گفت وگو با حاج «علي خوش چهره» پيرغلام حسيني

داريم با حسين حسين پير مي‌شويم

روزنامه خراسان , 18 آبان 1393 ساعت 13:04

جامعه به کسي لقب پيرغلام را مي دهد که در مسير امام حسين عليه السلام باشد. از مسير امام حسين عليه السلام جدا نشده باشد و رضاي امام حسين عليه السلام را در نظر گرفته باشد. اشعار پرمحتوا، احاديث خوب و مقتل صحيح بخواند و همه آنچه که مي گويد و آنچه که رفتار مي کند، در شان خدمت به امام حسين عليه السلام باشد. اين فرد ويژگي هاي پيرغلامي امام حسين عليه السلام را دارد.


مي گويد ۵۰ سالي مي شود که افتخار نوکري امام حسين(ع) را دارد، از همان کودکي که در مدرسه قرآن تلاوت مي کرد و مکبر نمازهاي جماعت بود، صداي خوش و استعدادش را با عشق به اهل بيت عليهم السلام در هم آميخت و قدم در راهي گذاشت که جواني اش را صرف خدمت در مجالس ائمه عليهم‌السلام کند تا امروز که حاج علي خوش چهره، يکي از مداحان و پيرغلامان مطرح مشهدي است که بسياري او را با صداي خوشي که دارد، استفاده از اشعار پرمحتوا و محکم و حزن مداحي اش، در کنار شخصيت متواضع و گشاده رويي که دارد، مي شناسند.
به همين منظور درباره پيرغلامي و ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي پيرغلامان گفت وگويي با ايشان داشتيم:

* به نظر شما پيرغلام به چه کسي مي گويند؟

اگر کسي عمري را در هر خانه و مکاني به سر برده باشد، پير آن حرفه يا کار مي شود... وقتي کسي عمري را در خانه امام حسين عليه السلام خدمت کرده باشد -و ان شاءا... که صادقانه باشد - پيرغلام امام حسين(ع) است.

* پيرغلامان اغلب چه ويژگي هاي شخصيتي دارند؟ چه در گذشته و چه در امروز.

جامعه به کسي لقب پيرغلام را مي دهد که در مسير امام حسين عليه السلام باشد. از مسير امام حسين عليه السلام جدا نشده باشد و رضاي امام حسين عليه السلام را در نظر گرفته باشد. اشعار پرمحتوا، احاديث خوب و مقتل صحيح بخواند و همه آنچه که مي گويد و آنچه که رفتار مي کند، در شان خدمت به امام حسين عليه السلام باشد. اين فرد ويژگي هاي پيرغلامي امام حسين عليه السلام را دارد. اما اگر حرفش محتوا نداشته باشد و مورد رضايت اهل بيت عليهم السلام نباشد، مورد قبول مخاطبانش نباشد و مخاطب نتواند با حرف هاي او رابطه برقرار کند؛ نمي شود به او صفت پيرغلام را اطلاق کرد.

* پيرغلامان در ارتباط با مردم چطور رفتار مي کردند و بايد رفتار کنند؟

پيرغلام بايد از همه نظر الگوي مردم باشد. کسي باشد که حرفش، عملش، قولش، وفاي به عهدش و... همه اين ها درست باشد و از همه اين ها بالاتر اين که در جامعه بتوان به عنوان يک الگوي واقعي به او اعتماد و از او پيروي کرد. افرادي که در جامعه مي خواهند مطرح باشند و مردم از آن ها الگو بگيرند و بهره ببرند. حضورشان در مجلس مشکلي را از کسي حل کند. پيرغلام امام حسين عليه السلام که مورد احترام مردم است بايد از اين امتياز به نفع خود مردم استفاده کند. کسي از در خانه اش نااميد برنگردد.

روي گشاده داشته باشد که مردم بتوانند راحت با او حرف بزنند و مشکلات شان را در ميان بگذارند. اگر از خودش کاري ساخته نيست، از آبرويش مايه بگذارد و... حافظ مي فرمايد: بس نکته غيرحسن ببايد که تا کسي/ مقبول طبع مردم صاحب نظر شود

* از پيرغلامان قديمي کسي را به خاطر داريد؟

پيرغلام هايي که بشود از آن ها نام برد خيلي زياد هستند و برخي هم حتي گمنام هستند. در مشهد برخي از شعرايي که امروز داريم و ديگر پا به سن گذاشته اند مثل حاج آقاي مويد، حاج آقاي شفق و از مداحان حاج آقاي اکبرزاده، حاج آقاي ماه رخسار و... را مي توانم نام ببرم.

* چه توصيه اي براي جوانان مذهبي داريد که دوست دارند پيرغلام شوند؟

بايد حرف و عمل شان يکي باشد. اخلاصي خداپسندانه داشته باشند. ابتداي پيرغلامي، مداحي و... براي امام حسين عليه السلام اين است که ببينيم حضرت از ما چه مي خواهند؟ مداح بايد به عنوان مثال خودش مقيد به نماز اول وقت باشد. هميشه وضو داشته باشد، احکام و مسائل شرعي را بداند، اگر مردم در مجلسي مراجعه کردند و سوالي داشتند؛ بتواند حداقل ها را جواب بدهد. درباره اخلاق اجتماعي هم گره گشا باشد، پيرغلام بايد زبانش، قدمش، قلمش حتي تلفن اش و... کارساز باشد. براي مردم و مورد اقبال مردم باشد. البته اين ها توفيق الهي است و اين نيست که بتوانيم بگوييم همه مي توانند. بايد امروز جوانان کاري کنند که ويژگي هاي پيرغلامي در آن ها بروز کند. برخي خوب شعر مي گويند، خوب شعر مي خوانند، خوب مجلس اداره مي کنند، فقط اين نيست در کنارش وفاي به عهد لازم است، ادب، تواضع و... .

* چطور مي شود کسي در کسوت پيرغلامي، به اين درجه برسد که همه دارايي اش را وقف مجالس اهل بيت عليهم السلام کند؟

پيرغلام ها دو دسته هستند، عده اي در سمت نوکري و غلامي و نوحه سرايي خدمت مي کنند و دسته ديگر مجلس دار امام حسين عليه السلام يا به اصطلاح پول خرج کن امام حسين(ع)، خيمه دار و... هستند. در طول سال به نام اهل بيت عليهم السلام خيريه دارند، جهيزيه مي دهند، قرض الحسنه دارند، در ميان فاميل، اطرافيان و... گره گشايي مي کنند. چشم اميد همه هستند. اما اگر کسي توان مالي داشته باشد و به توفيق الهي از امکانات خودش در راه اهل بيت عليهم السلام هزينه کند آن توفيق مضاعفي است. جوانان بايد از خود امام حسين عليه السلام طلب کنند که اين توفيق را داشته باشند و گره گشاي مردم باشند. اين نوع پيرغلامي خيلي پسنديده است.

* شما چند سال است که در کسوت خدمت به سيدالشهدا (ع) فعاليت داريد؟

من از ۱۰ سالگي، در دبستان که بودم تلاوت قرآن مي کردم و از همان کودکي هم به شعر علاقه داشتم. از مدرسه مرحوم آقاي عابدزاده سال ۱۳۴۰ که بيرون آمدم کارم را شروع کردم و از ۱۳، ۱۴سالگي کار مي کردم و استادان دلسوزي داشتم حدود ۵۰ سال است که هم کاسب هستم و هم نوکري امام حسين عليه السلام را دارم و به همه دوستان و کساني که به آن ها علاقه دارم توصيه مي کنم که شغل مستقل داشته باشند و در آمد زندگي شان از راه ديگري: (کارمندي، مغازه داري، توليدي و... ) تامين شود و افتخارشان نوکري اهل بيت عليهم السلام باشد.

* از چه منابع و اشعاري در مداحي ها و... استفاده مي کنيد و شعري هست که برايتان خيلي ماندگار شده باشد؟

اين موضوع براي من خيلي اهميت دارد که منابع و اشعار محکم و پرمحتوا و مضامين درست و تاثيرگذار باشد و سعي کردم از اشعار بزرگاني چون مرحوم کمپاني، مرحوم محجوب همداني، مرحوم خازن تبريزي و... يا شاعراني چون سيد رضا مويد، محمد جواد غفورزاده(شفق) و محتشم کاشاني و ديگر شعراي اهل دل استفاده کنم. همينطور از مقتل خواني هايي که مستند باشد. اما بعضي از بيت هايي که در خاطر دارم: هرگز نگويمت که بيا دست من بگير/ دانم گرفته اي ز کرامت رها نکن، يا شعر ديگري که مي گويد: من از کودکي عاشقت بوده ام/ قبولم نما گرچه آلوده ام/ به هنگام پيري مرانم ز پيش/ که صرف تو کردم جواني خويش... و شعر ديگري که خيلي زيباست و در شهر هم پرده نويسي شده است: داريم با حسين حسين پير مي شويم/ خرم از اين جواني از دست داده ايم/ با هر سلام صبح به آقايمان حسين / انگار رو به روي حرم ايستاده ايم

* چه توصيه‌اي براي خانواده ها داريد؟

از پدر و مادرها تقاضا مي کنم فرزندانشان را با جلسه هاي قرآن، احکام، اخلاق و... آشنا کنند. در خانه هايشان صداي قرآن بلند شود، صبح زيارت عاشورا خوانده شود. حداقل بعد از نماز رو به قبله به امام حسين عليه السلام، سلام بدهند، رو به سمت حرم سلام خاصه امام رضا عليه السلام را بخوانند، رو به قبله دعاي فرج آقا را زمزمه کنند با اين شرايط که خانه مزين و متبرک به اين کلمات شود، بچه ها هم دوستدار اهل بيت عليهم السلام مي شوند و اگر ديدند فرزندي صداي خوشي دارد و زمينه مداحي دارد به او کمک کنند اما نه اين که شغل شان مداحي شود.

مداحي تبرک زندگي شان باشد. درس بخوانند، چقدر خوب است که ما مهندس و دکتر مداح داشته باشيم. چه اشکال دارد که مديرعاملي، مداح باشد؟ توصيه من اين است که بچه هاي شان را از مجالس اهل بيت و به ويژه امام حسين(ع) دور نکنند.


کد مطلب: 21665

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/21665/داريم-حسين-پير-مي-شويم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir