بزرگترین درس از عاشورا این است که هرگز در مقابل ظالم و ظالمان زمان تسلیم نشویم

درسیاهکل , 1 تير 1393 ساعت 10:53

طبق آن چیزی که از اساتیدم آموخته ام، معتقد بر اینم که یک مداح خوب اول باید روضه خوان خوبی باشد . اگر توانست در جلسات روضه دلها را برای غم اهل بیت اندوهگین کند آنوقت است که به آن میشود گفت مداح موفق.
به سبک دشتی در روضه علاقه بس


شهرستان سیاهکل دارای ۱۴۰ هیئت مذهبی می باشد که با همت پیرغلامان و جوانان سیاهکلی در نقاط مختلف روستاها و محله های شهر در حال فعالیت هستند.

در زیر گفت و گو با سینا خوشرفتار یکی از مداحان سیاهکلی که در هیئت ها برای اهل بیت (ع) مداحی می کند آورده شده است.

 سلام، لطفا خودتان را کامل معرفی کنید ؟
خوشرفتار : علیکم السلام و رحمت الله . سینا خوشرفتار هستم ۲۲ ساله – دانشجوی کارشناسی برق، شبکه های انتقال توزیع – ساکن شهرستان پرافتخار سیاهکل – و کوچکترین نوکر دستگاه حضرت سید الشهدا (ع)
قبل از هرچیزی عرض ادب دارم خدمت شما و همه همشهریان عزیز و دوست داشتنی خودم و ایام میلاد سرداران و سلاطین کربلا همچنین سلاله پاک زهرای اطهر مهدی موعود (عج) را تبریک و تهنیت عرض مینمایم . انشاالله که از رهروان آن بزرگواران باشیم.

 مداحی را از چه سالی و چگونه و با چه زمینه ای شروع کردید ؟
خوشرفتار : قبل از هرچیز اجازه میخواهم تشکر کنم از همه کسانی که بنده حقیر را در این راه پرخطر و پرفراز و نشیب همراهی و راهنمایی کردند.

در درجه اول دست پدر و مادرم عزیزم را میبوسم چرا که نان حلال پدر و شیر پاک مادرم تا به امروز مرا در این مسیر ثابت قدم نگه داشته و تشکر میکنم از کلیه ی دوستانم چه درسیاهکل و چه در سایر شهرستان های استان گیلان و خارج از استان که مرا همه جانبه حمایت کرده اند .

تشکر ویژه دارم از استاد عزیزم حجت الاسلام ایوب فرحمند، حجت الاسلام حسین رنجبر و حجت الاسلام علی قربانی که همیشه رهنمود های این بزرگواران روشنایی مسیر اینجانب بوده است.
بنده مداحی را از سال ۱۳۸۰ بصورت پایه ای شروع کردم که در ابتدا با قرائت دعا و گفتن اذان همراه بود.

از همان ابتدا تا حالا مفتخر به این هستم که در خدمت دوستان عزیزم در آستان مقدس امامزادگان سیدوارستان باشم و مداحی خودم را نیز از همان جا شروع کردم.

عزیزانی که با بنده در ارتباط بودند و از اساتید بنده هم بودند انگار در ته صدای ما چیزی دیده بودند و فکر میکردند که صدای گوش خراش ما میتواند رابطه خوبی با مداحی داشته باشد. از این رو شدیداً مشوق بنده در امر مداحی شدند.

لطفا یک جمله درباره امام حسین (ع) بگویید ؟
خوشرفتار : حضرت سید الشهدا هیچ وقت در قالب یک جمله خلاصه نمیشوند بلکه وسعت فراگیری عظمت ایشان به اندازه تمام دنیاست . جمله ای که الان در ذهنم جاری شد این است که : ارباب منو شما عشق و خون خداست و این جمله ای بود که در ذهنم جاری شد.

 به نظر شما باید چه درسی از عاشورا بگیریم ؟
خوشرفتار : باز هم میگویم بنده کوچکترینم که بخواهم صاحب نظر باشم و آنچه از بزرگان و اساتیدم یاد گرفته ام بیان و درس پس میدهم.

بزرگترین درس از عاشورا این است که هرگز در مقابل ظالم و ظالمان زمان تسلیم نشویم و بر وعده های خدا اصرار کنیم و از دین و ناموس و شرفمان تا قطره آخر خونمان دفاع کنیم.

این هم صادق است که : امروز در مقابل ظالمانی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی هستیم. یزید و ابن زیاد دوران ما اینها هستند و ما باید بشدت در مقابل آنها باستیم و از آنها برائت کنیم.

به چه سبکی نسبت به بقیه سبکها علاقه بیشتری دارید ؟
خوشرفتار : بنده ناچیز و کمترین، طبق آن چیزی که از اساتیدم آموخته ام، معتقد بر اینم که یک مداح خوب اول باید روضه خوان خوبی باشد . اگر توانست در جلسات روضه دلها را برای غم اهل بیت اندوهگین کند آنوقت است که به آن میشود گفت مداح موفق.
به سبک دشتی در روضه علاقه بسیار دارم و به شور همراه شعور عشق می ورزم.

 مداحی کردن درسیاهکل و در کنار همشهریان خودتان بهتر است یا بیرون از شهر ؟
خوشرفتار : زیبا ترین صحنه های زندگی من مداحی کردن برای عشاق اهل بیت است و غیر قابل توصیف می باشد.
فرقی ندارد جلسه کجا باشد . عزیزان در شرق و غرب استان نسبت به بنده محبت دارند و خدمت آنها میرسم، ولی فکر میکنم در میان همشهریان خودم چون آشنا تر هستم بهتر رابطه برقرار میکنم.

 آیا مردم سیاهکل در مسیر پیشرفت شما نقش داشته اند؟
خوشرفتار : من ناچیزترین نوکر اهلبیتم و هرچه دارم از برکات حضرات معصومین است و چیزی از خود ندارم . اندک آبرو را هم مدیون عنایات آن حضرات هستم.
مردم بزگوار و دریا دل و همیشه عاشورایی سیاهکل نسبت به بنده لطف دارند و این را بدون هیچ تعارفی میگویم که دغدغه برای جلسات روضه را هیچ جا همتای مردم سیاهکل ندیدم و این نشانگر فرهنگ عاشورایی رایج بین مردم شریف سیاهکل است.
حمایت های آنها نسبت به اینجانب را هیچوقت فراموش نمیکنم . گاهی هم با تندی هایی روبرو میشوم که شیرین تر از عسل است و توشه راهم قرار میدهم.

 از میان اهلبیت رسول الله علیهم السلام به کدامیک علاقه بیشتری دارید ؟
خوشرفتار : همه حضرات در قلب، جان، رگ، خون و روح ما جای دارند ولی بنده به حضرت رقیه سلام الله علیها ارادت ویژه ای دارم و با ابن بانوی سه ساله مثل دوستانم خیلی خوب و راحت ارتباط برقرار میکنم.

 از بین جناح های سیاسی، به کدام سمت بیشتر گرایش دارید ؟
خوشرفتار :هر جناحی که اهداف انقلاب، نظام، شهدا و آرمانهای شهدا و رضای قلب حضرت امام خامنه ای را پیشه کار خویش قرار داده اند بنده هم در مسیر آنها قدم بر میدارم.
جناح های سیاسی نباید نسبت به هم کینه توز باشند . زیرا از این کار فقط دشمن است که سوء استفاده میکند. همه ما باید گوش به فرمان حضرت آقا باشیم چرا که این عزیز دل زهرای مرضیه بیشتر از همه ما دلشان برای مملکت امام زمان (عج) میسوزد.

از میان شعر ها و سبک هایی که اجرا کرده اید، به کدامیک علاقه بیشتری دارید؟
خوشرفتار : سئوال سختی پرسیدید . ولی فکر کنم شعر و سبکی که هم خودم و بقیه عزیزان بیشتر با آن رابطه برقرار میکنیم همان شعر : (( ارباب قراره ما یه سفر کرببلا – ارباب چه بی نظیره سحر کرببلا )) میباشد.

 کدامیک از شعرهای حماسی را که اجرا کرده اید بیشتر دوست دارید ؟
خوشرفتار : همان شعر : ((آی شهدا دلای ما تنگه براتوون ))

 شاهد این هستیم در جلسات هفتگی خود اخیرا جلسه را با یک شعر و سبک همیشگی تمام میکنید . لطفا توضیح دهید؟

خوشرفتار : بله – همیشه نه ولی اکثر اوقات با این سبک : (( حسینُ منّی وَ اَنَا مِن حُسین )) و یا با (( کشتنت چرا آبت ندادن مادر )) به اتمام می رسانم. چون کاملاً حرف دل ما بچه هیئتی ها با اربابمان است.

نظر شما درباره لعن و فحاشی کردن به مقدسات اهل سنت چیست؟
خوشرفتار : عمل بسیار زشت و ناپسندیده ای است . با این کار حرف حضرت آقا روی زمین می ماند و این یعنی نسبت به حرف خداوند بی اعتنایی شده است . چرا که حرف ولی فقیه حرف امام زمان (عج) ، حرف امام زمان (عج) حرف رسول الله (ص) و حرف رسول الله (ص) حرف خداست .

ما به دنبال جذب هستیم نه دفع . عزیزانی که این کار را میکنند و یا مشوق چنین کارهای زشتی هستند، باید بدانند که تعداد زیادی از شیعیان ما در شهر های سنی نشین با وجود این اهانت ها امنیت ندارند.

 کدامیک از سفارشات امام حسین (ع) را بیشتر انجام میدهید ؟
خوشرفتار : سعی میکنم بیشتر نسبت بقیه سفارشات، به این سفارش آقا سیدالشهدا که خیلی تأکید بر آن داشتند یعنی برپا داشتن نماز، عمل کنم .

 تا چه زمانی به مداحی کردن ادامه خواهید داد ؟
خوشرفتار : تا زمانی که خدا به بنده ناچیز عمر عطا کند برای ارباب غریبم میخوانم .

 نظرتان نسبت به عملکرد سایت در سیاهکل چیست ؟
خوشرفتار : صفحه ای بسیار خوب، پرتلاش و از همه مهمتر مدیریت سایت چهره ارزشی است.

 لطفا با شنیدن این عبارات، اولین چیزی که به ذهنتان می آید ذکر کنید؟
امیرالمومنین (ع)
خوشرفتار : بزرگ مرد و مقتدای دوعالم
حضرت زهرا (س)
خوشرفتار : مادر خوبی ها و سبب خلقت دوعالم
امام حسین (ع)
خوشرفتار : عشق
امام خمینی (ره)
خوشرفتار : استوره قرن
حسن روحانی
خوشرفتار : مردی معتدل و انشاالله مطیع اوامر رهبری
سپاه پاسداران
خوشرفتار : لشگر بی انتها و مقتدر
ارتش
خوشرفتار: استوار چون کوه، در راه علی
نیروی انتظامی
خوشرفتار: پدید آورندگان امنیت
حاج منصور ارزی
خوشرفتار: استوره روضه
شهدا
خوشرفتار: پیام آوران آزادگی و مردانگی که خیلی به آنها بدهکارم
سیاهکل
خوشرفتار: شهری که روح بنده همیشه همراه اوست.

 لطفا صحبت های پایانی خودتان را بیان کنید ؟
خوشرفتار : تشکر میکنم از شما و همکارانتان که لطف داشتید و بنده حقیر را مورد عنایت خودتان قرار دادید.
بار دیگر تشکر میکنم از همه عزیزان و اساتید و دوستانم و امیدوارم همیشه در مسیری قدم برداریم که مورد رضای اهلبیت و رهبر و شهدای عزیزمان باشد.
با آرزوی توفیق برای همه ی همشهریان عزیزم در شهرستان همیشه سربلند و ولایتمدار سیاهکل


کد مطلب: 18853

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/18853/بزرگترین-درس-عاشورا-این-هرگز-مقابل-ظالم-ظالمان-زمان-تسلیم-نشویم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir