هدف از غیرسیاسی خواستن هيئت‌هاي عزاداري چيست؟!

جوان , 10 مهر 1396 ساعت 10:10

يكي از آسيب‌هايي كه هر ساله به ويژه نزديك ايام محرم گريبانگير هيئت‌‌هاي عزاداري است، نوعي جو فشار براي دور نگه داشتن آنان از مسائل سياسي، اجتماعي و حكومتي است.


يكي از آسيب‌هايي كه هر ساله به ويژه نزديك ايام محرم گريبانگير هيئت‌‌هاي عزاداري است، نوعي جو فشار براي دور نگه داشتن آنان از مسائل سياسي، اجتماعي و حكومتي است. طرح سكولاريزه كردن هيئت‌هاي مذهبي پروژه بلند مدتي است كه هدف غايي آن تنها «دور نگه داشتن تفكر ديني از سياست» نيست بلكه در پي دستيابي به مقاصد كلان‌تري درون بدنه امت اسلامي است:
 
1- هيئت‌ها و حسينيه‌ها داراي پيوندي عميق با مفهوم دين و دينداري در تفكر عمومي بوده و از جايگاه ويژه‌اي در رفتارسازي ديني- اجتماعي برخوردار هستند. اين رفتار‌سازي قادر است به يك الگوي جامع فكري در جامعه بدل شود. در نتيجه براي اصلاح يا انحراف تفكر ديني بهترين نقطه آغاز «مساجد، هيئت‌ها و حسينيه‌ها» هستند. به‌وسيله جداسازي بدنه فكري حسينيه‌ها و مراسم عزاداري از سياست و مسائل حكومتي، با سرعت و سهولت بيشتري مي‌توان به سمت سكولار كردن جامعه اسلامي پيش رفت، پس نخستين گام، شيوع اين تفكر از طريق خودساختارهاي مذهبي در كشور به نظر مي‌رسد. بدون شك اين باور از طريق مراكز مذهبي داخلي بيشتر مورد تأمل و پذيرش عموم قرار مي‌گيرد تا شبكه‌ها و ساختارهاي معاندان اسلام و انقلاب!
 
2- عاشورا يك مكتب بزرگ فكري براي آحاد امت اسلامي در هر زماني و مكاني است؛ مكتبي كه حق‌خواهي، ظلم‌ستيزي و عدم‌انفعال و بي‌تفاوتي اصول اوليه آن است. قدرت پنهان و مستمر «مكتب عاشورا» در هدايت جوامع اسلامي، امروزه در قالب خيزش مجدد قيام‌هاي حق‌جويانه و امواج بيداري اسلامي نمودي شگرف يافته است. بلاترديد بهترين راه براي مبارزه با اين الگو‌گيري و اثرپذيري «انحراف در مفاهيم قيام عاشورا» خواهد بود. آيا تمام وقايع عاشورا و قيام امام حسين(ع) چيزي فراتر از احياي اسلام سياسي بود كه پس از پيامبر گرامي اسلام رو به فراموشي و انحراف مي‌رفت؟! امروزه طرح سكولاريزه كردن هيئت‌هاي مذهبي درصدد به چالش كشاندن و تخريب بزرگ‌ترين پيام عاشورا و تبديل اسلام اصيل-يا همان اسلام سياسي- به يك دين صرفاً روحاني و عبادي است! در حقيقت با تحريف و انحراف آموزه‌هاي عاشورا- به عنوان مهم‌ترين سازه فكري شيعيان- تعريفي جديد از اسلام بيان شده و با اين تعريف جديد، به جدال با اسلاميت نظام در ساختار جمهوري اسلامي مي‌روند!
 
3- «ايجاد و تعميق شكاف ميان مردم و حاكميت» و سپس زير سؤال بردن لزوم حكومت ديني در جامعه، از طريق سطوح فكري مختلف گام بعدي در اين پروسه است. حكومت‌هاي ديني وظيفه‌اي فراتر از حكومت‌هاي لائيك و سكولار دارند و علاوه بر تأمين نيازهاي اساسي و حركت به سمت توسعه‌يافتگي و رفاه اجتماعي،  بايد در مسير اعتلاي فكري و تربيت جامعه نيز گام بردارند. با اشاعه تفكر سكولار از طريق هيئت‌هاي مذهبي در حقيقت دست حكومت در انجام اين وظيفه مهم كوتاه مي‌شود. جامعه‌اي كه توسط حكومت و پيشقراولان سياسي، فرهنگي و اجتماعي خود از لحاظ فكري رها شده است، ظرفيت ورود و تزريق تفكرات جايگزين را مي‌يابد. معاندان اسلام و انقلاب اين را به خوبي دريافته‌اند كه براي جايگزيني تفكرات و سياست‌هاي خود در جمهوري اسلامي، نخست بايد حاكميت را در ميان مردم كمرنگ، تفكرات انقلابي را حذف و مخدوش كنند و از اين شكاف حاصله به نفع پيشبرد اهداف و تحميل خود به جامعه بهره ببرند!
 
4- با نگاهي ژرف‌تر مي‌توان دريافت كه طرح سكولار كردن مساجد، هيئت‌هاي عزاداري و مداحان و سخنرانان، «سياست‌هاي عمومي» كشور را هم نشانه رفته است. با پذيرش سكولار و ناهمگرايي دين و سياست «عقلانيت ابزاري» در جامعه رشد مي‌كند. عقلانيت ابزاري يعني رسيدن به بيشترين منفعت از نزديك‌ترين مسير پيش رو، توجيه كردن هدف به هر وسيله و عبور از ارزش‌ها و اصول به واسطه همين منفعت‌گرايي. آيا چنين جامعه‌اي ديگر پذيراي ارزش‌هايي كه مخالف جريان سوددهي نوين جهاني است، خواهد بود؟! اين جامعه الگوي فكري، نيازها، خواسته‌ها و جهت حركتي خود را تغيير داده و در اين مسير تلاش مي‌شود تا از ورود دين و حكومت ديني به امور مديريتي و سياست جامعه ممانعت به عمل آورد تا اهداف خود را تسريع بخشد. در نتيجه چنين جامعه‌اي افرادي را به عنوان سران سياسي خود انتخاب مي‌كند كه بهتر و بيشتر بتوانند اين خواسته‌ها و اهداف را محقق كنند! و بدين وسيله ترويج سكولاريته از طريق هيئت‌ها و مساجد و ... در بلندمدت به تغيير خط مشي سياسي در جوامع منتهي مي‌شود و قادر است به طور كل معناي سياست اسلامي را نيز دگرگون سازد. زمزمه‌هاي بدل‌سازي از حكومت تركيه در ايران نمونه آشكاري بر رويداد اين اتفاق مهم و ناخوشايند فكري است!
 
عاشورا مهم‌ترين دايره‌المعارف شناخت جريانات انحرافي و همچنين تاريخ مصور اسلام اصيل است. انواع و اقسام جريانات و انحرافات ممكن از جمله اسلام ماكياوليستي، پوپوليستي، سكولار، سازشكارانه، محافظه‌كارانه و همچنين اسلام ناب را مي‌توان در آن يافت. امروزه با انحراف مفاهيم عاشورا از طريق هيئت‌هاي عزاداري و جايگزيني نمونه‌هاي بدلي به جاي نسخه اصلي، اصل اسلام و حكومت اسلامي نشانه رفته است. 
 
در اين رابطه سه وظيفه در سه سطح مهم متصور است كه بايد بدان توجه و اجرايي شود: 1- اهتمام هيئت‌هاي عزاداري و مداحان و سخنرانان به اين موضوع، روشنگري و تبيين سياسي و تلاش جهت مبارزه فكري با اين دست جريان‌سازي‌ها در جلسات عزاداري كه افزايش «معرفت اسلامي و شعور حسيني» رهاورد آن خواهد بود. 2- حميت مردمي براي بيدار نگه داشتن چراغ هيئت‌ها و توجه به مطرح شدن مسائل سياسي و حكومتي در اين مجالس، تقابل با هرگونه نداي جدايي‌طلبي ديني از موضوعات اجتماعي و سياسي در داخل هيئت‌ها و حراست از اين موضوع در سطح عمومي جامعه. 3- نظارت، رسيدگي و برنامه‌ريزي در سطح كلان در مؤسسات ذي‌ربط و شوراي عالي هيئت مذهبي. نظارت بر جلسات عزاداري و مقابله مؤثر و عقلاني و خدعه‌شكن با اينگونه طرح‌ها و شبهات. 
 
رهاشدگي هيئت‌ها و عدم‌رسيدگي و نظارت بر آنها بلا‌شك آسيب‌هاي فكري و اجتماعي متعددي را براي كشور به بار خواهد آورد و جامعه را آبستن رويش و جولان انحرافات بزرگ فكري مي‌كند كه چه بسا سخت قابل جبران خواهد بود، از اين رو  بايد در صدر امور سياسي- اعتقادي مورد بررسي، نظارت و فرهنگسازي باشد.


کد مطلب: 32167

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/note/32167/هدف-غیرسیاسی-خواستن-هيئت-هاي-عزاداري-چيست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir