعات و مرقعات خوشنويسان بزرگ ايران را در خود جاي داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما