تعیین دهه‌های پیاپی عزاداری، دلزدگی مردم از دین را به‌دنبال دارد

ایکنا , 27 آبان 1393 ساعت 9:49

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم با تأکید بر این‌که برگزاری دهه‎های پیاپی عزاداری موجب دلزدگی مردم از دین شده و به اصل عزاداری ضربه وارد می‌کند، گفت: جا دارد که زمام برخی تصمیم‌گیری‌های جامعه دینی به‌دست بزرگان و متدینان سپرده شود.


حجت‌الاسلام مهدی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: ماه محرم یکی از فرصت‎های بسیار مناسب برای مسلمانان و علی‌الخصوص شیعیان اباعبدالله(ع) است تا پیام دین مبین اسلام را که در حماسه عاشورا بخشی از آن به منصه ظهور رسید، به جهانیان اعلام کنند و می‌توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی افزود: به جهت توسعه دین در جامعه، متأسفانه در برخی مواقع کار به دست برخی از افرادی افتاده است که با وجود این که دلسوز و متدین هستند اما چون متخصص نیستند، به اصطلاح عامیانه به جای ثواب، کباب می‌کنند و غافل این هستند که تصمیم‌گیری آنان نه تنها اثر مثبت و انعکاس مطلوب ندارد بلکه تأثیرات منفی نیز دارد که از جمله این تصمیم‌گیری‎ها، مسئله تعیین دهه‌های عزاداری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم تصریح کرد: برخی معتقد بودند که حتی برای بزرگداشت برخی از امامزادگان نیز باید دهه‎ای از ایام سال در نظر گرفته شود که این باور نادرست با واکنش بزرگان و علمای دینی مواجه شد و از آن جمله، آیت‌الله شبیری‌زنجانی طی بیانیه‌ای صریحاً موضع خود را در برابر چنین اقداماتی اعلام کرده و گفت: «همین‌طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها به وجود می‌آید. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.»

تصمیم‌سازی‌های نادرست، آب در آسیاب دشمن ریختن است
حجت‎الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: برگزاری دهه‎های پیاپی عزاداری موجب می‌شود که مردم از دین دلزده شده و به اصل عزاداری ضربه وارد شود.
وی متذکر شد: جا دارد که زمام برخی تصمیم‌گیری‌های جامعه دینی به دست بزرگان و متدینان متخصص سپرده شود و به صرف این که فرد دغدغه دینی دارد، اقدام به تصمیم‌گیری نکند.

این کارشناس مسائل مذهبی بیان کرد: اجرای چنین طرحی در جامعه، همراهی کردن با دشمنان و بیگانگان بوده و به نحوی دیگر آب ریختن به آسیاب دشمن است چرا که در این صورت، چهره نادرستی از دین اسلام در جهان معرفی می‌شود.
حجت‌الاسلام محمدی در پایان یادآور شد: باید به وسیله لطایف‌الحیلی این موارد را گوشزد کرده و از رواج آن در سطح جامعه جلوگیری به عمل آورد.


کد مطلب: 21823

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/21823/تعیین-دهه-های-پیاپی-عزاداری-دلزدگی-مردم-دین-به-دنبال

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir