درباره آثار مهدوی

ناشرين بايد اولويت نشر را به آثار مهدويت اختصاص دهند

15 مرداد 1388 ساعت 12:48

مناسک - محمدعلی بیطرفان: محمد علي مجاهدي، يکي از برگزيدگان همايش کتاب مهدوي می‌گوید که ناشرين بايد اولويت نشر را به آثار مهدويت و در اختيار مؤلفان قرار دهند.


در حاشیه نخستین جشنواره کتاب سال مهدویت در مسجد مقدس جمکران با محمد علي مجاهدي، يکي از برگزيدگان همايش کتاب مهدوي و شاعر اهل بیت(ع) درباره آثار مهدوی به گفتگو نشستیم.

برپايي چنين جشنواره هايي چه تاثيري در ترويج و غنابخشي آثار مهدوي خواهد داشت؟ 
مجاهدی: اين نخستين جشنواره کتاب سال مهدويت است که از سوي مسجد مقدس جمکران برگزار مي‌شود؛ در اين جشنواره‌ها آن نگاه ارزشي و دقتي که بايد به مجتواي آثار آفريده شده اعمال شود، وجود دارد و روز به روز اين نگاه نافذتر است.
 
ده پانزده سال پيش کم‌تر با اين‌گونه مراسم براي بزرگداشت کساني که در اين مسير مبارک قلم مي‌زنند و قدم برمي‌دارند، کم‌تر ديده مي‌شود ولي درسال‌هاي اخيرشتاب بيشتري گرفته است؛ اميدواريم روز به روز به اهداف آن نزديک شويم. 


براي عمق بخشيدن به آثار مهدوي نويسندگان چه راهکاري پيشنهاد ميکنيد؟
مجاهدی:
يکي از کارهاي عمده اين است که مؤلفه‌هاي فرهنگ مهدويت را به تدريج و در طول مقاطع تحصيلي در کتاب‌هاي درسي به گونه‌ايم طرح کنيم که وقتي دانش‌آموز در دبيرستان فارغ‌التحصيل مي شود يک اطلاعات قابل قبولی از فرهنگ مهدويت در اختيارش باشد و در دانشگاه اين اطلاعات کامل‌تر شود؛ در گذشته به خاطر عوامل باز دارنده در اين مورد غفلت کرده‌ايم. 


مهمترين رسالت اهل قلم در اين عرصه چيست؟
مجاهدی: مهم‌ترين رسالت اهل قلم و پژوهش اين است که در اين مسير فعاليت جدي از خود نشان دهند و رسالت خود را بدانند و در اين مقطع تاريخي رسالت خود را انجام دهند؛ اگر بي‌تفاوت از آن بگذرند فردا ابراز ندامت مي‌کنند و ما فرصت را از دست مي‌دهيم.

ناشرين نيز بايد براي آفرينش آثار مهدويت انگيزه‌هاي لازم را در اختيار مؤلفان قرار دهند؛ يعني اولويت را براي انتشار اين‌گونه آثار قرار دهند و محققين وقتي ببينند اولويت با اين‌گونه آثار است، به آفرينش آثار در اين سمت سوق پيدا مي‌کنند.


کد مطلب: 7868

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/7868/ناشرين-بايد-اولويت-نشر-آثار-مهدويت-اختصاص-دهند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir