درباره فیلم «رستاخیز»

23 بهمن 1392 ساعت 16:35

«رستاخیز» فیلمی تاریخی مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال ۱۳۸۹ ایران است که ضمن روایت بخشی از زندگی بکیر، فرزند حر ابن یزید ریاحی، به قیام امام حسین (ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد.


«رستاخیز» فیلمی تاریخی مذهبی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش محصول سال ۱۳۸۹ ایران است که ضمن روایت بخشی از زندگی بکیر، فرزند حر ابن یزید ریاحی، به قیام امام حسین (ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد.

[مجموعه مطالب درباره روز رستاخیز را اینجا بخوانید]

خلاصه فیلم به نقل از وب سایت روز رستاخیر :

پس از مرگ معاویه ، یزید به عنوانِ خلیفه‌ی مسلمین بر خلافت تکیه میزند و به والیِ مدینه نامه می‌نویسد که از حسین(ع) بیعت بگیرد.
بُکیر ابن‌ِ‌ حُر که به عنوان پیکِ ویژه‌ی دربارِ دمشق انتخاب شده است مامور رساندنِ نامه یزید به مدینه می شود.

او که جوانی پُرشور و در جستجوی حقیقت است ، در مدینه درمی‌یابد که حاملِ نامه‌ ایست که در آن به قتلِ حسین(ع) فرمان داده شده است.
بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع) آشنا می‌شود.
مردم کوفه با ارسالِ نامه‌هایی بی‌شمار، حسین(ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید ، آنها را یاری کنند.

حر اِبن یزید ریاحی ، به همراهِ بُکیر و دو هزار سوار از سوی عبیداله ، مأمور می‌شوند به سمتِ کاروان حسین(ع) که به سمتِ کوفه در حرکت هستند بروند
کاروان امام حسین(ع) در شماری اندک ، در کربلا به محاصره‌ی هزاران نفر از سپاهیان‌ِ دستگاهِ خلافت درمی‌آیند.
در روز عاشورا ، نورِ حقیقت بر چشمان‌ِ بُکیر می‌تابد و …



[بخشی از فیلم نامه روز رستاخیز را اینجا بخوانید]

« رستاخیز » در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده شد.

این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شدو در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در کاخ جشنوارهٔ فجر همزمان با برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و با تایید برخی مراجع قم توانست چهرهٔ حضرت ابوالفضل(ع) را با بازی بهادر زمانی نشان دهد.

صاویری از فیلم رستاخیز را اینجا ببینید]

تهیه کننده فیلم تقی علیقلی‌زاده و سرمایه گذاران آن موسسه فرهنگ تماشا، شرکت دلتامدیا و شرکت آکوافالز هستند که با حمایتِ موسسه آل البیت کار را به اتمام رساندند.

مطالعات فیلم از اواسط تولید دوئل فیلم قبلی درویش در سال ۱۳۸۱ آغاز شد. پس از یک سال پیش‌تولید از شانزدهم بهمن ۱۳۸۸ همزمان با اربعینِ حسینی فیلمبرداری فیلم در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون بم و شهداد کرمان، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، فومن و تهران در تاریخ ۱۲ دی‌ماه ۱۳۸۹ فیلمبرداری به پایان رسید.

تدوین این فیلم توسط طارق انوار تدوینگر نامزد اسکار در سال ۲۰۱۰ برای فیلم سخنرانی پادشاه انجام شده است. تمام مراحل فنی و تکنیکی این فیلم در استودیو مولینر در لندن انجام شده است.

موسیقی فیلم توسط اِستفان واربک آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم شکسپیر عاشق نوشته شده و اجرای آن را ارکستر فیلارمونیک بلژیک برعهده داشته و در استودیو گلکسی بروکسل ضبط شده است.

این فیلم از تکنیک‌های برتر جلوه‌های ویژه تصویری CGI بهره می‌برد و با پرده عریض اسکوپ و بهره‌مندی از صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.


[وب سایت روز رستاخیز ]

عوامل تولید :
تهیه کننده : تقی علی قلی زاده
کارگردان :‌ احمد رضا درویش
مدیر فیلمبرداری: حسین جعفریان
دستیار کارگردان: دانش اقباشاوی
صدا: یدالله نجفی
طراح صحنه و لباس: مجید میرفخرایی
جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: شرکت MULINAR از کشور انگلستان
عکاس: بابک برزویه
مدیر تولید: علی قائم مقامی
مدیر هنری: مجید میرفخرایی
طراح چهره پردازی: محسن موسوی
مدیر تدارکات: بهرام به نوید

مشاوران پروژه :
احمدمسجدجامعی
طهماسب مظاهری / محمدمهدی حیدریان / حسین پاکدل
علیرضا رضاداد / علیرضا تابش / محمودرضا بهمن پور / سیدمحسن فاضلیان / ابوالقاسم ایرجی
یدالله سعدی / مصطفی دلشادتهرانی / حسین درگاهی / خسرو نشان / حسین توکلی


کد مطلب: 17588

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/note/17588/درباره-فیلم-رستاخیز

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir