تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۱ ساعت ۱۲:۵۸
۰
کد مطلب : ۸۳۸۵

آموزش گام به گام روزنامه‌نگاري در مساجد يا راهنماي انتشار نشريات محلي

مهدی خوداجویان
شماره اول ماهنامه خيمه - محرم 1424 - اسفند 1381

هر هيأت و مجلس حسيني، نهاد اجتماعي پويا و ريشه‌داري است. اگر امروز هر كدام از ما توفيق و فرصت خدمت‌گزاري در يكي از اين نهادهاي مذهبي را پيدا كرده باشيم، بايد قدر اين توفيق را بدانيم و بكوشيم تا بر عمق و غنا و تاثير و دامنه‌ي اثرگذاري هر يك از اين مجالس بيفزاييم.

در دنياي جديد و با روند رو به گسترش نفوذ و حضور رسانه‌ها، مجالس مذهبي و هيأت هاي حسيني، نه تنها كهنه و بي اثر نمي شوند، بلكه هويّت گران‌بها و جدّي‌تري پيدا مي كنند.

يكي از راه هايي كه مي تواند حضور و نقش اين مجالس و هيأت ها را تاثيرگذارتر و جدي‌تر سازد؛ انتشار نشريه‌ي تجربي و غيرحرفه‌اي در حوزه‌ي فعاليّت يك هيأت و مجلس حسيني است.

انتشار يك مجله‌ي ساده و بي ريا و صميمي، كاركرد جديد و متفاوتي براي يك مجلس و هيأت مذهبي ايجاد مي‌كند و فضاهاي تازه و مخاطبان جديدي فراهم مي‌نمايد و در عين حال بر دامنه‌ي تأثير و اثر گذاري مجلس مي افزايد.

كتاب كوچك اما ارزشمند روزنامه‌نگاري در مساجد مي‌كوشد تا ضمن بيان تجربه‌هاي عملي نويسنده، راهكارهاي مشخص و قابل تكراري به علاقه‌مندان انتشار نشريات غيرحرفه‌اي مذهبي ارائه دهد.

عناوين اصلي مطالب اين كتاب عبارت‌اند از: مقدمه (مساجد و مطبوعات) به قلم پروفسور حميد مولانا؛ تحريريه؛ خبر؛ مصاحبه؛ گزارش؛ قالب هاي ديگر؛ فني و هنري؛ گام آخر.

در بخش پاياني اين مجموعه، تعدادي از كتاب ها و منابع موجود در زمينه‌ي روزنامه‌نگاري و ارتباطات براي مراجعه و مطالعه بيشتر معرفي شده‌اند.

اين كتاب را نشر «تبارك»، در قطع پالتويي در 96 صفحه منتشر كرده است.



خاطرات شصت سال خدمت‌گزاري در آستان اهل بيت(ع)

نويسنده: مرحوم حاج محمد علامه
اين كتاب، در نخستين سالگرد درگذشت پير غلام آستان اباعبدالله، شادروان حاج محمد علامه(ره) منتشر شده است.

كتاب، به دست خود مرحوم علامه تنظيم شده است و پس از مقدمه‌اي كوتاه، 185 خاطره بيان شده است.

كلماتي از بزرگان، علما و اهل منبر و يادداشت‌هايي از اعمال خير نيكوكاران و توصيه‌هايي به جوانان و راهنمايي‌هايي براي رهروان راه معرفت، از جمله مواردي است كه در اين كتاب آمده است.

گزيده‌اي از مرثيه‌ها و تصاوير نيز، زينت‌بخش صفحات پاياني كتاب شده است.

اين كتاب را نشر آفاق در سال 1381 در 256 صفحه منتشر كرده است.



قبله‌ي هفتم (آيينه‌ي رجا)

گردآورندگان: محمود شاهرخي، عباس مشفق كاشاني

گزيده‌اي است از آثار شاعراني كه هر يك به فراخور بضاعت و ميزان قريحه و توان خويش، سر بر آستان عرش مقدار امام همام، علي بن موسي‌الرضا(ع) سوده و با سروده‌هاي خويش نسبت به مقام شامخ ولايت، اظهار عشق كرده‌اند.

اين كتاب را نشر «اسوه» در سال 1372 در 728 صفحه منتشر كرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما