محمد علی مجاهدی:

جنبه های مکتبی عاشورا بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته است

13 آذر 1386 ساعت 21:30

محمد علی مجاهدی از شاعران برجسته آیینی کشور گفت: پس از انقلاب با رويکرد جدي دولتمردان به عاشورا سبب شد تا شعرا نگاه تازه‌اي به جنبه‌هاي مکتبي عاشورا داشته باشند.


 به گزارش خیمه، يكي از شعراي آیینی کشورمان گفت: متاسفانه تا قبل از 4 سال گذشته مطالعه ژرف، عميق و آکادميک در شعر آييني صورت نگرفته بود كه در اين 4 سال تتبعات وسيعي در مورد شعر صورت گرفته است. 

مجاهدي با بيان اين که در گذشته تصور مي‌کردند شعر آييني داراي تنها دو قلمرو ماتمي و مناقبي است گفت: در اين تتبعات صورت گرفته مشخص شد که شعر آييني تمام تحولات مرتبط با موضوعات اجتماعي، مقاومت، دفاع، جهاد و شهادت را شامل مي‌شود. 

وي به جايگاه قم در شعر مذهبي اشاره کرد و گفت: قم از سده سوم به اين سو جايگاه فرهنگ و ادب شيعي بوده است. 

مجاهدي در ادامه به سابقه تشکيل مداحي در قم اشاره کرد و افزود: در اواخر سده 4 مباديان اهل بيت تشکلي با نام مناقبيان ايجاد کردند و در واقع مداحي به اين صورت پايه‌گذاري شد. 

اين شاعر آييني گفت: متاسفانه فرهنگ عاشورا از سده هشتم هجري به اين سو با شعر واعظ کاشفي دچار تحريف شد و دروغ به آن راه يافت و غير قابل استناد شد و هرکس سعي کرد چيزي بر اين واقعه اضافه کند تا به امروز که ما با بدعت‌ها در تاريخ عاشورا مواجه هستيم. 

مجاهدي گفت: قبل از انقلاب قرائت از عاشورا ، قرائت ماتمي بود و آثار منظوم ما بار ماتمي داشتند كه پس از انقلاب با رويکرد جدي دولتمردان به غدير و عاشورا سبب شد تا شعرا نگاه تازه‌اي به جنبه‌هاي مکتبي عاشورا داشته باشند. 

وي در پايان گفت: در آسيب‌شناسي شعر آييني بايدها و نبايدهاي فراواني وجود دارد که بايد مولفه‌هاي الزامي و پرهيزي بيان و روشن شوند.


کد مطلب: 244

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/244/جنبه-های-مکتبی-عاشورا-بعد-انقلاب-مورد-توجه-قرار-گرفته

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir