تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۰۷
۰
کد مطلب : ۵۱۱۹

آن ماری شیمل و فروغ تابان صحیفه سجادیه

نویسنده: طيبه مروتي
آن ماری شیمل و فروغ تابان صحیفه سجادیه
خانم آن ماري شيمل در يكي از آثار خود، پس از مطرح كردن بحثهايي درباره اهميت نماز در اسلام و تأثير آن بر رشد افراد، مي نويسد: «در پايان نماز، پس از سلام و صلوات بر پيامبران، فرشتگان و انسانهاي مؤمن، آدمي مي تواند دعاهاي مورد نظر خويش را بر زبان آورد.

درخواستهايي شخصي يا مناجات كه صحبتي صميمي و از روي انس و الفت با خداست؛ البته اين دعاها را همواره مي توان بر زبان آورد اما پس از نماز اثر بيشتري دارد، زيرا انسان هنوز در وضعيت پاكي بدني و روحي است.»

اين بانوي محقق اضافه مي كند: «يكي از دعاهايي كه هميشه اجابت مي شود، دعايي است كه انسان در حق ديگران مي كند و نه تنها اعضاي خانواده و دوستان را شامل مي گردد، بلكه تمامي مخلوقات را در بر مي گيرد.»

سپس مناجاتهاي امام سجاد(ع) را به عنوان دعاهايي با عبارات بسيار عالي اما روان و با نثري مسجع مطرح مي كند و می افزاید: «ترجمه اي بسيار جالب به زبان انگليسي از اين دعاها در دسترس مي باشد.»

وي در مصاحبه اي مي گويد: «من همواره دعاها را از اصل عربي مي خوانم و به هيچ ترجمه اي مراجعه نمي كنم؛ البته بخشهايي از صحيفه سجاديه را به زبان آلماني ترجمه كرده ام. وقتي مشغول برگردانيدن اين دعاها به زبان مذكور بودم، مادرم به دليل كسالت در بيمارستاني بستري بود و من مدام به او سر مي زدم و كاملاً در جريان احوالش بودم.»

شیمل می افزاید: «پس از اينكه او به خواب مي رفت، در گوشه اي از اتاق مشغول پاكنويس نمودن ترجمه ها مي شدم؛ اضافه كنم كه اتاق مادرم دو تختي بود و در تخت ديگر خانمي كه عقايد كاتوليكي محكم و راسخ و در عين حال متعصبانه داشت، بستري بود. او از روي ايماني كه به مذهب خويش داشت، وقتي متوجه شد من مشغول ترجمه دعاهايي از يك متن شيعي هستم، آزرده خاطر شد و با ناگواري و نگراني گفت: مگر در مسيحيت و در كتب مقدس خودمان از نظر ادعيه كمبودي داريم كه تو اكنون به دعاهاي مسلمانان روي آورده اي؟! جوابي به وي ندادم اما وقتي كتابم چاپ شد، نسخه اي از آن را برايش فرستادم. مدتي بعد با من از طريق تلفن تماس گرفت و خاطرنشان كرد: «بسيار صميمانه از اين هديه جالب متشكرم، زيرا هر روز به جاي دعاهاي انجيل آن را مي خوانم!»
مرجع : وبلاگ سرخط
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما