جلسه هم‌اندیشی اساتید اعتقادی حرم رضوی با موضوع «مهدویت» برگزار شد

پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس , 26 ارديبهشت 1395 ساعت 16:05

همزمان با دهه مهدویت از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، جلسه هم‌اندیشی اساتید اعتقادی و حلقه‌های معرفت حرم مطهر رضوی با موضوع «مهدویت» برگزار شد.


اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی در راستای تقویت بنیه علمی اساتید پاسخگویی و آشنایی با شبهات و پاسخ‌های نوین، جلسه هم‌اندیشی با محوریت «مهدویت» ویژه اساتید خواهر و برادر برگزار کرد.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد جعفری؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت قم، پس از ارائه مطالب مربوط به احکام «مهدویت» به سوالات و ایرادات دیگر کارشناسان اعتقادی پاسخ دادند.
حجت الاسلام جعفری در این هم‌اندیشی ۲ ساعته در زمینه های رجعت، توقیت، علائم ظهور و مسائل مربوط به تطبیق روایات، به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه مباحث مربوط به «رجعت» از زوایای پیچیده ای برخوردار است، گفت: جزئیات بحث رجعت چیزی است که به لحاظ پیچیده بودن و دقت‌هایی که آن عصر دارد، به روشنی برای ما قابل فهم نیست.
وی ادامه داد: چون انسان‌ها چنین جامعه ای را تجربه نکرده‌اند و از درک آن عاجز هستند، در روایات نیز به جزییات بحث رجعت اشاره نشده است و ائمه هم سخنانی که برای مخاطبان خود قابل فهم نباشد را بیان نمی‌کردند تا باعث ناامیدی و گمراهی نشود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت قم اظهار کرد: اصولا ما در بحث رجعت راجع به کلیات سخن می‌گوییم. یعنی بعد از ظهور امام همین که «برخی از انسان‌ها زنده می شوند و به دنیا برمی‌گردند» جزو اعتقادات ماست. اما اینکه وقتی می آیند، چگونه زندگی می کنند؟ عبادات و تکلیف شان چگونه است؟ جزییاتی است که نمی توان در مورد آن صحبت کرد.
وی اعلام کرد: در رابطه با امامان(ع) هم در زیارت نامه‌های متعدد داریم که نشان می دهد امامان(ع) نیز رجعت می کنند. و این مهم نیز از اعتقادات ما به شمار می رود، اما دقیقا چگونه خواهد بود و چه ترتیبی دارد؟ معلوم نیست.
این استاد حوزه در رابطه با خروج سفیانی گفت: سفیانی منتسب به ابوسفیان از دشمنان اصلی امام زمان(ع) محسوب می شود و فردی خونریز، غارت گر، خشن و افراطی است، ولی این‌ها برای شناخت سفیانی مهم نیست، زیرا همه این علائم ظاهری هستند. امام صادق(ع) در کتاب کمال الدین به یکی از یارانش می فرماید: اسمش به چه کار تو می آید. یعنی با اسم نمی شود او را شناخت، بعد امام ادامه دادند: سفیانی ۵ آبادی شام را مالک می شود: دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قنسرین و آن وقت منتظر ظهور باشید، پنج آبادی شام الان چهار کشور فعلی لبنان و سوریه و فلسطین و اردن است و کسی که این چهار کشور فعلی را تصرف کند، او سفیانی است.


کد مطلب: 30112

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/30112/جلسه-هم-اندیشی-اساتید-اعتقادی-حرم-رضوی-موضوع-مهدویت-برگزار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir