تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۵
۰
کد مطلب : ۳۰۱۱۲

جلسه هم‌اندیشی اساتید اعتقادی حرم رضوی با موضوع «مهدویت» برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی اساتید اعتقادی حرم رضوی با موضوع «مهدویت» برگزار شد
اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی در راستای تقویت بنیه علمی اساتید پاسخگویی و آشنایی با شبهات و پاسخ‌های نوین، جلسه هم‌اندیشی با محوریت «مهدویت» ویژه اساتید خواهر و برادر برگزار کرد.
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد جعفری؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت قم، پس از ارائه مطالب مربوط به احکام «مهدویت» به سوالات و ایرادات دیگر کارشناسان اعتقادی پاسخ دادند.
حجت الاسلام جعفری در این هم‌اندیشی ۲ ساعته در زمینه های رجعت، توقیت، علائم ظهور و مسائل مربوط به تطبیق روایات، به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به اینکه مباحث مربوط به «رجعت» از زوایای پیچیده ای برخوردار است، گفت: جزئیات بحث رجعت چیزی است که به لحاظ پیچیده بودن و دقت‌هایی که آن عصر دارد، به روشنی برای ما قابل فهم نیست.
وی ادامه داد: چون انسان‌ها چنین جامعه ای را تجربه نکرده‌اند و از درک آن عاجز هستند، در روایات نیز به جزییات بحث رجعت اشاره نشده است و ائمه هم سخنانی که برای مخاطبان خود قابل فهم نباشد را بیان نمی‌کردند تا باعث ناامیدی و گمراهی نشود.
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت قم اظهار کرد: اصولا ما در بحث رجعت راجع به کلیات سخن می‌گوییم. یعنی بعد از ظهور امام همین که «برخی از انسان‌ها زنده می شوند و به دنیا برمی‌گردند» جزو اعتقادات ماست. اما اینکه وقتی می آیند، چگونه زندگی می کنند؟ عبادات و تکلیف شان چگونه است؟ جزییاتی است که نمی توان در مورد آن صحبت کرد.
وی اعلام کرد: در رابطه با امامان(ع) هم در زیارت نامه‌های متعدد داریم که نشان می دهد امامان(ع) نیز رجعت می کنند. و این مهم نیز از اعتقادات ما به شمار می رود، اما دقیقا چگونه خواهد بود و چه ترتیبی دارد؟ معلوم نیست.
این استاد حوزه در رابطه با خروج سفیانی گفت: سفیانی منتسب به ابوسفیان از دشمنان اصلی امام زمان(ع) محسوب می شود و فردی خونریز، غارت گر، خشن و افراطی است، ولی این‌ها برای شناخت سفیانی مهم نیست، زیرا همه این علائم ظاهری هستند. امام صادق(ع) در کتاب کمال الدین به یکی از یارانش می فرماید: اسمش به چه کار تو می آید. یعنی با اسم نمی شود او را شناخت، بعد امام ادامه دادند: سفیانی ۵ آبادی شام را مالک می شود: دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قنسرین و آن وقت منتظر ظهور باشید، پنج آبادی شام الان چهار کشور فعلی لبنان و سوریه و فلسطین و اردن است و کسی که این چهار کشور فعلی را تصرف کند، او سفیانی است.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما