بازسازی عتبات در طول تاریخ همیشه به نام ایرانی‌ها بوده است

ایکنا , 7 تير 1394 ساعت 10:22

در زمان بازسازی ایوان طلای حرم حضرت علی(ع) دستور اکیدی از سوی تولیت سابق حرم برای توقف کار بازسازی ایرانیان رسید؛ مشکلی که کمتر از ۱۰ روز حل شد.


افتخار خادمی ائمه اطهار(ع) چگونه حاصل می‌شود؟ چه کاری باید در زندگیمان انجام دهیم که قسمت شود در رکاب آنانی باشیم که زندگی‌سازند و نشان‌دهنده روشنایی؟ ساختن و بازسازی حرم‌ها و مضجع شریف آسمانیان زمینی افتخار کمی نیست. حتما پای کسی در میان است؛ دعایی آسمانی، خدمتی زمینی از جنس نور، برکتی که به دل‌ها جاری می‌شود و یا ...

برای گرفتن پاسخ‌ سؤال‌هایمان به سراغ حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات رفتیم. مانند همشیه با رویی گشاده و خندان ما را پذیرفت. بدون هیچ پیرایه و رسم و رسوم معمول در گفت‌و‌گوهای خبری. مانند همیشه خودمانی احوالمان را پرسید و برای پاسخ دادن به سؤال‌هایمان اعلام آمادگی کرد.

* «معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معاون ایران» چه کاری در زندگی خود کرده بود که خداوند افتخاری خادمی ائمه(ع) را به وی داد؟

ما آموزه‌های دینی داریم که آنها را باور داریم؛ در قرآن هم آمده است که تلاش کنید هر کاری می‌کنید برای خدا باشد و در آن اخلاص داشته باشید؛ هر قدر هم برای انجام کاری که برای خدا انجام می‌دهید مشکلات وجود داشته باشد، خداوند مسیر را برای شما باز می‌کند.

مثال روز این مسئله قضیه جنگ است. امام راحل بارها تأکید داشتند که وظیفه ما اجرای تکلیف است و کاری به نتیجه نداریم چرا که نتیجه با خداست. اگر خدا قبول کند امروز که با شما صحبت می‌کنم قریب ۳۵ سال است که در عرصه مدیریت بود‌ه‌ام. ما نسل اول انقلابیم؛ نسل اول انقلاب به محض اینکه دست چپ و راست خود را شناخت وارد کارزار شد. کارزار مدیریتی من از حضور در کردستان شروع شد. متولد سال ۴۰ هستم و در ۱۹ سالگی در سال ۵۹ فرماندار مهاباد شدم. البته به قول بچه‌ها به خاطر درگیری‌هایی که وجود داشت هر کسی جرئت می‌کرد وارد فرمانداری شود فرماندار می‌شد. (خنده)!

از آن مقطع وارد کار مدیریتی شدم و تا سطح معاون وزیر هم پیش رفتم. خدا شاهد است در طول این ۳۵ سال هیچ موردی به یاد نمی‌آورم که به غیر از تکلیف و احساس وظیفه در قبال خدا کاری کرده باشم و به این مسئله اعتقاد دارم.

شما با وضعیت بازی‌های سیاسی آشنا هستد و می‌دانید که در زمان‌های مختلف و به تناسب موقعیت‌های مختلف چه رفتارهایی صورت می‌گیرد و چه زیرآب‌زنی‌هایی صورت می‌گیرد؛ اما وقتی این حرف‌ها را به من می‌زدند من می‌گفتم مهم نیست و بگذارید بقیه با کارهایشان گناه من را پاک کنند. من با این نیت رفتم و بَدِ کسی را نخواستم و همیشه خدا را ناظر خودم می‌دانستم.

از وقتی که وارد عرصه مدیریت شدم قصدم خدمت‌رسانی به مردم بوده و هست. به یاد نداریم موردی به من مراجعه شده باشد که «نه» بگویم از کمک و درخواست مالی گرفته تا مشاوره و ... . برای این کار هم وقت و انرژی‌ گذاشته‌ام و بعضاً هم مسائلی در این راه برایم پیش آمده است اما هیچ وقت از خدمت‌رسانی به مردم عقب نشینی نکرده‌ام و هیچ وقت پرسنل و همکارم را زیردست ندیده‌ام. فکر می‌کنم نتیجه و پاداش همین کارهایی کوچک که سخت هم نبوده به دست آوردن افتخار نوکری ائمه(ع) بوده است.

عهدی که با حضرت علی(ع) بستم

این کار بر هر عنوان و سمتی برای من ارجح‌تر است. آدم‌هایی هستند که اینجا می‌آیند و به محض اینکه سمت دیگری به آنها پیشنهاد می‌شود، می‌روند اما من برای اینکه شیطان بر من غلبه نکند سال ۸۸ که وارد این عرصه شدم رفتم روبه‌روی ایوان نجف و با امام علی(ع) عهد بسته و نذر کردم که تا موقعی که این خاندان من را از درب خانه‌شان نرانده‌اند جای دیگری نروم.

خدا را شکر می‌کنم که پس از آمدن من حواشی‌های اجتماعی قبلی هم به صفر رسیده و با کم‌ترین هزینه و شفافیت کامل و زمانبندی خوب پروژه‌ها در حال انجام است و پروژه‌های ماندگار تاریخی هم به نام جمهوری اسلامی در عتبات در حال ساخت است.

* نقش ما ایرانی‌ها در طول تاریخ در بازسازی عتبات عالیات چگونه بوده است و اکنون در چه جایگاهی قرار دارد؟

بازسازی عتبات در طول تاریخ همیشه به نام ایرانی‌ها بوده است اما ما همیشه نارحت بودیم که صفویه و قاجاریه در ساخت حرم‌ها نقش داشت اما جمهوری اسلامی در این خصوص نقشی نداشته و خدا را شکر که این توفیق را یافتیم.

روزی که به اینجا آمدم بودجه نداشتیم؛ اما همه چیز را به ائمه(ع) سپردم و اکنون هیچ مشکل مالی نداریم چون مردم را داریم. فردی اعتراض کرده بود که ما این همه مستضعف داریم چرا شما در عراق کار می‌کنید که آقای «ماندگاری» گفته بود همین مستضعفان هستند که همین پول‌‌ها را می‌دهند.

کسی هم تا به حال به ما «نه» نگفته؛ نه ثروتمندان و نه مستضعفان، البته ما به سراغ افراد معلوم‌الحال هم نمی‌رویم. اما بسیاری به سراغ ما می‌آیند.

* وضعیت بازسازی در عراق در چه شرایطی صورت می‌گیرد؟

پروژه‌های ما خوب در حال پیشرفت است و این در حالی است که در کشور جنگ‌زده و در حال جنگ، ناامن، با تضاد فرهنگی بالا کار می‌کنیم. ما با این کشور هشت سال جنگیده‌ایم و ۳۰ سال رژیم صدام بر علیه ایران تبلیغ کرده است و بحث عرب و عجم نیز در آن مطرح است ولی علی‌رغم همه این مسائل کارها روان پیش‌ می‌رود و حتی مسئولانی که برای بازدید می‌آیند شگفت‌زده می‌شوند ما با بالاترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت، کارها را پیش می‌بریم.

* آیا از ائمه(ع) برای انجام پروژه‌ها اجازه می‌گیرید؟

ما معتقدیم که صاحبان این اماکن کاملاً با چشم و گوش باز شاهد کار ما هستند و نمی‌خواهند کارشان به دست هر کسی انجام شود. به راستی سجده شکر به جا می‌آورم و خودم را مدیون ائمه می‌دانم عراقی‌ها شش سال بود که می‌خواستند پروژه ساخت صحن حضرت زهرا(س) را شروع کنند، شعار آن را دادند، حرف زدند، پروتکل‌ها را امضاء کردند اما موفق نشدند؛ اما از ماه سومی که من در ستاد بازسازی کارم را شروع کردم، این پروژه را کلید خورد.

با ۳۰۰ میلیون تومان پروژه ۶۰۰ میلیارد تومانی را امضا کردیم

زمانی که صحن حضرت زهرا(س) را شروع کردیم کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان پول در حساب ما بود رفتیم و پروژه ۶۰۰ میلیارد تومانی را امضاء کردیم و به دوستان گفتم که ما فقط یک عمله هستم.

توسل کردیم به امام علی(ع) و گفتیم که آقا شما خوب شاهد هستید که بی‌بی ما مظلوم است و بارگاهی از ایشان نیست. ما به عنوان بچه شیعه اراده کرده‌ایم که این صحن را بسازیم و از حضرت زهرا(س) خواستیم که به ما کمک کند. گفتیم که ما جانمان را در این راه گذاشته‌ایم شما ما را یاری کنید.

با شروع پروژه نه تنها تا به امروز مشکل مالی نداشته‌ایم بلکه تا پایان پروژه بودجه آن ذخیره شده در بانک است. برای این پروژه‌ها مردم، دولت، مجلس همه و همه کمک می‌کنند و در کمک کردن هم از هم سبقت می‌گیرند.

گاهی مخالفت‌های شدیدی هم از سوی برخی شاهد هستیم تولیت قبلی حرم حضرت علی(ع) وقتی بر سر کار آمد به شدت اعلام کرد که چه معنی دارد از درب حرم که وارد می‌شویم می‌بینیم نوشته شده ایران، پا بر روی فرش می‌گذاریم می‌بینیم نوشته استان فارس، جلوتر می‌رویم نوشته جمهوری اسلامی، روی درب نوشته اصفهان و همه جا می‌گویند کوثر کوثر(ما در عراق به عنوان مؤسسه کوثر شناخته می‌شویم).

دستور اکید برای توقف پروژه‌های بازسازی

و دستور اکید داد که کارها متوقف شود؛ دوستان ما که مشغول کار بودند به شدت ناراحت شدند و بسیاری گریه کردند، اما من گفتم که خودتان را ناراحت نکنید این اخبار که به گوش حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که رسید خودشان مشکل را حل می‌کنند.

در این زمان مشغول بازسازی ایوان طلای حرم حضرت علی(ع) بودیم که دستور توقف داده بودند، اما بازسازی این حرم فقط ۱۰ روز متوقف شد و دوباره با عنایت ائمه(ع) آغاز شد. ائمه(ع) خودشان این کار را اداره می‌کنند؛ این باور ماست.

در کمتر از ۱۰ روز ایشان به قم آمدند و ما را به قم دعوت کردند. در دیداری که با ایشان داشتیم کارهایی که در حرم‌ها انجام داده‌ بودیم را اعلام کردیم تا ۵۵ کار را برشمردیم؛ پرسید چه کسی به شما گفته این کارها را انجام دهید؟ گفتم تولیت‌های حرم و تمام توافق‌نامه‌ها را به وی نشان دادم. پرسید یعنی شما به زور به عراق نیامدید؟ گفتم خیر! گفت ولی به من گفته بودند که شما را به زور برای بازسازی آورده‌اند. بعد عذرخواهی کرد و در کمتر از یک ماه پروژه‌های ما دوباره آغاز شد.


کد مطلب: 25523

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/25523/بازسازی-عتبات-طول-تاریخ-همیشه-نام-ایرانی-ها-بوده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir