«شوق حضور» تعزیه‌ای مدرن از روایت مقاتل کربلاست

ایکنا , 18 آبان 1393 ساعت 10:10

کارگردان «شوق حضور» گفت: این نمایش روایت مدرنی از مقاتل کربلا بر اساس ترجیع‌بند «شوق حضور» سروده زنده‌یاد منصوره فیلی است که از فردا در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا می‌شود.


شیوا کاتوزیان، کارگردان نمایش «شوق حضور»، گفت: زنده‌یاد منصوره فیلی که مادر من بود، عضو انجمن شعرای ایران بود و «شوق حضور» در اصل قطعه شعر ترجیع‌بندی است که از ایشان در کتاب «نفس صبح» به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: حدود ۱۲ سال پیش به پیشنهاد مادرم، این شعر را که به سبک شعر معروف محتشم کاشانی سروده شده بود، با موسیقی و طراحی حرکات فرم، تمرین کردیم و نتیجه آنکه ۱۰ تابلو از آن استخراج شد که به نوعی تعزیه مدرن از روایت مقاتل کربلاست.

کاتوزیان تصریح کرد: این نمایش در سال جاری توسط گروه نمایشی حنانه متشکل از ۴۰ بازیگر که همگی آنها زن هستند، آماده اجرا شده است که از فردا در تماشاخانه مهر حوزه هنری و به مدت ۸ شب به روی صحنه خواهد رفت.

این کارگردان تئاتر گفت: همانطور که گفتم این نمایش با استفاده از حرکات نمایشی در واقع نوعی تعزیه مدرن است که در آن بازیگران زن، شبیه‌پوش شده و در تابلوهای نمایشی نقش شهدای کربلا را ایفا خواهند کرد که بازی آنها با موسیقی، روایت راوی و عملیات گروه فرم‌کار همراه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: از آنجا که آوازخوانی زنان مشکل فقهی دارد لذا اشعاری که باید از زبان بازیگران این نمایش بازگو شود حالت آوازی ندارد و بازیگران تنها آنها را دکلمه می‌کنند و مثلاً در تابلوی شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) خیلی عادی و بدون آوازخوانی این بیت که «آخرین سرباز میدام می‌رود ـ بهر حفظ دین و قرآن می‌رود» خوانده شده و در مقاطعی از آن نیز من به عنوان راوی، صدای ذهنی و درونی اشخاص بازی را از پشت صحنه، ادا خواهم کرد.

کاتوزیان تصریح کرد: ماجرای خرابه شام و شهادت حضرت‌رقیه(س) یکی از تابلوهای تأثیرگذار این روایت نمایشی است و افشاگری حضرت زینب(س) در دربار یزید و رسوایی بنی‌امیه توسط ایشان نیز از جمله نقاط عطف نمایش «شوق حضور» است.

وی در پایان گفت: ساعت اجرای این نمایش که از یکشنبه ۱۸ آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه می‌رود ۱۸ است و این نمایش را به مدت ۷۰ دقیقه تقدیم به همه عاشقان فرهنگ سرخ عاشورا می‌کنیم.


کد مطلب: 21648

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21648/شوق-حضور-تعزیه-ای-مدرن-روایت-مقاتل-کربلاست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir