فرزاد جمشیدی:

سینما به سمت تولید محتوا در حوزه دین نرفته است

9 تير 1388 ساعت 12:01

فرهنگ - خیمه: فرزاد جمشیدی، مجری تلویزیون و سازنده فیلم پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» از فعالیت سینما و تلویزیون در خصوص تولید محتوای مذهبی انتقاد کرد.


فرزاد جمشیدی یکی از حرکت‌های مهم در معرفی صحیح تفکر شیعی در جهان را تالیف و تولید فکر عنوان کرد.

وی افزود:«همه دنیا در تلاشند خودشان را به یک نحوی معرفی ‌کنند. تفکر وهابی، صهیونیستی و تمام تفکرات در سراسر دنیا در این زمینه فعال هستند اما ما انصافا خودمان را کم معرفی کرده‌ایم.»

جمشیدی با بیان اینکه «دست شیعیان برای تولید بسیار پرتر است» گفت:«در خبرها شنیدم یک کارگردان کویتی سریالی به نام الاسباط، درباره اهل بیت ساخته است. در حالیکه آنها به راحتی تصویر امام ما را در اذهان عمومی خدشه‌دار می‌کنند چرا ما نباید برای معرفی فرهنگ و تفکر خود تلاش کنیم. به نظ من وقتی دانشمندان می‌توانند درباره فسیل‌ها و سنگواره‌ها که متعلق به هزاران سال پیش است، اطلاعات داشته باشند،‌ ۱۴۰۰ سال زیاد هم دیر نیست برای یک آدم محقق درحالیکه هم بنویسند.»

وی درخصوص کارنامه سینما و تلویزیون در این حوزه اظهار کرد:«سینما توجه خود را به پسند مخاطب معطوف کرده است و به این سمت نرفته است که نوعی از محتوا و تفکر را ایجاد کند که هم مورد پسند مردم باشد و هم به واقعیت نزدیک باشد. در تلویزیون نیز همین اتفاق افتاده است. یعنی به جای آنکه تلویزیون برای مخاطب خود پیشرو باشد، پیرو بوده است.»

سازنده فیلم پشت صحنه مجموعه «مختارنامه» از فیلمسازان خواست به هیچ عنوان از بنیه تحقیقاتی دور نشوند تا بتوانند برای پرده سینما و همچنین قاب تلویزیون یک اثر ماندگار بسازند.

وی جهد بزرگ داوود میرباقری برای تهیه سریال« مختارنامه» را ستود و گفت:«درحالیکه عالمان و محققان ما درباره اشخاص بزرگ صدر اسلام تحقیق کردند و کتاب دارند، ساخت فیلم از زندگی این افراد می‌تواند هم پسند مخاطب را داشته باشد و هم مورد پسند اهل تحقیق باشد.»

جمشیدی معتقد است سینما و تلویزیون درخصوص ساخت یک کار مذهبی کارنامه ضعیفی دارد و نتوانسته است اثری تولید کند که دو سمت این طیف یعنی محققین و پژوهشگران و مردم را راضی نگه دارد.


کد مطلب: 7306

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/7306/سینما-سمت-تولید-محتوا-حوزه-دین-نرفته

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir