گفتگو با حاج مرتضی طاهری

مداحان و هیئتی ها توصیه ها و دستورات رهبری را نصب العین قرار دهند

عقیق , 30 فروردين 1394 ساعت 10:59

ایشان به صراحت فرمودند اینکه بعضی افراد در هیات ها لخت شده و بالا و پایین می پرند، کار زشتی است...


در دیدار اخیر مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام با مقام معظم رهبری، نکات و رهنمودهای بسیار خوبی نصیب جامعه مداحی کشورمان شد. درباره این دیدار پر خیر و برکت و همچنین برنامه مستند «شرح مدح» که مدتی قبل از شبکه اول سیما پخش شد، گفت و گویی با حاج مرتضی طاهری، مداح اهل بیت علیهم السلام، انجام داده ایم؛

در دیدار اخیر مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام با مقام معظم رهبری چه نکات و رهنمودهایی مطرح شد و این دیدار از نظر شما چه دستاوردهایی برای جامعه مداحی داشته است؟

حضرت آقا دو مطلب را که در گذشته کمتر به آن اشاره می کردند، در دیدار اخیر یادآوری کردند. یکی اینکه فرمودند امروز به لطف خدا جوانان به طور گسترده در جلسات مداحی شرکت می کنند و حضور پررنگی دارند. اما زمانی که ما جوان بودیم در مشهد مقدس دو سه مداح بیشتر نبود، در تهران هم حدود هشت مداح فعالیت می کردند. اما تعداد مداحان فعال بسیار بیشتر از گذشته شده و اثرگذاری بالایی هم دارند و باید درباره ارائه مطالب دقت کرد تا از وقت مردم و جوانان مخاطب به خوبی بهره برداری شود. نکته دیگری را هم حضرت آقا برای اولین بار یادآوری کردند و آن، این بود که در جلسات عزاداری و هیات ها عده ای لخت می شوند و بالا و پایین می پرند و از این کار به عنوان نقطه منفی یاد کردند. در عین حال ایشان فرمودند که شما حاملان پیام ولایت هستید و به این ترتیب مسئولیت مهم و سنگین جامعه مداحی را به آن ها گوشزد کردند.

باید بدانیم که وظیفه مداح، پیام رسانی مکتب اهل بیت علیهم السلام به مردم است. مکتبی که باید آن را از ناحیه ولایت بگیریم، یعنی اشارات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را سرلوحه کارهای مان قرار بدهیم و خطوطی را که ایشان ترسیم می کنند، به عنوان نقشه راه عرصه مداحی در نظر بگیریم. اگر کسی خارج از این دایره برود، در این صورت از مدار ولایت خارج شده است. چون هر کسی که لباس و عمامه و عنوان آیت اللهی را دارد برای ما ملاک هدایت نیست. ملاک هدایت ما، ولایت فقیه است چون آن را وصل به ولایت امامان معصوم علیهم السلام می دانیم. امام خمینی (ره) هم در این باره فرمودند: ولایت فقیه استمرار ولایت انبیاست. اگر ولایت انبیا و اولیا علیهم السلام را پذیرفتیم، پس ولایت فقیه را هم پذیرفته ایم. پس باید رهنمودها را از آقا بگیریم. ایشان به صراحت فرمودند اینکه بعضی افراد در هیات ها لخت شده و بالا و پایین می پرند، کار زشتی است. مداحان و هیاتی ها باید این توصیه ها و دستورات را رعایت کرده و نصب العین قرار بدهند.

چند روز قبل مستند «شرح مدح» که درباره نقش هدایتگر و ارتباط صمیمی رهبر معظم انقلاب با جامعه مداحی کشور است از شبکه یک سیما پخش شد. نظر شما درباره این برنامه چیست؟

به نظرم «شرح مدح» برنامه خوبی بود اما لازم است که ادامه پیدا کند و گسترده تر به آن پرداخته شود. در عین حال نباید خیلی به حاشیه ها پرداخت.


کد مطلب: 24189

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/24189/مداحان-هیئتی-توصیه-دستورات-رهبری-نصب-العین-قرار-دهند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir