نهیب قرآن به خرده‌گیران: نگویید اگر نمی‌رفتند، کشته نمی‌شدند

میثم قهوه چیان

ایکنا , 7 مهر 1394 ساعت 9:47

پس از اعلام اخبار شهادت شماری از حجاج بیت‌الله الحرام در حادثه منا، برخی به ناحق شروع به خرده‌گیری کرده و گفتند که اگر حاجیان به حج نمی‌رفتند، کشته نمی‌شدند؛ سخنی که آیه‌ای از قرآن را می‌توان خطابی در نهی آن محسوب کرد.


مجروح، ۱۶۹کشته و ۲۹۸ مفقود ایرانی؛ ضربان اضطراب فاجعه منا هنوز ادامه دارد.

بسیاری از خانواده‌ها چندین بار خبر از صحت و سقم خبری که آخرین بار درباره عزیزشان به دست‌آورده‌اند، می‌پرسند، این درحالی است که برخی به ناحق مشغول خرده‌گیری‌اند و با گفتارهای مغالطه‌آمیز حاجیان را به واسطه سفر عبادی‌شان مسئول می‌دانند. قرآن اما نهی روشنی نسبت به این عملکرد دارد.

نهیب قرآن به خرده‌گیران
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَکُونُواْ کَالَّذِینَ کَفَرُواْ وَقَالُواْ لإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُواْ فِی الأَرْضِ أَوْ کَانُواْ غُزًّى لَّوْ کَانُواْ عِندَنَا مَا مَاتُواْ وَمَا قُتِلُواْ لِیَجْعَلَ اللّهُ ذَلِکَ حَسْرَةً فِی قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ یُحْیِی وَیُمِیتُ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ: اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید همچون کسانى نباشید که کفر ورزیدند و به برادرانشان هنگامى که به سفر رفته [و در سفر مردند] و یا جهادگر شدند [و کشته شدند] گفتند اگر نزد ما [مانده] بودند، نمى‌‏مردند و کشته نمى‏‌شدند [شما چنین سخنانى مگویید] تا خدا آن را در دل‌هایشان حسرتى قرار دهد و خدا[ست که] زنده مى‏‌کند و مى‏‌میراند و خدا[ست که] به آنچه مى‏‌کنید بیناست»(آل‌عمران، ۱۵۶).
به هر حال، علت این حادثه تلخ و دلایل کشته و زخمی شدن عده قابل توجهی از حجاج در حج امسال باید در جای خود شناسایی و آسیب‌شناسی شود، اما خرده‌گیری به کسانی که ناخواسته کشته‌شده‌اند و سرزنش ایشان بر اساس عقل سلیم و خطاب قرآنی نادرست است.


کد مطلب: 27062

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/note/27062/نهیب-قرآن-خرده-گیران-نگویید-اگر-نمی-رفتند-کشته-نمی-شدند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir