تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۰۶
۰
کد مطلب : ۵۳۱۰

تـاسـوعـا و عـاشـوراي 57؛ رفــــرانـــدوم بــزرگ

تـاسـوعـا و عـاشـوراي 57؛ رفــــرانـــدوم بــزرگ
تاسوعا و عاشوراي سال 1357 تنها يك عزاداري مذهبي نبود. عزاداري دراين دو روز تبديل به يك راهپيمايي سياسي مذهبي عليه ظلم و جور حاكم شد؛ به گونه‌اي كه حضرت امام خميني(ره) از آن به عنوان يك رفراندوم بزرگ ياد كردند.

ساواك به منظور جلوگيري از تجمع و به هم پيوستگي گروه هاي عزادار به هر ترفندي از جمله شايعه پراكني پرداخت؛ آنها وقتي كه از راه تهديد و ارعاب نتوانستند به جايي برسند روي به خدعه و نيرنگ آوردند و از طريق پخش شايعات كذب قصد اخلال در حضور مردم و رهبران روحاني آنها در تاسوعا و عاشورا داشتند.

سندي كه درپي مي‌آيد گواه اين موضوع است.
بخشنامه
به: كليه پست ها ٰ‌ از: مركز 312
شماره 10449/312 تاريخ: 18/9/57
شايع است كه كمونيست ها در مراسم عزاداري روزهاي تاسوعا و عاشورا درنظر دارند شخصيت هاي مذهبي و مخالفين را ترور وگناه آن را به گردن دولت بيندازند دستور فرمائيد به كليه آقايان تذكر داده شود كه چنين نقشه اي در كار است و در حفاظت جان خودشان مراقبت كامل بنمايند و شايعه من غيرمستقيم در شهر پراكنده شود.(1) 
طباطبايي


تاسوعا و عاشوراي 57 يك حماسه بود؛ امام امت در پيام مورخ 21/9/57 چنين فرمودند:
«شما مردم عظيم الشأن با اراده آهنين خود و شعارهاي زنده و تعيين كننده به جهانيان ثابت كرديد كه شاه را نمي خواهيد و بايد از قدرت غاصبانه خلع شود و با اين رفراندوم بزرگ بي پايگاهي او را دربين ملت براي چندمين بار اعلام كرديد...

من همزمان با راهپيمايي بزرگ شما در پيامي به سران دولت ها اعلام نمودم كه رفراندوم اين دو روز براي هيچكس ابهامي باقي نگذاشت كه ملت شاه را نمي خواهد و عدم رسميت او را با اكثريت قاطع قريب به اتفاق اعلام كرد و به همين جهت اخطار نمودم كه از اين پس هركس از سران دولت ها از شاه پشتيباني كند، از نفت ايران محروم و قراردادهاي ايران با آنان غيررسمي اعلام مي شود... و نيز براي افسران جوان پيام فرستادم كه به صف ملت بپيوندند كه ما آنان را از زير يوغ مستشاران نظامي نجات داده و با آغوش بازپذيرايي مي نمائيم.»


متعاقب تظاهرات پرشور مردم، مسئول ميز ايران در وزارت خارجه آمريكا طي نامه بسيار مهمي براي سفير آمريكا در ايران ضمن اشاره به اختلافاتي كه بين كاخ سفيد و وزارت خارجه آمريكا درخصوص برخورد با مسائل ايران وجود دارد و نقش زاهدي سفير شاه در نظريه هاي كاخ سفيد ابراز عقيده مي كند.

شاه چندان آينده اي ندارد و بايد خود را براي چيزهايي كه غيرقابل تصور است آماده كنيم... وظيفه ما عبارت است از پيدا كردن راه خروج شرافتمندانه شاه و درعين حال به دست آوردن اعتبار كافي براي ايالات متحده با اين كار، مسئول ميز ايران همچنين در گزارش ديگري كه ضميمه اين نامه است آورده است.

اين گزارش پيشنهاد مي كند كه ما هم اكنون با اقدامات مشخص به سوي يك آينده بعد از شاه در ايران حركت كنيم؛ فريب دادن خودمان به اينكه خودمان مي توانيم در كوتاه مدت چيزي بهتر به دست آوريم كه براي آمريكا در دراز مدت مفيد باشد ممكن است براي بقيه مواضعي كه ما در ايران داريم بطور جدي ويرانگر باشد.

اين موضع ظرف سه ماه گذشته به علت درك ديروقت و ترديد ما در انتخاب راه سخت و پشتيباني خلل ناپذير ما از شاه و تمايلات ضدآمريكايي كه رواج يافته بطور جدي تضعيف شده است. ما براي اينكه موضع خود را باز يابيم بايد بسيار سريع حركت كنيم.


پی‌نوشت
1- كتاب فرازهايي از تاريخ انقلاب به روايت اسناد ساواك و آمريكا، شايعه پراكني توسط ساواك به مناسبت ايام تاسوعا و عاشورا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما