پایان عملیات تمتع ۹۳؛

تمامی حجاج ایرانی به کشور بازگشتند

ایکنا , 7 آبان 1393 ساعت 13:45

بامداد امروز چهارشنبه هفتم آبان ماه با ورود آخرین کاروان زائران ایرانی به کشور، عملیات حج ۹۳ به پایان رسید.


۶۴ هزار و ۵۰۰ ایرانی در عملیات حج تمتع سال جاری حضور داشتند که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر را کارگزاران حج شامل: مسئولان ستادی، مسئولان کاروان‌ها، روحانیان کاروان‌ها و کادر پزشکی درمانی و بقیه را زائران تشکیل می‌دادند، از این تعداد ۱۴ نفر از زائران کشورمان طی عملیات حج فوت کردند و بقیه زائران بازگشتند.

حج تمتع سال جاری ویژگی‌های خاص خود را داشت از جمله اینکه:

* برای نخستین بار، ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع حدود سه ماه زود‌تر از سال‌های گذشته آغاز و بر این اساس فرصت بیشتری برای آموزش زائران و برنامه‌ریزی برای سفر آنان فراهم شد.
* نگرانی از شیوع بیماری ابولا و کرونا ویروس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حج ۹۳ بود که خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به این بیماری‌ها در میان حجاج دیده نشد.
* حج امسال با شعار «حج؛ معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی» آغاز شد، شعاری که حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده برای آن خبر داد، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در تحلیل میزان موفقیت عملیات حج ۹۳ اعلام کرده است که به حدود ۹۲ درصد از اهداف برنامه‌ریزی شده دست یافته‌اند.
* در حج ۹۳ بیش از ۱۵۰ جلسه انس و معرفت در کاروان‌ها و ده‌ها برنامه‌ قرآنی در داخل کاروان‌ها و در مسجدالحرام و مسجدالنبی برگزار شد.
* ۱۰ نشست تخصصی و همایش بین‌المللی با حضور فرهیختگان جهان اسلام با موضوع قدس، تقریب، اهل بیت علیهم السلام و مقام و منزلت زن از دیدگاه اسلام در مکه مکرمه و مدینه منوره برگزار شد.
* حدود ۳۰ دیدار در حوزه دیپلماسی حج با وزرا و بعثه‌های کشورهای اسلامی برگزار شد.
* اعزام زائران از ۱۴ شهریور آغاز و تا ۶ مهر ادامه داشت. مدت اقامت زائران نیز بین ۲۹ تا ۳۵ روز بود.
* حداقل و حداکثر هزینه سفر هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. دریافت هزینه برای نخستین بار در دو قسط صورت گرفت.
* جمعیت هر کاروان ۱۳۵ یا ۱۶۵ نفر، تعداد مجموع اقامتگاه‌های زائران ۸۴ اقامتگاه که ۲۷ اقامتگاه در مدینه و ۵۷ اقامتگاه در مکه بود.
* معدل تاخیر پرواز‌های ۱۷ دقیقه بود. تعداد ایستگاه‌های پروازی ۱۹ ایستگاه بود که برای برای نخستین بار ایستگاه پرواز زنجان و همدان به جمع ایستگاه‌های پروازی اضافه و به جای فرودگاه مهرآباد نیز از فرودگاه حضرت امام استفاده شد.
* اعزام حجاج تا چهارم ذی‌الحجه برابر با ۷ مهر ادامه داشت. عملیات بازگشت زائران نیز از ۱۴ ذی الحجه تا ۵ ماه محرم یعنی از ۱۷ مهر تا ۷ آبان انجام گرفت.
* پرواز زائران مدینه قبل مستقیم به مدینه انجام گرفت و پروازهای مدینه بعد نیز از مدینه به کشورمان انجام یافت. در حج امسال، سفرهای زمینی از مدینه به جده حذف شد و معطلی زائران در فرودگاه جده نیز کاهش یافت.
* ۱۳۰ مطب در محل اقامت زائرین راه اندازی که ۴۷ مطب ویژه بانوان بود. همچنین ۵ درمانگاه شبانه روزی بانوان در مکه و دو درمانگاه مختص بانوان در مدینه دایر شد. امسال برای نخستین بار ۶۰ پزشک بانو اعزام شدند.
۶۱* قلم که ۵۰ درصد کالای مورد نیاز زائران را تشکیل می‌داد از ایران تهیه و ارسال شد. امسال تلاش شد برنامه غذایی زائران از تنوع بهتری برخوردار باشد.
* امسال ۲۳ درصد نیروهای ستادی تعدیل و در نتیجه سه کاروان از زائران صاحب سند تمتع یعنی ۳۰۰ نفر بیشتر به حج مشرف شدند.
* متوسط سن حجاج ۶۴ سال، خردسال‌ترین زائر حج ۹۳، ۹ ساله از استان اصفهان، مسن‌ترین زائر حج ۹۳، ۱۱۱ ساله از استان گلستان بود.

لازم به ذکر است: ثبت نام کاروان‌های حج تمتع ۹۴ با بسته شدن پرونده‌ حج امسال، از ۱۹ دی ماه (۱۷ ربیع‌الاول) آغاز خواهد شد. سازمان حج و زیارت قصد دارد این تاریخ را برای ثبت نام در کاراوان‌های حج تثبیت کند.
طبق آمار اعلام شده از سوی این سازمان در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون نفر در نوبت حج تمتع هستند که با توجه به روند و سهمیه اعزام‌ها، سفر این تعداد متقاضی دست‌کم تا ۱۵ سال طول می‌کشد. سازمان حج بار‌ها اعلام کرده فعلا قصدی برای ثبت نام از متقاضیان جدید برای حج تمتع ندارد.


کد مطلب: 21470

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21470/تمامی-حجاج-ایرانی-کشور-بازگشتند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir