تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۵۳۶۲

مختارنامه به وقایع تاریخی وفادار است

مختارنامه به وقایع تاریخی وفادار است
فرهنگ-تاریخ: حجت‌الاسلام ابوالفضل هادی‌منش، نویسنده، مترجم، پژوهشگر و مدیر گروه علمی روش تحقیق و نویسندگی شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم با اشاره به پخش قسمت‌های جدید سریال «مختارنامه» گفت: در تاریخ آمده است که در اردوگاه مختار، ده‌ها هزار نفر به زبان فارسی سخن می‌گفتند. این‌ها از نسل کسانی بودند که سال‌ها، تبعیض در حکومت اسلامی را مشاهده کرده و کینه بسیاری از اعراب را به دل گرفته بودند.

وی درباره چرایی و ریشه این موضوع افزود: علت این بود که اگر جنگجوی عربی در طول سال در جنگ‌ها شرکت می‌کرد، بهره‌ای معادل ۲ هزار درهم می‌برد. این مبلغ برای اعراب ـ که به دلیل کثرت جنگ‌ها درآمد خوبی کسب کرده‌ بودند ـ زیاد نبود، اما ایرانیان، سهمی نابرابر با اعراب داشتند و همین مبلغ را به آن‌ها نمی‌دادند. مدیر گروه علمی روش تحقیق و نویسندگی شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم تصریح کرد: میرباقری با کنایه و اشاره‌های غیرمستقیم همین موارد را عنوان می‌کند. متوجه است که چگونه این محبت را نشان دهد، اما در لفافه و پنهان دارد پیام می‌دهد.

بنابراین مختار از ظرفیت محبت و ارادت ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت بهترین بهره‌ها را گرفت.

وی با بیان این‌که بیشتر ظرایف و دقایق مندرج در تاریخ زندگی مختار ثقفی در مجموعه تلویزیونی «مختار» مشاهده می‌شود، گفت: هر قسمت تازه‌ای که از سریال مختارنامه پخش می‌شود، بیش از قبل اطمینان می‌یابم که داوود میرباقری، منابع متعدد تاریخی را پیش از ساخت این مجموعه مطالعه کرده و آن‌ها را مورد بررسی دقیق قرار داده است.

وی ادامه داد: مختارنامه در چهره‌آرایی و گریم بازیگران نیز بسیار مؤفق است؛ چرا که مثلاً سیمایی که از شمر بن ذی‌الجوشن در این سریال می‌بینیم کاملا منطبق بر مشخصاتی است که از شمر در تاریخ ذکر شده است.

مختارنامه بهتر از مجموعه امام علی(ع) است

وی با بیان این‌که به‌کارگیری جنبه‌های عاطفی ـ احساسی موجود در مجموعه «مختارنامه»، طبیعت کار هنرمند است، تصریح کرد: تا اینجای سریال، متوجه وفاداری کامل نویسنده و کارگردان نسبت به حوادث و وقایع تاریخی شده‌ام. این نویسنده مذهبی ادامه داد: برخلاف این‌که می‌گویند سریال امام علی‌(ع) بهتر از مختارنامه بود، اما من گمان می‌کنم که این اثر بسیار قوی‌تر از مجموعه امام علی‌(ع) و در بافت عامه تاثیرگذار‌تر واقع شده است.

هادی‌منش اظهار کرد: پایبندی میرباقری به متون و منابع، مثال زدنی و تحسین‌برانگیز است. این نکته هم بسیار مهم است که سبب شد نگاه‌ها به مختار عوض بشود.

نویسنده کتاب «پیشوایان و پارسیان» با اشاره به فعالیت گسترده وهابیون افراطی علیه تشیع تصریح کرد: کسانی مانند «عثمان الخمیس» با راه‌اندازی پایگاه‌های اینترنتی به زبان فارسی، دست به انتشار کتاب‌هایی می‌زنند که به دلیل قدیمی بودن یا محدودیت شمارگان کتاب به هیچ وجه در بازار نشر یافت نمی‌شوند و حتی نمی‌شود پلی‌کپی‌ای از کتاب تهیه کرد، اما این افراد، کتاب‌های مورد نظر را با چند فرمت روی سایت خود می‌گذارند تا اندیشه‌های وهابی را در برابر تفکرات شیعی مطرح کنند. وی تصریح کرد: همین اندیشه‌های خطرناک، درصدد مقابله با نفوذ تفکر شیعه هستند و مخالفت آنان با پخش «مختارنامه» به زبان عربی از شبکه‌های عرب زبان به همین دلیل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما