آموزش گام به گام روزنامه‌نگاري در مساجد يا راهنماي انتشار نشريات محلي

مهدی خوداجویان

1 اسفند 1381 ساعت 12:58

يكي از راه هايي كه مي تواند حضور و نقش اين مجالس و هيأت ها را تاثيرگذارتر و جدي‌تر سازد؛ انتشار نشريه‌ي تجربي و غيرحرفه‌اي در حوزه‌ي فعاليّت يك هيأت و مجلس حسيني است.


شماره اول ماهنامه خيمه - محرم 1424 - اسفند 1381

هر هيأت و مجلس حسيني، نهاد اجتماعي پويا و ريشه‌داري است. اگر امروز هر كدام از ما توفيق و فرصت خدمت‌گزاري در يكي از اين نهادهاي مذهبي را پيدا كرده باشيم، بايد قدر اين توفيق را بدانيم و بكوشيم تا بر عمق و غنا و تاثير و دامنه‌ي اثرگذاري هر يك از اين مجالس بيفزاييم.

در دنياي جديد و با روند رو به گسترش نفوذ و حضور رسانه‌ها، مجالس مذهبي و هيأت هاي حسيني، نه تنها كهنه و بي اثر نمي شوند، بلكه هويّت گران‌بها و جدّي‌تري پيدا مي كنند.

يكي از راه هايي كه مي تواند حضور و نقش اين مجالس و هيأت ها را تاثيرگذارتر و جدي‌تر سازد؛ انتشار نشريه‌ي تجربي و غيرحرفه‌اي در حوزه‌ي فعاليّت يك هيأت و مجلس حسيني است.

انتشار يك مجله‌ي ساده و بي ريا و صميمي، كاركرد جديد و متفاوتي براي يك مجلس و هيأت مذهبي ايجاد مي‌كند و فضاهاي تازه و مخاطبان جديدي فراهم مي‌نمايد و در عين حال بر دامنه‌ي تأثير و اثر گذاري مجلس مي افزايد.

كتاب كوچك اما ارزشمند روزنامه‌نگاري در مساجد مي‌كوشد تا ضمن بيان تجربه‌هاي عملي نويسنده، راهكارهاي مشخص و قابل تكراري به علاقه‌مندان انتشار نشريات غيرحرفه‌اي مذهبي ارائه دهد.

عناوين اصلي مطالب اين كتاب عبارت‌اند از: مقدمه (مساجد و مطبوعات) به قلم پروفسور حميد مولانا؛ تحريريه؛ خبر؛ مصاحبه؛ گزارش؛ قالب هاي ديگر؛ فني و هنري؛ گام آخر.

در بخش پاياني اين مجموعه، تعدادي از كتاب ها و منابع موجود در زمينه‌ي روزنامه‌نگاري و ارتباطات براي مراجعه و مطالعه بيشتر معرفي شده‌اند.

اين كتاب را نشر «تبارك»، در قطع پالتويي در 96 صفحه منتشر كرده است.



خاطرات شصت سال خدمت‌گزاري در آستان اهل بيت(ع)

نويسنده: مرحوم حاج محمد علامه
اين كتاب، در نخستين سالگرد درگذشت پير غلام آستان اباعبدالله، شادروان حاج محمد علامه(ره) منتشر شده است.

كتاب، به دست خود مرحوم علامه تنظيم شده است و پس از مقدمه‌اي كوتاه، 185 خاطره بيان شده است.

كلماتي از بزرگان، علما و اهل منبر و يادداشت‌هايي از اعمال خير نيكوكاران و توصيه‌هايي به جوانان و راهنمايي‌هايي براي رهروان راه معرفت، از جمله مواردي است كه در اين كتاب آمده است.

گزيده‌اي از مرثيه‌ها و تصاوير نيز، زينت‌بخش صفحات پاياني كتاب شده است.

اين كتاب را نشر آفاق در سال 1381 در 256 صفحه منتشر كرده است.



قبله‌ي هفتم (آيينه‌ي رجا)

گردآورندگان: محمود شاهرخي، عباس مشفق كاشاني

گزيده‌اي است از آثار شاعراني كه هر يك به فراخور بضاعت و ميزان قريحه و توان خويش، سر بر آستان عرش مقدار امام همام، علي بن موسي‌الرضا(ع) سوده و با سروده‌هاي خويش نسبت به مقام شامخ ولايت، اظهار عشق كرده‌اند.

اين كتاب را نشر «اسوه» در سال 1372 در 728 صفحه منتشر كرده است.


کد مطلب: 8385

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/8385/آموزش-گام-روزنامه-نگاري-مساجد-راهنماي-انتشار-نشريات-محلي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir