مروری بر زندگی پیرغلام اهل بیت(ع) علی آهی

ایکنا , 17 فروردين 1394 ساعت 16:40

علی آهی از پیرغلامان اهل بیت(ع) و رئیس هیئت‌ مدیره خانه مداحان کشور که از چند روز گذشته به علت عفونت شدید خونی در کما بود، روز گذشته در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. مروری می‌کنیم بر زندگی پر افتخار این خادم اهل بیت(ع).


علی آهی از پیرغلامان اهل بیت(ع) و رئیس هیئت‌ مدیره خانه مداحان کشور که از چند روز گذشته به علت عفونت شدید خونی در کما بود روز گذشته در سن ۸۷ سالگی دارفانی را وداع گفت.

متولّد دهستان «آه» بود. «آه» به مجموع شش پارچه آبادی گفته می‏‌شده که امروز مشهور به شهر آبعلی است و در ۶۰ کیلومتری شمال‌شرقی تهران، جاده تهران-آمل قرار دارد.

متولد ۱۴ آبان ۱۳۰۷ در تهران، بازارچه پامنار، یکی از محله‏‌های قدیم و اصیل تهران بود. دارای سه فرزند پسر به نام‌های حسین، حسن، محمّد و سه فرزند دختر بود.

تحصیلات متداول مکاتب قدیم را طی کرده و تحصیلات وی تا آستانه درس خارج بود. ادبیات عرب، منطق، فقه، اصول، تفسیر، رجال و حدیث را نزد حضرات آیات حاج سیدعلی‌اصغر میردامادی، حاج شیخ احمد مجتهدی، حاج سیدمحمّد ضیاءآبادی فراگرفته بود.

منظومه را نزد ملّاهادی سبزواری و آیت‌الله حاج سیدرضی شیرازی و نهج‌البلاغه را نزد آیت‌الله حاج سید محمود طالقانی، اولین امام جمعه تهران آموخته بود.

معارف ادعیه را نزد آیت‌الله میرزامحمّدعلی شاه‌آبادی، استادِ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) فرا گرفته بود و اخلاق و علوم اعتقادی در شعر و شاعری آیت‌الله حاج شیخ جواد خراسانی (تهران)، آیت‌الله‌العظمی سید محمّدهادی میلانی (مشهد)، آیت‌الله حاج‌ میرزا جواد تهرانی (مشهد)، آیت‌الله‌العظمی سید ابوالقاسم خویی (نجف اشرف)، آیت‌الله‌العظمی سید محمّد رضا گلپایگانی (قم)، آیت‌الله حاج شیخ علی نمازی شاهرودی (مشهد)، آیت‌الله‌العظمی سید محمّد وحیدی (قم)، آیت‌الله‌العظمی شیخ حسین وحید خراسانی (قم)، شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب (شیراز) فرا گرفته بود.

از آیات عظام و مراجع تقلید امام خمینی(ره)، سیدابوالقاسم خویی، سیدعبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی، سید محمّد رضا گلپایگانی، سید عبدالله شیرازی، سید محمّد هادی میلانی، سید شهاب‏‌الدّین مرعشی نجفی، سیّد علی حسینی خامنه‌ای اجازه در نقل حدیث داشت.

در جنبش ملّی شدن صنعت نفت، به زعامت آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی در آغاز جوانی حضور فعال داشت. عضو هیئت مدیره «جمعیت اتحاد مسلمانان» به سرپرستی آیت‌الله سید هدایت‌الله تقوی شیرازی که علیه فرقه ضالّه بهاییت فعالیت می‌کردند، بود.

عضو جمعیت فداییان اسلام به رهبری شهید حجت‌الاسلام سیدمجتبی نوّاب صفوی بود و با شهید آیت‌الله سعیدی، درفعالیت‏‌های سیاسی وی همکاری می‌کرد.

فعالیت همه‏ جانبه و مؤثر درباره لغو لایحه انجمن‏‌های ایالتی و ولایتی داشت، و اعلامیه‏‌های ضد رژیم را در مناسبت‏‌ها و‌ موضوعات مختلفی به طور گسترده چاپ و توزیع می‌کرد. بر ضّد رژیم ستم‌شاهی شعر می‌سرود و مکاتبات فراوانی با مراجع عظام در امور سیاسی و نیز نامه‌‌رسانی‏‌های متعدد در این‌باره که بین علمای بزرگ تهران و مشهد به واسطه وی به همان‌جا می‏‌رسید.

در واقعه ۱۵ خرداد ۴۲ و۱۷ شهریور سال ۵۷ توسط ساواک دستگیر شد و شکنجه‏‌های فراوانی را تحمل کرد. دو فرزند وی حسن و حسین آهی نیز به جرم تبعیت از تحرکات سیاسی پدر، متحمل حبس و شکنجه شدند.

از مسئولان انتظامات مستقبلان، در سال‌روز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به ایران در ۱۲ بهمن سال ۵۷ بود. به دعوت آیت‌الله مهدوی کنی عضو و مسئول کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان شد و در هشت سال دفاع مقدس در بخش پشتیبانی و تدارکاتی و فرهنگی حضور فعال داشت.

از ۱۰ سالگی به کِسوت پرافتخار مداحی وارد شد و از ۲۹ سالگی شعر سرود. مدیریت کاروان‏‌های حج عمره و عتبات عالیات را از سال ۴۰ به دست گرفت و توفیق تشرّف به سرزمین وحی بیش از هفتاد مرتبه نصیبش شد و نیز بارها به عتبات عالیات و سوریه و مصر سفر کرد و به ترویج احکام و معارف حقّه جعفری، پرداخت. هیئت‏‌های مختلف مذهبی را تشکیل و نقد اعتقادی آثار بزرگان ادب فارسی، مانند مولوی، سعدی، حافظ با تکیه بر منابع قرآنی و روایی به صورت منظوم و منثور را انجام داد.

چند مسجد و حسینیه در تهران و آبعلی تأسیس کرد. یکی از این مساجد، مسجد آهی واقع در سرآسیاب دولاب، خیابان کرمان است که توسط پدر مشارالیه در سال ۱۳۲۶، تأسیس شده بود، امّا وی ضمن اقدام به نوسازی آن در سال ۷۳ با ضمیمه کردن حدود ۲۵۰ متر از منزل شخصی خود به مسجد، به کسب رضایت از اعضای خانواده پدری، مبادرت ورزیده و سپس نام آن را به «امیرالمؤمنین(ع)» تغییر داد. هم‌اکنون، مسجد امیرالمؤمنین(ع)، یکی از پایگاه‏‌های اصلی فعالیت‏‌های فرهنگی وی به شمارمی‏‌آید.

چند کتابخانه در تهران و آبعلی تأسیس کرد. کتابخانه شخصی وی نیز دارالکتب عظیمی است که بیش از بیست هزار جلد کتاب را در خود جای داده است.

وی نامه‌نگاری‏‌های متعددی درباره برقراری بیمه تأمین اجتماعی برای مداحان و شاعران اهل‏ البیت(ع)، با رهبر معظم انقلاب کرد که پیگیری‏‌های بی‏‌وقفه وی از سال ۸۱ سرانجام با مساعدت و دستور معظم له منجر به تأسیس «بنیاد دعبل خُزاعی»شد. همچنین تأسیس خانه مداحان اهل‏ بیت(ع) از اقدامات ارزشمند وی است.

مجموعه شعر «دیوان آهی»، مجموعه شعر«آیینه نور»، مجموعه شعر«انوار معرفت»، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه عقل، شعر و شاعری از نظرگاه قرآن، عترت و سنّت، درس‏‌هایی از علم کلام (نگرش تحلیلی درباره تصوّف وتأثیرات آن در ادبیات آئینی)، تنویرالافکار (درباره مباحث اعتقادی در شعر)، قافیه در شعر فارسی(نقد و بررسی قافیه، از آغاز تا امروز) از جمله آثار اوست.

[پرونده ویژه مرحوم استاد علی آهی را اینجا بخوانید]


کد مطلب: 23933

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/23933/مروری-زندگی-پیرغلام-اهل-بیت-ع-علی-آهی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir