تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۲۶۲۴

آسیب های مداحی در اردبیل به حداقل رسیده است

آسیب های مداحی در اردبیل به حداقل رسیده است
حجت‌الاسلام مهدی ستوده پیش از ظهر جمعه در مراسم آغازین سومین دوره انتخابات کانون مداحان در مسجد قدس اردبیل اظهار کرد: عالم مداحی و شعر آیینی در اردبیل از غنای بسیار فاخر و ارزشمندی برخوردار است که قطعاً در تقویت این حوزه فعالیت کانون مداحان و شعرا که امروز سومین دوره انتخابات آن با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در جای جای کشور و به تبع آن در استان اردبیل نیز برگزار می‌شود، در حال شکل‌گیری است.

وی با قدردانی از حضور کاندیداها در این دوره از انتخابات تصریح کرد: نتایج انتخابات تا ظهر امروز مشخص شده و بعد از شمارش آرا نتایج اعلام می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اهمیت مسئله تبلیغ مبانی دینی و شیعی را از طریق فعالیت مداحان و شعرا یادآور شد و گفت: اردبیل از دیرباز مهد پرورش و استعدادیابی در این حوزه بوده به طوریکه شاکله هیئت‌های مذهبی و معنوی ما را فعالیت همین مداحان و شعرای ارزشمندی تشکیل می‌دهد که تنها به عشق امام حسین (ع) و معنویت ایجاد شده در این زمینه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

ستوده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیاست سازمانی تبلیغات اسلامی جذب حداکثری و توجه به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های فردی و اجتماعی افراد است و به نظر ما در این بین مداحان و شعرا که همواره بر ذکر نام امام حسین (ع) فخر می‌کنند برای ما از ماندگاری و ارزش والایی برخوردار هستند.

وی منتسب بودن مداحان و شعرای آیینی را به مکتب و مرام امام حسین (ع) یک افتخار و عظمت واقعی توصیف کرد و ادامه داد: ما هر چند بعد از یک سال تأخیر کانون مداحان و شعرا را در استان اردبیل به نسبت فعالیت کشوری شکل دادیم اما در دو دوره گذشته سعی شد تا به دور از تعصبات و علائق خاص کانون مداحان و شعرای آیینی استان اردبیل بتواند حامی فعالان این حوزه باشد.

ستوده با اشاره به برخی شبهات و پرسش‌های مطرح شده در زمینه وارد کردن تشکل روحانیت و مداحان به داخل مجموعه‌ها و دستگاه‌های دولتی بیان کرد: پاسخ ما در مقابل این شبهه‌افکنی‌ها این است که سازمان تبلیغات اسلامی دستگاه دولتی نیست بلکه یک نهاد عمومی است که زیر نظر مقام معظم رهبری مدیریت می‌شود و به هیچ وجه کانون مداحان و شعرا تعلق خاطری به دستگاه‌ دولتی و یا روند جاری در این حوزه ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از ارکان هدایت و راهنمایی درست مداحان و شعرا همین تشکل و کانون مداحان و شعرای آیینی است که در شهرهای مختلف استان اردبیل نیز به خوبی مدیریت شده و انجام وظیفه می‌کنند.

ستوده نقش و جایگاه مداحان را در ایجاد تحول در جوانان و نوجوانان یادآور شد و ادامه داد: گاه یک بیت شعر با یک منبر سخنران و عالمی برابری می‌کند چراکه در سایه این شعر و مداحی جوان و نوجوان ما متحول شده و در مسیر عشق به ثارالله و معنویت گام بر می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف را به همت کانون مداحان یادآور شد و گفت: کانون مداحان در کنار صدور کارت و تلاش‌های حمایتی سعی کرده با برگزاری این دوره‌ها آسیب‌های حوزه مداحی را به حداقل برساند تا زمینه برای سالم‌سازی فضای مداحی و شعر آیینی فراهم آید.

وی به ضوابط و قواعد شکل‌گیری این کانون و ارائه برنامه‌های مختلف تبلیغی و آموزشی اشاره کرد و افزود: به دست همین مداحان و شعراست که شور و شعور حسینی و مهر و محبت به دربار اباعبدالله‌الحسین (ع) به اوج خود می‌رسد به طوریکه شناسنامه معنوی این استان همین مداحی‌ها و مرثیه‌سرایی‌ها برای امام حسین (ع) است که دارای اجر و پاداشی بی‌نظیر است.

ستوده از مداحان و شعرا خواست تا در معرفی ابعاد شخصیتی امام حسین (ع) به تک تک افراد جامعه به دور از احساسات و برخی تحریکات ظاهری تلاش و جدیت کنند تا زمینه برای بهره‌برداری از این فضا و مجالس به وجود آمده شکل بگیرد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما