افزایش کشته‌های دو انفجار روز یکشنبه بغداد؛ ۱۵۵نفر کشته بیش از ۵۰۰ زخمی

4 آبان 1388 ساعت 12:00

جهان-دشتگلی: در پی دو انفجار تروریستی در نزدیکی ساختمان‌های اداری در بغداد ۱۵۵ تن کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شدند.


در انفجار دو کامیون بمب‌گذاری شده نزدیک دفاتر دولتی عراق در بغداد دست کم ۱۵۵ نفر کشته شده‌اند. این آمار که تقریبا دو برابر آمار اعلام شده در روز گذشته است، باعث شد که سه روز عزای عمومی در عراق اعلام شود.

به گزارش رویترز، در این حملات انتحاری که صبح یکشنبه به وقت محلی نزدیک وزارت دادگستری عراق و دفتر فرمانداری بغداد روی داد، بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شدند.

پلیس می‌گوید هنوز کسی مسؤولیت این انفجارها را به عهده نگرفته است اما بدون ذکر جزئیات اعلام کرد، هدف از این بمب‌گذاری‌ها حمله به وزارت دادگستری و ساختمان فرمانداری بوده است.

در اثر این انفجارها که دومین حمله به ساختمان‌های دولتی در ۲ ماه اخیر به شمار می‌آید، ساختمان وزارت دادگستری عراق به شدت خسارت دید. 

۳۵ نفر از کارمندان وزارت دادگستری و حداقل ۲۵ عضو فرمانداری بغداد در میان کشته‌شدگان هستند. ۵۰۰ نفر ، از جمله سه پیمانکار آمریکایی زخمی شدند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق که بلافاصله پس از انفجارها در صحنه حاضر شد، در حالی که از میان آوارها و اتومبیل‌های منفجر شده عبور می‌کرد گفت که القاعده و بعث را مسئول این حادثه می‌داند.

به نظر می‌رسد که انفجارهای بزرگی از این دست که به منظور تخریب دو ساختمان مهم اداری صورت می‌گیرد به معنای ادامه قدرت داشتن گروه‌های تروریستی در عراق است و این مساله ترس عمومی را برای شرکت در انتخابات پارلمانی که قرار است در ماه ژانویه برگزار شود، افزایش می‌دهد.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند که دو بمب‌گذاری تروریستی آن هم در این سطح نشان از ناتوانی دولت عراق برای تامین امنیت شهروندان و تضعیف موقعیت سیاسی دولت است.

تحلیلگران می‌گویند تروریست‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و وحشت شهروندان عراقی را از شرکت در انتخابات مجلس هشتم منصرف کنند. 
 
خاطر نشان می‌شود سفير ايران در عراق با اشاره به انفجارهاي روز یکشنبه در بغداد گفت: «در ميان كشته‌ها و مجروحان از اتباع ايراني تلفاتي وجود ندارد اما با توجه به اين كه دو انفجار نزديك به سفارت ايران بوده، خسارات مادي به ساختمان سفارت وارد شده است.»

۱۹اوت امسال (۲۰۰۹ میلادی) نیز انفجار چند بمب نزدیک وزارت دارایی و وزارت خارجه عراق در بغداد، بیش از ۱۰۰ کشته و ۱۲۰۰ زخمی برجا گذاشت.


کد مطلب: 9651

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/9651/افزایش-کشته-های-دو-انفجار-روز-یکشنبه-بغداد-۱۵۵نفر-کشته-بیش-۵۰۰-زخمی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir