جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی در راستای تولید محتوا بود

ایکنا , 11 شهريور 1393 ساعت 9:55

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی در راستای تولید محتوا در فضای مجازی برگزار شد.


آیین پایانی کارگروه رسانه‌های دیجیتال رضوی، ظهر دوشنبه با حضور محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

موسویان با بیان این مطلب که حق این بود تا آقای نجفی‌سولاری در این فرصت اطلاعاتی را ارائه کنند چراکه من تازه وارد هستم، اظهار کرد: آقای سولاری زحمات بسیاری برای برگزاری این جشنواره کشیدند.
وی افزود: جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی، به نوعی ادای تکلیف مرکز، انجام تعهدات قانونی و حمایت از تولید محتواست، امروز در دنیای مجازی بحث اصلی محتوا و تولید آن است و امروزه شاهد حجم بالایی از محتوا هستیم.

یک دقیقه در فضای مجازی
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: در یک دقیقه یعنی ۶۰ ثانیه، دو میلیون جستجوی حرفه‌ای، در فیس‌بوک ۱/۸ میلیون لایک، در توییتر ۲۷۸ هزار توییت، ۲۰۴ میلیون ارسال ایمیل، در سامانه ایجاد وبلاگ ۳۴۷ مطلب، در وب‌سایت ۷۵۱ وب‌سایت جدید، ۱۷ هزار نقل و انتقال مالی و ۲۰ هزار عکس جدید انجام می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به این آمار، فضای مجازی بسیار پراهمیت است و حتی مقام معظم رهبری به هنگام تأسیس شورای عالی فضای مجازی فرمودند که اگر فرصت داشتند قطعا ایشان مسئولیت شورا را برعهده می‌گرفتند.
موسویان اظهار کرد: باید همه توانمان را برای تولید محتوا به خرج دهیم و همه دستگاه‌ها‌ها باید وارد میدان شوند تا بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
وی افزود: ۷۱.۲ از کاربرانی که وارد فضای مجازی می‌شوند، با زبان بومی محتوا را جستجو می‌کنند.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: ۱۵۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده است که این رقم نسبت به دوره گذشته چشمگیر است اما باید این رقم بیش از اینها باشد.
وی بیان کرد: این جشنواره در بخش‌های مختلفی همچون نرم‌افزارهای رسانه، پایگاه‌های اینترنتی، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه و پیامک ادبی رضوی برگزار شد و یک میلیون پیامک به جشنواره ارسال شده است.
موسویان اظهار کرد: بخش پیامک سبب شد تا همه آحاد مردم به ما بپیوندند تا در بخش تولیدی محتوا قدم‌هایی برداریم. همچنین این امر سبب ایجاد سیستمی به نام فرهنگ‌یار شد.
وی افزود: فرهنگ‌یار را در درگاه ملی مدنظر قرار خواهیم داد. همچنین درگاه ملی در پنج طبقه‌بندی پدید‌آوردندگان، منتقدان، گردآورندگان، تماشاگران و غیرفعالان راه‌اندازی خواهد شد.

غالب پیامک‌های ارسالی از «آفت تکرار» بود
در ادامه بابک دربیگی، دبیر پنجمین دوره جشنواره پیامک ادبی رضوی و مشاور وزیر فرهنگ اظهار کرد: جشنواره رضوی، جشنواره‌ای است که تلاش دارد تا با گسترش فرهنگ رضوی، با استفاده از ساده‌ترین ابزارهای ارتباطات نوین، محتوایی اخلاقی، انسانی و متناسب با شأن و جایگاه فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی تولید کند تا از این رهگذر، با گسترش فرهنگ مرتبط با سیره ائمه اطهار، به ویژه در نسل جوان، به ارتقای فرهنگی و اخلاقی جامعه کمک کند.

وی افزود: این جشنواره، عرصه‌ای مناسب برای بهره‌مندی از ابزار ارتباطی نوین در جهت دستیابی به اهداف تعریف شده از برپایی جشنواره امام رضا(ع)، جشنواره پاسداشت زیبایی‌ها، خوبی‌ها و مکارم و فضائل والای اخلاقی بوده که در وجود گهربار راهنما و الگوی بزرگ و نماد انسان کامل، تجلی یافته است.
دربیگی تصریح کرد: شناسایی و ارج نهادن به تولیدکنندگان و پدید‌آورندگان آثار برتر فرهنگی، در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا(ع) و کمک به انتشار گسترده این آثار، استفاده از ظرفیت‌های متنوع آفرینش‌ها و کوتاه‌نویسی‌های ادبی در تکریم امام‌رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در جهت بسط سیره این بزرگواران، از دیگر اهداف این جشنواره به شمار می‌رود.
مشاور وزیر فرهنگ و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی تصریح کرد: اهداف مدنظر جشنواره بیش از آن که قرار باشد کارنامه‌ای کمی به جای بگذارد، بر توسعه و رشد فرهنگی توجه دارد که متأثراز فرهنگ ائمه اطهار(ع) و سیره امام رضا (ع) است. فرهنگی که به ظلم، دروغ، ریا، تنبلی ذهنی و مردم فریبی دست رد زده، در عوض، سرشار از مهربانی، انسانیت، شرافت، راستی، تلاش برای کار حلال، خلاقیت، عشق و خردورزی است.
وی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در پیامک‌های ادبی ارسالی به دبیرخانه «پنجمین جشنواره پیامک ادبی رضوی» و با توجه به تأکید اصلی و محوری در فراخوان جشنواره مبنی بر بدیع بودن و ابتکاری بودن و پرهیز از تکرار، متأسفانه باید گفت که غالب پیامک‌های ارسالی از «آفت تکرار» و یا به اصطلاح امروزی از عنصر«کپی پیست» مصون نمانده‌اند!
دربیگی اظهار کرد: البته آسیب پیامک‌های موصوف صرفا به عنصر تکرار ختم نشده بلکه اشکال عمده دیگر، اقتباس ناصواب آنها از لابه لای اشعار شاعران و یا متون ادبی که گاه با اندک تغییری در نمادهای رضوی در زمره مصادیق سرقت ادبی قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: امید که با آسیب‌شناسی‌های انجام شده بتوانیم در جشنواره سال آتی شاهد پیامک‌های ابداعی، ابتکاری و کیفی‌تر مخاطبان باشیم.

در پایان از برگزیدگان جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی با حضور محمدحسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.


کد مطلب: 20647

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/20647/جشنواره-رسانه-های-دیجیتال-رضوی-راستای-تولید-محتوا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir