شادي دلبستگي به دين و مذهب را افزايش مي‌دهد

نويسنده: دكتر امان‌الله قرايي‌مقدم

26 مرداد 1387 ساعت 17:19

شاد كردن و شاد بودن جامعه باعث جلوگيري از بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي، جرم و بزهكاري، طلاق، نابساماني خانوادگي و ساير مسايل مي‌شود.


 شادي يك نياز اساسي انسان است، افراد اگر در جامعه خود نتوانند اين نياز را برآورده كنند، روبه جوامع ديگر مي‌‌برند، در نتيجه به‌تدريج از فرهنگ ملي خود دور مي‌شوند، به‌تدريج فرهنگ و ارزش‌هاي غربي در جامعه رواج يافته و جامعه مسخ مي‌شود؛ پس بايد تا آنجا كه مي‌توانيم در برگزاري جشن‌هاي ملي و مذهبي چه از طريق راديو، تلويزيون و مطبوعات و چه از طريق چراغاني كردن معابر و ميادين و توزيع هدايا و شيريني در خيابان‌ها كوشش كنيم.

جشن‌هاي ملي خود را در ميادين يا پايگاه‌هاي مخصوصي برگزار كنيم. در واقع به نوعي، جامعه را شاد نگه داريم و بساط شادماني را براي مردم فراهم كنيم تا از بروز هزاران مشكل جلوگيري كنيم و با صرف هزينه‌هاي كم براي شادي از پرداخت هزينه‌هاي هنگفت آسيب‌هاي اجتماعي در امان باشيم.

خوشبختانه در ايران علاوه بر جشن‌هاي باستاني، اعياد مذهبي زيادي داريم كه مي‌توان براي شاد نگه داشتن جامعه از آنها سود برد؛ بهتر است همان كاري را كه براي اعياد مذهبي انجام مي‌دهيم، به ساير اعياد ملي نيز، تعميم دهيم و به آنچه در رابطه با شاد كردن جامعه فكر مي‌كنيم، عمل نماييم، چرا كه شادي موجب افزايش دلبستگي و علاقه به كشور، فرهنگ، دين و مذهب مي‌شود و انسجام فرهنگي و ملي ميهني افزايش پيدا مي كند.

به نظر من، همان طور كه بابت ايجاد پارك و سينما و غيره هزينه مي‌كنيم، بهتر است صدچندان بيشتر در زمينه شادي‌آفريني جامعه به وسيله برگزاري اعياد نيز سرمايه‌گذاري كنيم كه سرمايه‌گذاري در اين مورد هزاران برابر بازده اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي دارد و از بروز انواع بيماري‌هاي روحي و رواني جلوگيري مي‌كند و در نتيجه بهداشت رواني جامعه را در پي خواهد داشت.

نويسنده: دكتر امان‌الله قرايي‌مقدم،عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت معلم


کد مطلب: 2507

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/note/2507/شادي-دلبستگي-دين-مذهب-افزايش-مي-دهد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir