کد مطلب : ۹۵۱۴
ناگفتههای غریبپور از بیتوجهی به هنر نمایش در ایران
بر خلاف ادعاها به اشاعه فرهنگ شیعی توجهی نمیشود
این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه قصد شکوه کردن ندارد گفت:«با تمام ادعاهایی که مسئولان نسبت به ترویج فرهنگ غنی اسلامی و شیعی دارند در عمل، اجرای یک نمایش قوی با مضمون شیعی و استقبال کم سابقه مخاطبان ایتالیایی از این اپرا، چندان مورد توجه مسئولان قرار نمیگیرد.»
وی ادامه داد: «اگر تیم فوتبال ایران چند گل بزند با حلقههای گل به استقبال آنها میروند و جشن ملی اعلام میکنند اما یک رویداد فرهنگی مثبت «انگار نه انگار» تلقی میشود.»
غریبپور که چندی پیش اپرای عروسکی عاشورا را در یک اجرای عمومی و برای شهروندان عادی ایتالیایی به روی صحنه برده بود، گفت : «برای اینکه مخاطب با موضوع نمایشنامه ارتباط بر قرار کند، برخی از دیالوگهای مهم را زیر نویس میکردیم و در بروشورهای نمایش هم توضیحاتی برای درک بیشتر نمایش داده شده بود.»
او تماشاگران اپرای عروسکی عاشورا را آگاه و پر مطالعه خواند و گفت: «بسیاری از تماشاگران، مطالعات گستردهای درباره عاشورا کرده بودند.»
این کارگردان در ادامه گفت: «من به اجرای این اپرا و گروه «آران» میبالم که اینچنین فرهنگ عاشورایی را به ایتالیاییها معرفی کردیم. این برای من یک افتخار ملی تلقی میشود.»
پیش از این ماریو روبینو، کارشناس امور تئاتر و سینما در ایتالیا در مورد این اثر گفته بود: «این اثر فاخر بسیار زیبای ایرانی، تماشاگران را کاملا مجذوب خود کرد و موجب برانگیخته شدن احساسات آنها شد.»
غریبپور با اشاره به اینکه این فرهنگ نمایش ایران رشد فوقالعادهای داشته است، اجرای اپرای عاشورا را اتفاق مبارکی برای عاشورا و برای جامعه فرهنگی ایران به حساب آورد.
اپرای عروسکی عاشورا نهم و دهم مهر ماه در سالن کویرینو که یکی از مهمترین سالنهای شهر رم است، بر روی صحنه رفت و مورد استقبال گسترده شهروندان ایتالیایی قرار گرفت.
این سالن قدمتی۱۵۰ ساله دارد و دقیقا از روز افتتاحیه خود که یک اپرای عروسکی بر روی صحنه داشت تاکنون میزبان هیچ نمایش عروسکی دیگری نبوده است.
مهر ماه امسال، پس از یک و نیم قرن کویرینو، ایتالیاییها را برای تماشای دومین نمایش عروسکی با مضمون عاشورا و فرهنگ ایرانی به سالنهای خود دعوت کرد.
وی ادامه داد: «اگر تیم فوتبال ایران چند گل بزند با حلقههای گل به استقبال آنها میروند و جشن ملی اعلام میکنند اما یک رویداد فرهنگی مثبت «انگار نه انگار» تلقی میشود.»
غریبپور که چندی پیش اپرای عروسکی عاشورا را در یک اجرای عمومی و برای شهروندان عادی ایتالیایی به روی صحنه برده بود، گفت : «برای اینکه مخاطب با موضوع نمایشنامه ارتباط بر قرار کند، برخی از دیالوگهای مهم را زیر نویس میکردیم و در بروشورهای نمایش هم توضیحاتی برای درک بیشتر نمایش داده شده بود.»
او تماشاگران اپرای عروسکی عاشورا را آگاه و پر مطالعه خواند و گفت: «بسیاری از تماشاگران، مطالعات گستردهای درباره عاشورا کرده بودند.»
این کارگردان در ادامه گفت: «من به اجرای این اپرا و گروه «آران» میبالم که اینچنین فرهنگ عاشورایی را به ایتالیاییها معرفی کردیم. این برای من یک افتخار ملی تلقی میشود.»
پیش از این ماریو روبینو، کارشناس امور تئاتر و سینما در ایتالیا در مورد این اثر گفته بود: «این اثر فاخر بسیار زیبای ایرانی، تماشاگران را کاملا مجذوب خود کرد و موجب برانگیخته شدن احساسات آنها شد.»
غریبپور با اشاره به اینکه این فرهنگ نمایش ایران رشد فوقالعادهای داشته است، اجرای اپرای عاشورا را اتفاق مبارکی برای عاشورا و برای جامعه فرهنگی ایران به حساب آورد.
اپرای عروسکی عاشورا نهم و دهم مهر ماه در سالن کویرینو که یکی از مهمترین سالنهای شهر رم است، بر روی صحنه رفت و مورد استقبال گسترده شهروندان ایتالیایی قرار گرفت.
این سالن قدمتی۱۵۰ ساله دارد و دقیقا از روز افتتاحیه خود که یک اپرای عروسکی بر روی صحنه داشت تاکنون میزبان هیچ نمایش عروسکی دیگری نبوده است.
مهر ماه امسال، پس از یک و نیم قرن کویرینو، ایتالیاییها را برای تماشای دومین نمایش عروسکی با مضمون عاشورا و فرهنگ ایرانی به سالنهای خود دعوت کرد.











