نخستين زائر كربلا

نویسنده: سيدرضا تقوي

30 دی 1387 ساعت 11:08

جابر بن عبدالله انصاري نخستين كسي بود كه سنت زيارت اربعين امام حسين(ع) را پايه‌گذاري كرد. وقتي خبر شهادت امام حسين(ع) و ياران بزرگوارش به مدينه رسيد، جابر كه از دو چشم نابينا بود، مدينه را به قصد زيارت كربلا ترك كرد.


جابربن عبدالله انصاري، چهل روز بعد از شهادت امام حسين(ع) روز اربعين وارد كربلا شد؛ در اين سفر شخصيتي دانشمند و مفسري بزرگ به نام «سَعدبن جُناده» همراه جابر بودند.

پس از وارد شدن به كربلا در رود فُرات غسل كردند و به كنار مرقد مطهر امام حسين(ع) رفتند و آن حضرت را با زيارتي به نام زيارت اربعين زيارت كردند.

در زيارت اربعين همانند ديگر زيارت‌نامه‌ها، عبادت، عرفان، ايثار و اطاعت، شهادت و رضايت را مي‌توان جست‌وجو كرد.روز اربعين روز زيارت امام حسين(ع) است.

جابربن عبدالله انصاري در آغاز زيارت اربعين با سلام و درودهايي كه برآن حضرت مي‌فرستد، امام حسين(ع) را به عنوان ولي و دوست خدا و پسر خاتم پيامبران حضرت‌محمد(ص) معرفي مي‌كند.

از مظلوميت و شهادت، ايثار و بخشش خون در راه خدا براي بيداري و رهايي ستم‌ديدگان، تفسير انديشه‌هاي پست شيطاني دشمنان امام حسين(ع)و اظهار نفرت از جنايتكاراني كه دستشان به خون سيدالشهدا(ع) آلوده شد، از پاكي جسم و روح، وفاداري به پيمان الهي و وفاداري به شهيدان و به دنبال آنان حركت كردن با امام‌حسين(ع) سخن مي‌گويد.


کد مطلب: 4935

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/note/4935/نخستين-زائر-كربلا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir