اربعين، جاودانگي نداي حق‌طلبي

على اصغر شعردوست

اطلاعات , 17 آبان 1396 ساعت 12:39


اربعين، يادمان حماسه اي جاودان است. حماسه اي که مسير تاريخ را تغيير داد و سرود پيروزي انسانهاي مظلوم، اما آزاده و آسماني را براي هميشه در فضاي دردآلود زمين طنين انداز کرد. اربعين، تجديد ميثاق بازماندگان و پيروان اختران فروزاني است که جهان وجود را با نور وجود خود روشني بخشيدند و با خون خود، پيرايه هاي شرک و گمراهي و فساد را از چهره بشريت زدودند. اربعين را مي توان في نفسه حادثه اي بزرگ و درس آموز خواند؛ حادثه اي فراتر از آيين بزرگداشت ياد و خاطره شهداي عاشورا.
‏اربعين، تجلي ماندگاري پيام عاشوراييان است و نشانگر اين حقيقت که آزادگي و پايمردي، حتي در جهاني پر از فتنه و آشوب و سياهي، هرگز از يادها نخواهد رفت. هنگامي که قدرت مادي و معنوي يزيديان سرتاسر ممالک آن روز اسلامي را فراگرفته بود، در شرايطي که حاکمان پليد زمانه تمامي روزنه‌هاي تنفس را بر آزادگان و فرزندان علي(ع) بسته بودند و در حالي که هيچ کس را ياراي ايستادن در برابر خيل سپاهيان زر و زور و تزوير نبود، پيام عاشوراييان در جهان اسلام طنين افکند و پايه هاي قدرت زورمداران را به لرزه درآورد. در آن زمان بسياري چنين مي پنداشتند که ديگر راه نجاتي نيست و چاره‌اي جز سرسپردن به فرمان حاکمان جور نيست؛ اما در اربعين بود که همگان در يافتند نداي حق هرگز نخواهد مرد و آفتاب عدالت و آزادگي هرگز غروب نخواهد کرد. صبحي که درکربلا طلوع کرده بود، حتي چهل روز بعد، سپيدي و درخشش خود را از دست نداده بود. بدنهاي چاک چاک و بي سري که در عاشورا بر زمين افتادند، در اربعين، بلند قامت‌تر از تمامي راست قامتان بر فراز تاريخ ايستاده بودند و لبخند و خوشامدي جاويد به پيامداران خط سرخ خويش اهدا مي‌کردند؛ که اگر نبود ‏پايمردي بزرگترين پيام رسانان تاريخ، فرياد بلند حسينيان هرگز جاودانگي نمي‌يافت و ‏پرچمهاي برافراشته آنان، هيچ گاه اين چنين در بلند ترين قله هاي شرف و انسانيت به اهتزاز درنمي‌آمد.
‏بزرگترين درس اربعين براي حسينيان نيز در همان خوشامد جاويد به پيامداران نهفته است. اربعين به ما مي آموزد که حتي در دشوارترين شرايط، آزادگي و عدالتخواهي نمي‌ميرند. اسلام محمدي(ص) آفتاب فروزاني است که هيچ گاه غروب نمي کند. حتي در زماني که اسلام در دام مزوّران و زورمداران گرفتار بود، پيام محمد(ص) ازگلوي بريده فرزندش بيرون آمده پيرايه ها را زدود و جهان اسلام را از ورطه سياهي نجات بخشيد. پس بر ما ست که پيامدار بزرگترين و حماسي‌ترين نهضت تاريخ در جهان امروز باشيم که همان گونه که اربعين نشان داده خون آنان که براي خدا به برخاسته‌اند هرگز پايمال نخواهد شد؛ و پيام عالمگيرشان به وسيله پيامداراني با وفا حتي در سخت ترين شرايط، باقي خواهد ماند. ‌‏در عين حال اربعين به ما آموخت که پيام عاشوراييان نه تنها باقي خواهد ماند، بلکه خود سنگ محکي براي بازماندگان خواهد بود. بايد ديد کداميک همه چيز خود را براي ‏پاسداري از پيام عاشورا در کف آخلاص نهادند و کداميک به دنبال مطامع نفساني و اين جهاني خود، پيام برآمده از حلق شکافته فرزند رسول(ص) را به باد فراموشي سپردند. ‌‏آنان که با پيروي از مولاي خويش، فتنه عالمگير دشمنان خداوند را دفع کردند و جان و مال و سلامتي خويش را در اين مسير الهي باختند و نظام الهي خويش را پاس داشتند؛ اثبات کردند که حسيني‌اند و در جاودانه تاريخ حسيني خواهند ماند.‌اينك نيز با حضور ميليونى عاشقان حسين (ع) در راهپيمايى اربعين شاهد ماندگارى پيام جاودانه اباعبدالله در ظهر عاشورا هستيم كه انسانها را به حريٌت فراخواند و رويش پيام حضرت زينب كبرى كه پيامرسان خون به ناحق ريخته‌ شهدا بود.


کد مطلب: 32330

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/note/32330/اربعين-جاودانگي-نداي-حق-طلبي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir