رئيس گروه سازماندهي و نظارت بر هيئات دانش‌آموزي:

از هيئات مذهبي دانش آموزان باید حمایت کرد

3 فروردين 1388 ساعت 10:00

رئيس گروه سازماندهي و نظارت بر هيئات دانش‌آموزي بر حمایت از هیئات مذهبی دانش آموزی تاکید کرد.


به گزارش خیمه، دانش‌آموزان زيادي در مدارس سراسر كشور مشغول تحصيل هستند كه با توجه به اهميت اعتقادات و شعائر مذهبي و تأثير آن‌ها در سلامت علم و دانش، برنامه‌ريزي و هدايت اين نياز معنوي در ميان اين قشر عظيم جامعه امري ضروري به نظر مي‌رسد.

از سويي ديگر دوران دانش‌آموزي مخصوصاً دوران دبيرستان زماني است كه در آن تقريبا شخصيت انسان از لحاظ اعتقادي شكل مي‌گيرد.

از اين رو سوق دادن اين قشر عظيم و ارزشمند و آينده‌ساز به سوي احياي شعائر مذهبي و مأنوس كردن آن‌ها با مجالس مذهبي بسيار پر اهميت است.

به گفته حسام سيروس، رئيس گروه سازماندهي و نظارت بر هيئات مذهبي معاونت امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي طرح حمايت از هيئات مذهبي دانش آموزي بعد از امضاي تفاهيم نامه با آموزش و پرورش در سال 85 به صورت پايلوت توسط اداره كل تبليغات اسلامي استان تهران برگزار شد كه طي آن 500 هيئت مذهبي دانش‌آموزي در تهران مورد حمايت قرار گرفت.

همچنين اين طرح در سال 86 در دستور كار معاونت امور فرهنگي و تبليغ قرار گرفت كه در قالب آن 300 هيئت مذهبي دانش آموزي در سراسر كشور حمايت مالي و برنامه‌اي شدند.

سيروس در مورد اهداف طرح حمايت از هيئات دانش آموزي، جلوگيري از افزايش روز افزون ابتذال در ميان نسل جوان با توجه به تهاجمات فرهنگي موجود در جامعه است.

وي ارتقاي سطح آگاهي و معارف الهي دانش آموزان و آشنايي هر چه بيشتر با اهل بيت(ع) اهتمام در نشر و گسترش فرهنگ غني و پويايي اسلامي و آماده سازي جوانان براي مشاركت در توسعه فرهنگ ديني و مقابله با تهاجمات فرهنگي و مأنوس شدن نوجوانان و جوانان با مراسم مذهبي را از ديگر اهداف اجراي اين طرح مي‌داند و معتقد است كه گسترش هر چه بيشتر مراسم مذهبي و ملي در قالب هيئات مذهبي دانش‌آموزي گام بزرگي در جهت نهادينه كردن فرهنگ ديني و مذهبي در جامعه است.

وي ارتقاي سطح آگاهي و معارف الهي دانش‌آموزان و آشنايي هر چه بيشتر با اهل بيت‌(ع) اهتمام در نشر و گسترش فرهنگ غني و پوياي اسلامي و آماده سازي جوانان براي مشاركت در توسعه فرهنگ ديني و مقابله با تهاجمات فرهنگي و مأنوس شدن نوجوانان و جوانان با مراسم مذهبي و ملي در قالب هيئات مذهبي دانش‌آموزي گام بزرگي در جهت نهادينه كردن فرهنگ ديني و مذهبي در جامعه است.

طبق آمار به غير از استان تهران بيش از 800 هيئت مذهبي دانش‌آموزي در سراسر كشور در حال فعاليت هستند كه اين ميزان با لحاظ قرار دادن هيئات استان تهران به 1300 هيئت مي‌رسد.

اما اين كه تعريف هيئات مذهبي دانش آموزي چيست و اين هيئات داراي چه ويژگي‌هايي هستند،

حسام سيروس، رئيس گروه هماهنگي و نظارت بر هيئات مذهبي اين ويژگي‌هاي را چنين بر مي‌شمارد:
1. هيئت دانش‌آموزي بايد داراي مجوز از سازمان تبليغات اسلامي باشد.
2. حداقل 50 عضو فعال در كليه مناسبت داشته باشد.
3. توانايي اجرايي و انسجام كافي براي اجراي مراسم مذهبي را دارا باشد.
4. با مدير و برنامه‌هاي مدرسه هماهنگي كامل داشته باشد.

حال، اين سئوال پيش مي‌آيد كه آيا طرح حمايت از هيئات دانش‌آموزي در سال 87 در قالب زير شاخص حمايت از هيئات مذهبي محوري اعتباري از سوي معاونت امور فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي براي استمرار طرح حمايت از هيئات دانش آموزي به تمام استان‌ها تزريق شد.

يبش از 50 هزار شكل ديني اعم ازهيئات مذهبي، انجمن‌هاي اسلامي و كانون‌هاي فرهنگي – تبليغي در سراسر كشور فعاليت مي‌كنند كه بخش اعظمي از اين ميزان به هيئات مذهبي اختصاص دارد.

به گفته سيروس 41 هزار هيئت مذهبي در كشور شناسايي شده است. اما آيا هيئات دانش‌آموزي نيز در آماركلي هيئات مذهبي شمارش مي‌شوند؟

حسام سيروس اين سئوال را اين گونه پاسخ مي‌دهد: «آمار هيئات مذهبي دانش آموزي در بانك اطلاعات تشكل‌هاي ديني ثبت نمي‌شود. در حقيقت به غير از 41هزار هيئت مذهبي 1300 هيئ مذهبي دانش آموزي نيز وجود دارد كه هم اكنون شاهد گسترش اين هيئات در سراسر كشور هستيم.»

با يك ديد كلي مي‌توان هيئات مذهبي دانش آموزي را اين طور تعريف كرد: «هيئت مذهبي دانش آموزي تشكلي است مركب از دانش آموزان داوطلب مذهبي با هدف احياي شعائر ديني كه در محيط مدرسه به وجود مي‌آيد و در حيطه وظايف خود فعاليت مي‌كند.»

به هر حال طرح حمايت از هيئات مذهبي دانش آموزي در كنار تأسيس مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا و برگزاري گفتمان‌هاي ديني از جمله طرح‌هاي سازمان تبليغات اسلامي است كه مي‌تواند تأثير بسيار مثبتي در گسترش فرهنگ ديني در ميان نوجوانان و جوانان داشته باشد كه اميدواريم در سال‌هاي آتي بيش از اين گسترش پيدا كند و با جديت پيگيري شود.


کد مطلب: 6057

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/6057/هيئات-مذهبي-دانش-آموزان-باید-حمایت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir