برگزاری همایش "محرم در آثار قاضی نذرالاسلام" در بنگلادش

خبرگزاری مهر , 2 بهمن 1386 ساعت 18:15

همایش "محرم در آثار قاضی نذرالاسلام" به منظور بررسی موضوع محرم و عاشورا در آثار نذرالاسلام، توسط "مرکز بین المللی تحقیق" و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در داکا برگزار شد.


به گزارش خیمه، دراین همایش دکتر اشرف صدیقی ضمن اشاره به جایگاه حضرت امام حسین(ع) و عاشورا در اعتقادات و فرهنگ مردم بنگلادش گفت: مردم بنگلادش از گذشته‌های دور امام حسین(ع) را شناخته‌اند و اعم از شیعه و سنی برای او در ایام عاشورا به عزاداری می‌پردازند. 

رایزن فرهنگی ایران در داکا گفت: قاضی نذرالاسلام در اثر حماسی محرم خویش از ایثار امام، مظلومیت ایشان، ددمنشی دشمنان او و یزید، حرف می‌زند. ترسیم واقعه عاشورا به زبان بنگالی توسط قاضی نذرالاسلام تاثیر فراوانی در جامعه بنگال بر جای‌ گذاشته است.

هاشمی افزود: البته مرثیه‌خوانی برای امام حسین (ع) از دیرهنگام در کشور بنگلادش جاری بوده و افرادی همانند میر مشرف حسین وقایع کربلا را به صورتی ناقص و همراه باتحریف بیان کرده اند، ولی اشعار نذرالاسلام درخصوص محرم و اهل بیت (ع) از تحریف وقایع عاشورا مبرا است.

خاطر نشان می شود، قاضی نذرالاسلام از شاعران بلند آوازه و انقلابی کشور بنگلادش و شاعر ملی این کشور است که آثار وی تحت تأثیر ادبیات فارسی قرار گرفته و اشعاری از حافظ و خیام نیز توسط این شاعر به زبان بنگالی ترجمه شده‌اند.



کد مطلب: 1236

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1236/برگزاری-همایش-محرم-آثار-قاضی-نذرالاسلام-بنگلادش

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir