موسیقی ایرانی-مذهبی در «عشق علیه السلام»

19 دی 1389 ساعت 23:09

آهنگساز آلبوم «عشق علیه السلام» گفت: بارقه‌های انسانی در اشعار این آلبوم بسیار مشهود است به همین سبب موسیقی آن را براساس موسیقی ایرانی مذهبی آهنگسازی کرده‌ام.


مزدا شاهانی؛ آهنگساز آلبوم موسیقی «عشق علیه السلام» در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری حوزه هنری گفت: آلبوم «عشق علیه السلام» ۱۵ قطعه موسیقی- شعر دارد و با اشعار و صدای علیرضا قزوه خوانده شده است. این آلبوم از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری حدود سه سال پیش ضبط شد و به دلیل تغییر مدیریت انتشار آن به تعویق افتاد.

وی افزود: کل آلبوم حدود ۶۰ دقیقه است و ۴۰ دقیقه خوانش شعر و ۲۰ دقیقه آن موسیقی است که در بین کلام شاعر آورده شده است. البته پیش از این اشعار ۷۰ دقیقه بود اما برای اثر گذاری‌ای که از یک آلبوم موسیقی انتظار می‌رود با مشورت آقای مهدوی و آقای قزوه برخی از این اشعار را در آلبوم حذف کردیم.

این آهنگساز ادامه داد: اشعاری که شاعر در این آلبوم انتخاب کرده است تا اندازه بسیاری مفاهیم و مطالب انسانی را در بر دارد همچنین اشعار در قالبی ایرانی- مذهبی هستند.

وی اذعان داشت: برای تأثیرگذاری موسیقی و ارتباط بیشتر مخاطب با فضای کار بخش‌هایی از موسیقی اثر را براساس خوانش قرآن و آهنگ اذان ساخته‌ام تا مفهوم شعر در موسیقی نیز عیان شود.

شاهانی ضمن اشاره به اینکه موسیقی این آلبوم خالی از کاستی نیست اضافه کرد: مسلماٌ کاری که امروز با عنوان «عشق علیه السلام» منتشر شده است خالی از نقص نیست. نقد‌ها و نقطه‌نظرهایی که از سوی مخاطبان این آلبوم می‌تواند در کیفیت آثار بعدی مؤثر باشد و امیدوارم این نقد‌ها در رسانه‌ها منتشر شود و به هنرمندان موسیقی و منتقدان به راحتی از کنار آثار منتشر شده نگذرند.

نوازندگان آلبوم «عشق علیه السلام» عبارت از: ژوبین محمودی (دف و کوزه)، زمان خیری (نی)، کامیار فانیان (تنبور و سه‌تار)، حسین روزبهانی (بم‌تار و سه‌تار)، سعید عزیزی (پیانو)، حمید مجدی (سمپلینگ و کیبورد)، (مزدا شاهانی (تار، بم‌تار، تنبور و سه‌تار) و حبیب تولایی (آواز) هستند.

لازم به ذکر است مزدا شاهانی متولد سال ۵۱ در شهر لنگرود است و تاکنون در آثاری از جمله «همشهری خوبم» (ملودی ساز، تنظیم کننده، ترانه‌سرا، نوازنده و خواننده)، «باهم بخونیم» (نوازنده گیتار و خواننده)، «شب و ستاره» (نوازنده گیتار)، «مترسک» (ترانه سرا)، «شعر نفس‌گیر» (ترانه سرا) و «برکت» (ترانه سرا)، آلبومی با صدای محمد اصفهانی حضور داشته است.

یادآور می‌شود «عشق علیه السلام» سومین شماره از سلسله آلبوم‌های موسیقایی صدای شاعر است. پیش از این در برنامه صدای شاعر آلبوم‌های «شب عاشقی» به آهنگسازی امید فتح‌اللهی با شعر و صدای پرویز بیگی‌حبیب‌آبادی و «داغ سودای محمد» به آهنگسازی حامد صغیری با شعر و صدای یوسف‌علی می‌رشکاک را منتشر کرده و سه آلبوم دیگر با شعر و صدای علی معلم‌دامغانی، محمدعلی بهمنی و احمد عزیزی در دست انتشار دارد.


کد مطلب: 15549

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/15549/موسیقی-ایرانی-مذهبی-عشق-علیه-السلام

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir