عقلانیت بر نگاه پژوهش‌محور علامه عسگری حاکم بود

5 مهر 1388 ساعت 18:10

فرهنگ- معصومه پیرجلی: یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که علامه عسگری با سایر پژوهشگران دینی داشت، عقلانیتی بود که بر نگاه وی حاکم بوده و تمام پژوهش‌های او را تحت تأثیر قرار می‌داد. همین نگاه به دور از احساسات باعث شد تا علامه عسگری از پژوهشگران دینی برتر بین مذاهب شیعه و سنی شناخته شود.


حجت‌الاسلام «علی نظری منفرد»؛ مدرس حوزه با تأکید بر اینکه مهمترین ویژگی علامه عسگری نسبت به سایر پژوهشگران دینی نگاه منصفانه‌ای او بود، افزود: همواره با احترام از دیگران یاد می‌کرد، در یک کلام می‌توان گفت عقلانیت بر نگاه پژوهش‌محور علامه عسگری حاکم بود و احساسات در آن جایگاهی نداشت.

وی با اشاره به اینکه کلمه «شیعه» در اصل به معنای پیرو است، گفت: اصطلاحاً در کتاب‌های کلامی از شیعه به عنوان پیروان امیرالمؤمنین یاد می‌شود، یکی از خدماتی که علامه عسگری برای شناساندن شیعه انجام داد این بود که منشأ مذهب شیعه را بررسی کرد. 

به گفته نظری منفرد، در حقیقت وی به معرفی یکی از صحابی جعلی به نام عبدالله ابن سبا که پایه‌گذار مذهب شیعه شناخته می‌شد، پرداخته و در پژوهش‌هایش به این نتیجه رسید که این شخص یهودی بوده و فتنه انگیزی‌های بسیاری نیز انجام داده‌است. 

حجت‌الاسلام نظری در رابطه با ویژگی که باعث اقبال علامه عسگری از سوی دو مذهب شیعه و سنی شده، بیان کرد: علامه عسگری پژوهشگری بود که عمرش را در این رابطه صرف کرد. یکی از فعالیت‌های قابل تقدیری که وی انجام داد این بود که مکتب اهل بیت(ع) را با سایر مکاتب مقایسه و نتایج این تحقیق را در کتابی با عنوان «معالم المدرستين» منتشر کرد. 

این مدرس حوزه خاطر نشان کرد: از دیگر فعالیت‌های جالبی که این پژوهشگر دینی روی آن کار کرده معرفی ۱۵۰ صحابه جعلی پیامبر است که حاصل این تحقیقات نیز در دو جلد کتاب با نام‌های «خمسون و مائة صحابي مختلق» و «عبدالله بن سبا و روايات سيف» آورده شده‌است. 

حجت‌الاسلام نظری درباره چگونگی و تأثیر نگاه علامه عسگری به واقعه عاشورا گفت: علامه عسگری در بیان واقعیت‌های عاشورا همه جزئیات را عنوان نکرده و این موضوع هم به این دلیل بوده که او می‌خواست مکتب اهل بیت(ع) را معرفی کند و در واقعه عاشورا تنها به ذکر نکاتی پرداخته که به این موضوع مرتبط هستند.


کد مطلب: 8976

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/report/8976/عقلانیت-نگاه-پژوهش-محور-علامه-عسگری-حاکم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir