تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۱۴۷۰
پایان عملیات تمتع ۹۳؛

تمامی حجاج ایرانی به کشور بازگشتند

تمامی حجاج ایرانی به کشور بازگشتند
۶۴ هزار و ۵۰۰ ایرانی در عملیات حج تمتع سال جاری حضور داشتند که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر را کارگزاران حج شامل: مسئولان ستادی، مسئولان کاروان‌ها، روحانیان کاروان‌ها و کادر پزشکی درمانی و بقیه را زائران تشکیل می‌دادند، از این تعداد ۱۴ نفر از زائران کشورمان طی عملیات حج فوت کردند و بقیه زائران بازگشتند.

حج تمتع سال جاری ویژگی‌های خاص خود را داشت از جمله اینکه:

* برای نخستین بار، ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع حدود سه ماه زود‌تر از سال‌های گذشته آغاز و بر این اساس فرصت بیشتری برای آموزش زائران و برنامه‌ریزی برای سفر آنان فراهم شد.
* نگرانی از شیوع بیماری ابولا و کرونا ویروس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های حج ۹۳ بود که خوشبختانه هیچ موردی از ابتلا به این بیماری‌ها در میان حجاج دیده نشد.
* حج امسال با شعار «حج؛ معنویت، خودباوری و اتحاد اسلامی» آغاز شد، شعاری که حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده برای آن خبر داد، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در تحلیل میزان موفقیت عملیات حج ۹۳ اعلام کرده است که به حدود ۹۲ درصد از اهداف برنامه‌ریزی شده دست یافته‌اند.
* در حج ۹۳ بیش از ۱۵۰ جلسه انس و معرفت در کاروان‌ها و ده‌ها برنامه‌ قرآنی در داخل کاروان‌ها و در مسجدالحرام و مسجدالنبی برگزار شد.
* ۱۰ نشست تخصصی و همایش بین‌المللی با حضور فرهیختگان جهان اسلام با موضوع قدس، تقریب، اهل بیت علیهم السلام و مقام و منزلت زن از دیدگاه اسلام در مکه مکرمه و مدینه منوره برگزار شد.
* حدود ۳۰ دیدار در حوزه دیپلماسی حج با وزرا و بعثه‌های کشورهای اسلامی برگزار شد.
* اعزام زائران از ۱۴ شهریور آغاز و تا ۶ مهر ادامه داشت. مدت اقامت زائران نیز بین ۲۹ تا ۳۵ روز بود.
* حداقل و حداکثر هزینه سفر هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. دریافت هزینه برای نخستین بار در دو قسط صورت گرفت.
* جمعیت هر کاروان ۱۳۵ یا ۱۶۵ نفر، تعداد مجموع اقامتگاه‌های زائران ۸۴ اقامتگاه که ۲۷ اقامتگاه در مدینه و ۵۷ اقامتگاه در مکه بود.
* معدل تاخیر پرواز‌های ۱۷ دقیقه بود. تعداد ایستگاه‌های پروازی ۱۹ ایستگاه بود که برای برای نخستین بار ایستگاه پرواز زنجان و همدان به جمع ایستگاه‌های پروازی اضافه و به جای فرودگاه مهرآباد نیز از فرودگاه حضرت امام استفاده شد.
* اعزام حجاج تا چهارم ذی‌الحجه برابر با ۷ مهر ادامه داشت. عملیات بازگشت زائران نیز از ۱۴ ذی الحجه تا ۵ ماه محرم یعنی از ۱۷ مهر تا ۷ آبان انجام گرفت.
* پرواز زائران مدینه قبل مستقیم به مدینه انجام گرفت و پروازهای مدینه بعد نیز از مدینه به کشورمان انجام یافت. در حج امسال، سفرهای زمینی از مدینه به جده حذف شد و معطلی زائران در فرودگاه جده نیز کاهش یافت.
* ۱۳۰ مطب در محل اقامت زائرین راه اندازی که ۴۷ مطب ویژه بانوان بود. همچنین ۵ درمانگاه شبانه روزی بانوان در مکه و دو درمانگاه مختص بانوان در مدینه دایر شد. امسال برای نخستین بار ۶۰ پزشک بانو اعزام شدند.
۶۱* قلم که ۵۰ درصد کالای مورد نیاز زائران را تشکیل می‌داد از ایران تهیه و ارسال شد. امسال تلاش شد برنامه غذایی زائران از تنوع بهتری برخوردار باشد.
* امسال ۲۳ درصد نیروهای ستادی تعدیل و در نتیجه سه کاروان از زائران صاحب سند تمتع یعنی ۳۰۰ نفر بیشتر به حج مشرف شدند.
* متوسط سن حجاج ۶۴ سال، خردسال‌ترین زائر حج ۹۳، ۹ ساله از استان اصفهان، مسن‌ترین زائر حج ۹۳، ۱۱۱ ساله از استان گلستان بود.

لازم به ذکر است: ثبت نام کاروان‌های حج تمتع ۹۴ با بسته شدن پرونده‌ حج امسال، از ۱۹ دی ماه (۱۷ ربیع‌الاول) آغاز خواهد شد. سازمان حج و زیارت قصد دارد این تاریخ را برای ثبت نام در کاراوان‌های حج تثبیت کند.
طبق آمار اعلام شده از سوی این سازمان در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون نفر در نوبت حج تمتع هستند که با توجه به روند و سهمیه اعزام‌ها، سفر این تعداد متقاضی دست‌کم تا ۱۵ سال طول می‌کشد. سازمان حج بار‌ها اعلام کرده فعلا قصدی برای ثبت نام از متقاضیان جدید برای حج تمتع ندارد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما