تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۱
۰
کد مطلب : ۲۹۲۵۰

افزایش گرایش به مضامین قرآنی از ویژگی‌های اصلی شعر انقلاب است

افزایش گرایش به مضامین قرآنی از ویژگی‌های اصلی شعر انقلاب است
به گزارش دعبل به نقل از ایکنا محمدرضا سنگری، پژوهشگر و شاعر آیینی، با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای از مضامین و واژگان دینی و مذهبی را وارد قلمرو ادبیات به ویژه شعر کرد، توضیح داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی واژگان و مضامین قرآنی منطبق با فضای انقلاب مانند قابیل و هابیل، نمرود و فرعون، ابراهیم و اسماعیل، قربانی، نوح و طوفان، مستضعف، نفاق و جهاد، شهادت و لبیک و ... دوباره به طور کاربردی وارد ادبیات شدند.

سنگری افزود: همچنین واژگان و مضامین روایی به ویژه روایاتی که با روحیه انقلابی همساز بودند وارد ادبیات شدند.

این پژوهشگر گفت: از سوی دیگر واژگان و مضامین تاریخ اسلام به ویژه نام شخصیت‌های تاریخ صدراسلام نیز وارد ادبیات شدند. از جمله این واژگان می‌توان به ابوذر، عمار، سمیه، سلمان و نام جنگ‌ها و حوادث بزرگ تاریخ اسلام مانند بدر، خندق، حنین، خیب، سقیفه، محراب و معراج اشاره کرد.

این شاعر آیینی به ورود گسترده مضامین و واژگان فرهنگ عاشورا به ادبیات انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر نام مجاهدان و شهیدان بزرگ معاصر که در راه آرمان‌های دینی فداکاری کرده یا شهید شده بودند مانند میرزا کوچک‌خان، رئیس علی دلواری، آیت الله سعیدی و آیت الله طالقانی وارد شعر آیینی شد. در دوران انقلاب اسلامی اشعار و داستان‌ها با بهره‌گیری از عناصر انقلابی، قرآنی و مذهبی شور و گرمی یافتند و در تهییج و بسیج عواطف و احساسات موثر واقع شدند.

وی همچنین گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌بینیم که عناوینی همچون تنفس صبح، سرود سپیده و... در اشعار آورده می‌شود. این نام‌ها ترجمان حقیقت و امیدی است که در آن دوران سر بر آورده است. انقلاب اسلامی، شعر و ادبیات دارد و این ادبیات باید معرفی و مطرح شود. شعر و ادبیات انقلاب اسلامی هنوز حتی در ذهن آفرینندگانش مطرح نشده است و می‌بینیم که گاهی نسل دوم انقلاب اسلامی به کاربرد درستی از عنوان شعر انقلاب اسلامی نرسیده‌اند
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما