وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انقلاب اسلامي تحفه‌اي بود كه عاشورا و امام حسين (ع) تقديم ما كردند

23 دی 1386 ساعت 8:00

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقوله‌ي محرم، عاشورا، كربلا و ذكر نام امام حسين (ع) را يكي از عناصر فرهنگ‌ساز در كشور است..


به گزارش خیمه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد، با بیان اینکه تاريخ چهارده قرن اخير كشور ما و پاره‌ي قابل توجهي از جهان اسلام، تحولات دروني خودش را مديون اين نام و ياد است، افزود: بسياري از جنبش‌ها و قيام‌هاي عدالت ‌طلبانه‌ي بعد از عاشورا گوياي اين حقيقت هستند كه اين واقعه در آن زمان پايان نگرفت و بعد از آن ابعادش پيدا شد.

محمد حسین صفار هرندی، سهم قابل توجهي از بقاي اسلام و حريت و آزادگي را مديون انديشه‌ي عاشورايي خواند و اظهار كرد: خاستگاه قيام حق‌طلبانه و استقلال‌طلبانه‌ي ايرانيان هم كه با درخواست ايجاد يك حكومت مبتني بر دين همراه شد، عاشورا بود و انقلاب اسلامي تحفه‌اي بود كه عاشورا و امام حسين (ع) تقديم ما كردند.

رييس شوراي فرهنگ عمومي افزود: با اين وصف فرهنگ‌سازي كه از عاشورا داريم و دامنه‌ي وسيعي كه ياد امام حسين (ع) در كشور ما دارد، وزار‌تخانه‌اي كه عنوان فرهنگ بر پيشاني‌اش است و شوراي فرهنگ عمومي، نمي‌توانند نسبت به اين مقوله‌ي مهم بي‌تفاوت باشند. 

صفار هرندي گفت: در طول بيش از دو سال از كار دولت نهم با درخواست رييس‌جمهور، بحث همراهي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مقوله‌ي عزاداري سالار شهيدان در شكل و جايگاهي كه متناسب و برازنده‌ي اين عظمت الهي باشد، در دستور كار قرار گرفت و سال گذشته اين برنامه‌ها با استقبال خوب عزاداران مواجه شدند.

وزير ارشاد با بيان اين‌كه امسال اين ‌كار را در قالب ستاد عاشوراييان فجرآفرين از ابتداي سال قمري گذشته در دستور كار قرار داده‌ايم، به تشريح اقدامات انجام‌شده پرداخت و گفت: از جمله‌ي اين اقدامات، توليدات فرهنگي است كه در ميان هيأت‌ها، مدارس و همه‌ي جمع‌هاي عزاداري كه مي‌كوشند حق عاشورا را آن‌گونه كه هست، ادا كنند، توزيع مي‌شود.

وي ادامه داد: تعداد 140 عنوان از بهترين كتاب‌ها و محصولاتي را كه قبلا با موضوع عاشورا توليد شده بود، در تيراژ قابل توجهي دوباره توليد كرديم كه آماده‌ي توزيع است و همچنين كاست‌هايي عرضه خواهند شد كه در آن‌ها تعداد قابل توجهي كليپ صوتي تعبيه شده كه بخشي مواعظ و بخشي‌ سرودها و مداحي‌هايي است كه متناسب با قيام عاشورا توليد شده‌اند. 

صفار هرندي همچنين از آماده ‌شدن مجموعه‌اي از كتاب‌ها و توليدات فرهنگي با موضوع معارف‌، تاريخ عاشورا، مقاتل و مدايح اهل بيت (ع) خبر داد، كه در اختيار بيش از پنج‌هزار نفر از مبلغان و مداحان كشور قرار خواهند گرفت.

او اهداي كتاب به بيش از سه‌هزار و پانصد مسجد را از ديگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: نمايشگاه‌هاي كوچكي در اين مساجد با بيش از 60 عنوان از آثار عاشورايي شكل مي‌گيرند كه لوح‌هاي فشرده‌اي نيز عرضه خواهند شد.

رييس شوراي فرهنگ عمومي به شارژ لوازم و امكانات فرهنگي براي عزاداري درست هيأت‌هاي دانش‌آموزي اشاره کرد و افزود: با همكاري وزارت آموزش و پرورش، بيش از پنج‌هزار مدرسه را به عنوان مخاطب طرح انتخاب كرديم كه علاوه بر اهداي كتاب‌هاي نوحه‌سرايي متناسب با جماعت‌ها، 25 جلد از كتاب‌هاي متناسب را به صورت نمايشگاهي در اختيارشان قرار مي‌دهيم.

صفار هرندي همچنين از اهداي برخي لوازم به هيأت‌هاي مذهبي كه داراي مجوز از سازمان تبليغات اسلامي هستند، خبر داد و گفت: به بيش از30‌ هزار هيأت، بسته‌هاي فرهنگي شامل كتاب‌هايي درباره‌ي مقاتل مختلف، رهنمودهاي مقام معظم رهبري و لوح‌هاي فشرده با محتواي سخنراني‌ها و نمونه‌ي عزاداري‌ها در قالب پنج سي‌دي توزيع مي‌شوند.

او همچنين به جايگزين ‌كردن تصاويري متناسب با عاشورا به جاي شمايل‌هايي كه مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، اشاره و تصريح كرد: اين ‌كار از سال گذشته آغاز شد و امسال هم با تيراژ وسيع‌تري با مشورت هنرمندان گرافيست، بيرق‌هاي حسيني با تصاوير مناسبي تهيه شده كه در اختيار هيأت‌ها قرار خواهند گرفت. 

وی افزود: امسال هم اهالي هنر نمايش در تدارك آماده‌ كردن نمايشي هستند تا در محيط بزرگي در تهران به نمايش بگذارند و همچنين نمايش "خورشيد كاروان" در 12 استان و "غريبه‌ي شام" در هفت استان اجرا خواهد شد و 60 نمايش منتخب هم از همايش‌هاي عاشورايي در شش استان كشور اجرا مي‌شوند. 

وزير ارشاد در پاسخ به سؤالي درباره‌ي مشاركت اين وزارتخانه در توليد آثار فاخر سينمايي درباره‌ي عاشورا اذعان كرد: بدون حمايت وزارتخانه و ارگان‌هاي دولتي، كارهايي از اين نوع به سامان نخواهند رسيد و حتا ممكن است براي خلق آثار بزرگي در حد خود واقعه‌ي كربلا، توان وزارتخانه‌ي ما هم كفاف ندهد و بايد از همه‌ي دستگاه‌ها كمك بگيريم.

او از پيشنهاد احمدرضا درويش درباره‌ي ساخت پروژه‌ي عاشورا ياد كرد و گفت كه پروژه‌ي بسيار وسيع و پرهزينه‌اي است و مقدماتش فراهم شده، كه اميدوارم سال 87 اين پروژه آغاز شود.

صفار هرندي در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي اعتبارات درنظرگرفته‌شده براي اين برنامه‌ها، گفت: در سال 84 كه سال نخست اين برنامه‌ها بود، آقاي احمدي‌نژاد با اهداي حدود 11 ميليارد تومان اين موج عزاداري‌هاي مردم را كليد زدند و سال 85 با جهت‌گيري‌هاي نرم‌افزاري كه قالب كار شد، جريان را با شش ميليارد هدايت كرديم و امسال با رقم كم‌تري در چهار ميليارد تومان برنامه‌ريزي كرده‌ايم. 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين درباره‌ي حمل علامت توسط هيأت‌هاي عزاداري، با بيان اين‌كه از آن‌چه در عزاداري‌ها پسنديده است، حمايت مي‌كنيم و آن‌ها را به سمت پالايش از چيزهايي كه ممكن است خيلي تناسب نداشته باشند، رهنمون مي‌كنيم، اظهار كرد: اگر علم‌كشي در سنت هيأت‌ها به معناي ابراز ارادتي به امام حسين (ع) است و آن علامت به عنوان سمبول و پرچم عاشورايي تلقي شود، كسي مخالفت ندارد؛ اما اگر از اين وسيله براي خودنمايي استفاده شود و مشكلاتي از نظر ترافيكي راه بياندازد، توصيه مي‌شود خود هيأت‌ها رعايت كنند.
 
بنا بر گزارش ایسنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين از بيمه ‌شدن عزاداران حسيني حاضر در تكايا با هماهنگي‌ سازمان‌هاي بيمه‌كننده خبر داد.


کد مطلب: 965

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/965/انقلاب-اسلامي-تحفه-اي-عاشورا-امام-حسين-ع-تقديم-كردند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir