شب شعر آیینی گیلان در آستانه‌اشرفیه برگزار شد

فارس , 29 آذر 1393 ساعت 11:57

بزرگ‌ترین شب شعر آیینی با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» در آستانه‌اشرفیه برگزار شد.


بزرگ‌ترین شب شعر آیینی با عنوان «سبز، سرخ، نینوا» چهارشنبه شب با حضور عاشقان شعر و ادب و مسئولان در حسینیه اعظم حرم مطهر آقا سید جلال‌الدین اشرف(ع) این شهر برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در مراسم مذکور ریشه علنی شعر آیینی را در سال ۱۳۵۲ هجری قمری عنوان کرد و افزود: نخستین کسی که علنی برای عاشورا عزاداری کرد عزالدوله دیلمی بود.

فیروز فاضلی، نخستین مداح آیینی و مرثیه را «کسایی مروزی» ذکر کرد و افزود: شعر آیینی شامل مدح امیرالمومنین (ع) و مرثیه نیز بیشتر در رثای سیدالشهدا (ع) است.

وی با تشریح عنوان سبز، سرخ نینوا گفت: شعر سرودن درباره سید الشهدا (ع) پویایی در ادبیات را با «سبز» نشان می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه شعر آیینی یکی از دشوارترین کارهاست، تصریح کرد: تنها شاعر تواناست که باید دشواری جایگاه شعر آیینی را در واژگانش لحاظ کند.

وی شعر را نوعی انفعال تاخیری نامید و گفت: نگاه منفعلانه در شعر مورد بررسی است و بحث برداشت نیست و شعر آیینی باید به شعر غنایی برسد تا تاثیر آن مانند آب شیرین باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در مراسم مذکور با برشمردن صفات شاعر در قرآن به اوصاف شاعران بی‌هدف پرداخت و گفت: ذوق شعر یک هنر بوده و شاعر هنرمند ممتاز است و شعرش در صورتی ارزش دارد که در مسیر درست به‌کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام ولی عادلی با تاکید بر اینکه اگر در شعر و شاعری هدف و جهت‌گیری درست باشد اسلام با این نوع شعر موافق و علاقه‌مند است، افزود: اگر شعر برای فساد اخلاقی و به سمت بی‌هویتی و پوچی انسان را سوق دهد زیانبار خواهد بود.

به گفته وی، در این شب شعر آیینی بیش از ۳۰ شاعر استان گیلان تازه‌ترین سروده‌های خود را که با محتوای محرم و صفر بوده و جدیدترین سروده های خود را قرائت کردند.

به گزارش فارس، مراسم مذکور پیش درآمدی برای کنگره ملی شعر و مقاله سید جلال‌الدین اشرف بوده و قرار است هر ساله در آخر ماه صفر با همکاری صدا و سیمای مرکز گیلان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان و هیئت امنای حرم مطهر سید جلال‌الدین اشرف برگزار می‌شود.


کد مطلب: 22437

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22437/شب-شعر-آیینی-گیلان-آستانه-اشرفیه-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir