آسیب های مداحی در اردبیل به حداقل رسیده است

فارس , 13 دی 1393 ساعت 11:45

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: آسیب های حوزه مداحی و شعر آیینی در استان اردبیل به همت کانون مداحان و شعرا و برگزاری دوره های آموزشی مختلف به حداقل رسیده است.


حجت‌الاسلام مهدی ستوده پیش از ظهر جمعه در مراسم آغازین سومین دوره انتخابات کانون مداحان در مسجد قدس اردبیل اظهار کرد: عالم مداحی و شعر آیینی در اردبیل از غنای بسیار فاخر و ارزشمندی برخوردار است که قطعاً در تقویت این حوزه فعالیت کانون مداحان و شعرا که امروز سومین دوره انتخابات آن با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در جای جای کشور و به تبع آن در استان اردبیل نیز برگزار می‌شود، در حال شکل‌گیری است.

وی با قدردانی از حضور کاندیداها در این دوره از انتخابات تصریح کرد: نتایج انتخابات تا ظهر امروز مشخص شده و بعد از شمارش آرا نتایج اعلام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اهمیت مسئله تبلیغ مبانی دینی و شیعی را از طریق فعالیت مداحان و شعرا یادآور شد و گفت: اردبیل از دیرباز مهد پرورش و استعدادیابی در این حوزه بوده به طوریکه شاکله هیئت‌های مذهبی و معنوی ما را فعالیت همین مداحان و شعرای ارزشمندی تشکیل می‌دهد که تنها به عشق امام حسین (ع) و معنویت ایجاد شده در این زمینه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

ستوده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیاست سازمانی تبلیغات اسلامی جذب حداکثری و توجه به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های فردی و اجتماعی افراد است و به نظر ما در این بین مداحان و شعرا که همواره بر ذکر نام امام حسین (ع) فخر می‌کنند برای ما از ماندگاری و ارزش والایی برخوردار هستند.

وی منتسب بودن مداحان و شعرای آیینی را به مکتب و مرام امام حسین (ع) یک افتخار و عظمت واقعی توصیف کرد و ادامه داد: ما هر چند بعد از یک سال تأخیر کانون مداحان و شعرا را در استان اردبیل به نسبت فعالیت کشوری شکل دادیم اما در دو دوره گذشته سعی شد تا به دور از تعصبات و علائق خاص کانون مداحان و شعرای آیینی استان اردبیل بتواند حامی فعالان این حوزه باشد.

ستوده با اشاره به برخی شبهات و پرسش‌های مطرح شده در زمینه وارد کردن تشکل روحانیت و مداحان به داخل مجموعه‌ها و دستگاه‌های دولتی بیان کرد: پاسخ ما در مقابل این شبهه‌افکنی‌ها این است که سازمان تبلیغات اسلامی دستگاه دولتی نیست بلکه یک نهاد عمومی است که زیر نظر مقام معظم رهبری مدیریت می‌شود و به هیچ وجه کانون مداحان و شعرا تعلق خاطری به دستگاه‌ دولتی و یا روند جاری در این حوزه ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از ارکان هدایت و راهنمایی درست مداحان و شعرا همین تشکل و کانون مداحان و شعرای آیینی است که در شهرهای مختلف استان اردبیل نیز به خوبی مدیریت شده و انجام وظیفه می‌کنند.

ستوده نقش و جایگاه مداحان را در ایجاد تحول در جوانان و نوجوانان یادآور شد و ادامه داد: گاه یک بیت شعر با یک منبر سخنران و عالمی برابری می‌کند چراکه در سایه این شعر و مداحی جوان و نوجوان ما متحول شده و در مسیر عشق به ثارالله و معنویت گام بر می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف را به همت کانون مداحان یادآور شد و گفت: کانون مداحان در کنار صدور کارت و تلاش‌های حمایتی سعی کرده با برگزاری این دوره‌ها آسیب‌های حوزه مداحی را به حداقل برساند تا زمینه برای سالم‌سازی فضای مداحی و شعر آیینی فراهم آید.

وی به ضوابط و قواعد شکل‌گیری این کانون و ارائه برنامه‌های مختلف تبلیغی و آموزشی اشاره کرد و افزود: به دست همین مداحان و شعراست که شور و شعور حسینی و مهر و محبت به دربار اباعبدالله‌الحسین (ع) به اوج خود می‌رسد به طوریکه شناسنامه معنوی این استان همین مداحی‌ها و مرثیه‌سرایی‌ها برای امام حسین (ع) است که دارای اجر و پاداشی بی‌نظیر است.

ستوده از مداحان و شعرا خواست تا در معرفی ابعاد شخصیتی امام حسین (ع) به تک تک افراد جامعه به دور از احساسات و برخی تحریکات ظاهری تلاش و جدیت کنند تا زمینه برای بهره‌برداری از این فضا و مجالس به وجود آمده شکل بگیرد.


کد مطلب: 22624

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/22624/آسیب-های-مداحی-اردبیل-حداقل-رسیده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir