رییس مرکز هنرهای نمایشی:

جشنواره رضوی موجب توجه جدی به تئاتر دینی شد

28 مهر 1388 ساعت 9:17

فرهنگ - خیمه: مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی، دیشب در تماشاخانه ایرانشهر با حضور مسوولین و هنرمندان برگزار شد.


در این مراسم پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط پرویز کرمی، مشاور وزیر ارشاد در امور اجرایی قرائت شد.

سپس محمد خزاعی، دبیر هفتمین جشنواره تئاتر رضوی طی سخنانی به حضور تقریبی هزار نفر از هنرمندان، ۹۶۰ اثر دریافت شده در دبیرخانه در بخش‌های مختلف و نیز ۶۸ نمایش در این جشنواره اشاره کرد.

همچنین در این مراسم، حسین پارسایی،‌ رییس مرکز هنرهای نمایشی نیز در سخنانی به رشد کیفی و کمی جشنواره تئاتر رضوی از چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: این جشنواره، رویداد بزرگ و تاثیرگذاری است که ایمان مشترک هنرمندان را در صحن و سرای نمایش در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

وی افزود: جشنواره رضوی موجب توجه جدی تئاتر کشور به تئاتر دینی شد و آن خلاء بزرگی که گاه در تولیدات جامعه دیده می‌شد، با نگرش جدی این جشنواره به نگارش متون با رویکرد موضوعی جبران شد.

پارسایی تصریح کرد: بخش عظیمی از مردم که مطالبات خود را در تئاتر نمی‌دیدند، در چند بزنگاه توانستند آن را دنبال کنند که عبارتند از تئاتر رضوی، آیین‌های عاشورایی و تئاتر مقاومت و هنرمندان بسیاری نیز در این دوره‌ها جشنواره را همراهی کردند که نشانه فراگیر شدن این جشنواره است.

وی وجه تمایز جشنواره تئاتر رضوی با دیگر جشنواره‌ها را تنوع مضمونی آن عنوان و اظهار کرد: خوشبختانه توجه به ظرفیت‌های بکر در تئاتر رضوی موجب شده است تا آثار این جشنواره از تنوع مضمون و مفهوم برخوردار باشند و جشنواره می‌تواند در این گستره، به صورتی فعال و تاثیرگذار، آثاری متناسب با نیازهای روز جامعه تولید کند.
رییس مرکز هنرهای نمایشی به درخواست دبیر جشنواره برای اجرای عمومی نمایش‌ها اشاره کرد و گفت: مرکز هنرهای نمایشی حمایت خود را برای اجرای عمومی نمایش‌های شهرستانی در شهرهای مربوطه را اعلام می‌کند. ضمن آنکه نمایش‌های تهرانی حاضر در جشنواره نیز به صورت رپرتوار، به مدت دو تا سه هفته، اجرای عمومی خواهند داشت.

وی با اشاره به حضور ۱۲ بخش متفاوت در این جشنواره، افزود: در این دوره جشنواره، نیم‌نگاهی به بین‌المللی شدن داشت که برای فراگیری تئاتر رضوی، باید ارتباط مستمر با هنرمندان مسلمان سایر کشورها برای تولید مشترک داشت همانگونه که در این دوره، گروهی تاجیکی، نمایشی از نصرالله قادری را برای اجرا آماده کردند.

پارسایی دو نمایش خارجی حاضر در این دوره را مقدمه‌ای برای بین‌المللی شدن جشنواره عنوان کرد و گفت: چنین حرکت‌هایی تاثیرگذار است زیرا این نمایش‌ها در کشورهای خودشان نیز به اجرا درمی‌آیند و مردم آنجا را با تفکر و مکتب شیعی و رضوی آشنا می‌کنند و موجب تحولات جدی در دیگر انسان‌ها نیز می‌شوند.

وی همچنین به خداحافظی محمد خزاعی، ‌دبیر جشنواره تئاتر رضوی در نشست مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: مرکز هنرهای نمایشی این خداحافظی را قبول ندارد زیرا این جشنواره در مسیر خودش به نقطه تعالی رسیده است و باید تلاش کنیم تا بتواند گام‌های بعدی را بردارد.

یادآوری می‌شود در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی با حضور ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر ارشاد، پرویز کرمی،‌معاون اجرایی وزارت ارشاد، محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ، مجید رجبی معمار،‌ مدیر شبکه تهران، حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان و مسوولان حضور داشتند.

شایان ذکر است بخش‌هایی از این مراسم به صورت زنده در برنامه تهران بیست شبکه تهران پخش شد.


کد مطلب: 9579

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9579/جشنواره-رضوی-موجب-توجه-جدی-تئاتر-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir