افزایش گرایش به مضامین قرآنی از ویژگی‌های اصلی شعر انقلاب است

ایکنا , 23 دی 1394 ساعت 13:01

عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: وقوع انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای از مضامین و واژگان دینی و مذهبی را وارد قلمرو ادبیات به ویژه شعر کرد.


به گزارش دعبل به نقل از ایکنا محمدرضا سنگری، پژوهشگر و شاعر آیینی، با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای از مضامین و واژگان دینی و مذهبی را وارد قلمرو ادبیات به ویژه شعر کرد، توضیح داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی واژگان و مضامین قرآنی منطبق با فضای انقلاب مانند قابیل و هابیل، نمرود و فرعون، ابراهیم و اسماعیل، قربانی، نوح و طوفان، مستضعف، نفاق و جهاد، شهادت و لبیک و ... دوباره به طور کاربردی وارد ادبیات شدند.

سنگری افزود: همچنین واژگان و مضامین روایی به ویژه روایاتی که با روحیه انقلابی همساز بودند وارد ادبیات شدند.

این پژوهشگر گفت: از سوی دیگر واژگان و مضامین تاریخ اسلام به ویژه نام شخصیت‌های تاریخ صدراسلام نیز وارد ادبیات شدند. از جمله این واژگان می‌توان به ابوذر، عمار، سمیه، سلمان و نام جنگ‌ها و حوادث بزرگ تاریخ اسلام مانند بدر، خندق، حنین، خیب، سقیفه، محراب و معراج اشاره کرد.

این شاعر آیینی به ورود گسترده مضامین و واژگان فرهنگ عاشورا به ادبیات انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر نام مجاهدان و شهیدان بزرگ معاصر که در راه آرمان‌های دینی فداکاری کرده یا شهید شده بودند مانند میرزا کوچک‌خان، رئیس علی دلواری، آیت الله سعیدی و آیت الله طالقانی وارد شعر آیینی شد. در دوران انقلاب اسلامی اشعار و داستان‌ها با بهره‌گیری از عناصر انقلابی، قرآنی و مذهبی شور و گرمی یافتند و در تهییج و بسیج عواطف و احساسات موثر واقع شدند.

وی همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌بینیم که عناوینی همچون تنفس صبح، سرود سپیده و... در اشعار آورده می‌شود. این نام‌ها ترجمان حقیقت و امیدی است که در آن دوران سر بر آورده است. انقلاب اسلامی، شعر و ادبیات دارد و این ادبیات باید معرفی و مطرح شود. شعر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز حتی در ذهن آفرینندگانش مطرح نشده است و می‌بینیم که گاهی نسل دوم انقلاب اسلامی به کاربرد درستی از عنوان شعر انقلاب اسلامی نرسیده‌اند


کد مطلب: 29250

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/29250/افزایش-گرایش-مضامین-قرآنی-ویژگی-های-اصلی-شعر-انقلاب

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir