تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۲۸
۰
کد مطلب : ۱۷۸۶
مدیریت حرم مطهر امام حسین(ع): صلاحیتی به هیچ ارگانی برای اخذ هدایا و نذورات مردمی داده نشده است

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور: فعالیت ما قانونی است

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور: فعالیت ما قانونی است
در پی بخش اعلامیه هایی از سوی مدیریت حرم مطهر امام حسین(ع) در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران مبنی بر عدم ارتباط موسسات خارج از عراق که هدایا و نذورات مردمی را جمع آوری می کنند با حرم مطهر حضرت امام حسین، در همین خصوص خیمه گفت و گویی با منصور حقیقت پور، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات و پشتیبانی عراق صورت داده که در ذیل می خوانید؛ 

خیمه: لطفا در مورد ماهیت ستاد بازسازی عتبات صحبت بفرمایید:
این ستاد در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده و هم اکنون ثبت آن به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد (NGO) در دست پیگیری است. در اساسنامه این مجموعه پیگیری منویات رهبری و دولت در خصوص عتبات عالیات در نظر گرفته شده است. 

خیمه: 
حوزه فعالیت ستاد عتبات عالیات در کدام شهرها است؟

در تمام شهرها انجام می‌شود. یعنی ما 500 شعبه داریم. 

خیمه: مجوز فعالیت ستاد از کجاست؟
استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در جریان هستند و در واقع زیر نظر وزارت کشور است. فرمانداری‌ها و استانداری‌ها به طور نامحسوس پشتیبان این‌ها هستند. 

خیمه: در حال حاضر فعالیت‌تان در کدام یک از شهرهای عراق متمرکز است؟ 
همه عتبات به جز سامرا. سامرا را خود دولت انجام می‌دهد و ما پشت صحنه‌ایم. 

خیمه:  برای هدایا و نذورات جمع‌آوری شده چه برنامه‌ای دارید؟
این مورد در واقع جزو کمک‌های عام است. ما حسابی به نام بازسازی عتبات عالیات داریم. برای سامرا و کربلا هم برنامه جداگانه‌ای داریم. نذوراتی که مورد هزینه‌ی آن مشخص شده است، در همان بخش و مابقی را در بخش مدیریت خرج می‌کنیم. 

خیمه:  آیا تا به حال گزارشی از مبالغ دریافتی از سوی ستاد منتشر شده است؟
بله سایت atabat.org هست. و نیز از ستادها گزارش‌هایی می‌دهند و مسئولین هم مسئولینی شناخته شده و مردمی هستند. می‌روند و پروژه‌ها را می‌بینند. 

خیمه: طرف قرارداد شما در کشور عراق چه کسی است؟ دولت یا مدیریت حرم؟
ما با مدیریت حرم و دانشگاه‌ها و بخش سیاسی در تماسیم. اگر پروژه‌ای بخواهد درگیر با بخش شهری و معماری شهری شود، قطعاً با مقامات شهری و استانی و افرادی که در بالا هستند ارتباط می‌گیریم.
طرح توسعه حرم امام علی (ع) را با استانداری و وزارت شهرداری‌های عراق در حال پیگیری هستیم و از دانشگاه کوفه نیز پشتیبانی می‌شود. 

خیمه:  در لوح یادبود گنبد امام جواد (ع) که چندی پیش افتتاح شد، اسمی از ایران نیامده است و فقط نوشته‌اند به همت یکی از آقایان آن‌جا انجام شده است.
روال‌شان همین است. می‌خواهند ایران لجستیک باشد و تأمین کننده این اقدامات، ولی نه به نام ایران. در همان گنبد اسم مقام معظم رهبری و آرم جمهوری اسلامی را زده‌اند. 

خیمه: به نظر شما اگر مبالغ جمع‌آوری شده مستقیماً به مدیریت حرم تحویل داده شود مشکلی پیش می‌آید؟
بله، اولاً که باید اطمینان پیدا کنیم پول کجا مصرف می‌شود. چون هزاران مشکل دارند، احتمال دارد پولی را که برای ضریح می‌دهیم خرج های متفرقه شود. پس ما مردم را تشویق نمی‌کنیم که پول در ضریح بیندازند. بیلبوردهای ما در مرز نصب است که نوشته‌ایم اگر نذری دارید، و می‌خواهید کاری انجام شود، به ستاد بدهید. 

خیمه: به نظر شما، امکان انجام اموری مانند ساخت و ضریح و ...در داخل کشور عراق وجود ندارد؟
امکان ندارد. این اقدامات هنری اقداماتی است که سابقه دو هزار ساله و سه هزارساله دارد و در کوتاه مدت نمی‌توان به چنین هنری دست یافت. 


گفتنی است در بروشور دفتر امور فرهنگی و تبلیغاتی حرم مطهر امام حسین(ع) آماده است: صلاحیت به هیچ ارگانی و یا موسسه ای برای اخذ هدایا و نزورات مردمی مربوط به حرم مقدس امام حسین داده نشده است و هیچ انجمنی برای تعمیر و بازسازی عتبات مقدسه در خارج از عراق دایر نیست.
همچنین در این بروشور بااشاره به این که با توجه به جمع آوری هدایا و نزورات توسط موسسات و انجمن های مختلف در سراسر جهان و عدم ارسال َآن تاکنون به حرم مطهر حسینی تاکید شده است: جهت بازسازی و تعمیر و یا جمع آوری هدایا و نذورات عتبات مقدسه در کشور برادر جمهوری اسلامی ایران یا هر کشور دیگری هرگونه موسسه ، ارگان، انجمن و یا نماینده ای وابسته به این مدیریت وجود نداشته و تنها مرجع ذی صلاح در این رابطه دفاتر مستقر در حرم مطهر امام حسین می باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما