خلاقیت تصویرگر در چهره‌نگاری معصوم(ع) حساسیت‎ها را کاهش می‏‎دهد

ایکنا , 17 آبان 1393 ساعت 12:20

راهکارهای زیادی برای برطرف کردن حساسیت در مورد چهره‌نگاری معصوم(ع) در تصویرگری مذهبی وجود دارد، به طور مثال کمرنگ شدن جزئیات چهره در مقایسه با سایر اجزای بدن یکی از آن راهکارهاست که می‌تواند توجه را از تمرکز بر روی چهره منحرف سازد.


مهکامه شعبانی، هنرمند تصویرگر  گفت: ‌در تصویرگری افراد و اشخاص، چهره نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و به نوعی نقطه عطف تصویرگری اشخاص، وضعیت و یا میمیک چهره آنهاست که بخش غالب اثرپذیری تصویرگری در مخاطب را فراهم می‌کند.

وی گفت: با این وجود در تصویرگری مذهبی و چهره‌نگاری معصوم(ع) همواره محدودیت و یا ممنوعیت وجود داشته و دارد که به نظر می‌رسد اتخاذ چنین حساسیتی نیز به حق باشد چرا که به هر حال برای مقام و جایگاه بزرگان دین و معصومین(ع) حداقل در مذهب تشیع، شأن و حرمتی قائل هستیم و با تجسم چهره از سوی هنرمند تصویرگر و القای آن به مخاطب شاید تا اندازه زیادی این حریم مخدوش شود.

شعبانی تصریح کرد: تصویرگران برای رفع چنین حساسیتی در مخاطب و البته فراهم آمدن زمینه فعالیت خود در حوزه تصویرگری مذهبی و چهره‌نگاری معصوم(ع)، تاکنون به راهکارهای خلاقه زیادی رسیده‌اند که شکل سنتی آن قرار دادن رنگ و نور در قرص چهره معصوم(ع) است و البته این مسئله در مورد تصویرگری کتاب‌های دینی کودکان و نوجوانان که بیشترین زمینه فعالیت حرفه‌ای من نیز محسوب شده، توصیه نمی‌شود.

وی افزود: علت هم آن است که نگرش و تلقی کودکان و نوجوانان به پدیده‌های پیرامونشان هنوز مادی است و ذهنیت ماورایی پیدا نکرده‌اند و با قرار دادن نور و رنگ به جای چهره شخصی که به ظاهر همچون ماست، در مقطعی از تاریخ زندگی کرده، همچون ما صحبت کرده و روابط بشری با اطراف خود داشته، احساس بیگانگی با آنها می‌کنند.

این هنرمند تصویرگر ادامه داد: من در روند کاری و خلق یک اثر تصویرگری با موضوع و مضامینی دینی و ارزشی که نیاز به چهره‌نگاری معصوم(ع) داشته باشد ابتدا چهره ایشان را با تکیه بر همه فرضیات شخصی با قدرت و با در نظر گرفتن همه جزئیات و خطوط می‌کشم تا بتوانم ارتباط معنایی با آن برای خلق سایر ویژگی‌های اندامی و فیگور آن پیدا کنم و در مرحله نهایی با رنگ گذاشتن روی چهره و کمرنگ جلوه دادن اجزای آن به نسبت سایر اجزای بدن، کار را ارائه می‌کنم.

شعبانی در پایان گفت: در نمایشگاه تصویرگری«دشت گریان» که به مناسبت ایام محرم و صفر در نگارخانه لاله برپاست با تصویرگری کتاب کودک و نوجوان که به وقایع پس از عاشورا و سخنرانی‌های حضرت زینب(س) در افشاگری بنی امیه می‌پردازد اشاره کرده‌ام.


کد مطلب: 21624

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21624/خلاقیت-تصویرگر-چهره-نگاری-معصوم-ع-حساسیت-ها-کاهش-می-دهد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir